Jump to content

matpakke colt oppgradering.... :-)


CCOB

Recommended Posts

I kveld bestemte jeg meg, jeg skal oppgradere min 1911 til 2011 :-)

 

Jeg har pr. i dag en matpakke colt som jeg skal oppgradere, med en 1911 som utgangspungt er det gode muligheter og finne deler som kan gi meg ett godt utgangspungt :-) jeg skal skifte avtrekker, samtidig som at dette skal bli humant og bruke, er det noen der ute som har gjort dette før? jeg er totalt newbee på dette pungtet men skal prøve meg likevel :-)

 

Feedback ønskes :-)

Hvor lønner det seg og skaffe delene fra?

hvilke deler lønner det seg og bruke?

Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert "noen" tråder om dette temaet her allerede, så søk og google alt du kan så finner du sikkert noe som faller i smak.... Er vel ingen modeller det finnes mere stæsj til.

Du må finne ut om du vil ha lang/kort/rett/buet avtrekker, dobbeltsidig sikring eller ikke, rett eller bøyd fjærhus, etc etc etc....

Midway har masse ting....

 

Har selv 2 stk 1911 som er mer eller mindre ombygget. En Para i .40 til IPSC som er KRAFTIG ombygget og en gammel .45 som er litt mere moderat fikset på.

Felles for begge er at de er bygget om hos børsemaker og jeg har ikke gjort noe filing på dem selv. Enkelte deler er jo drop-in og kan gjøres selv, men hold Dremelen LANGT unna er du snill. Det er små toleranser på f.eks avtrekkerhaken (tror det er det "sear" heter på norsk) og det er ikke langt mellom et lett og fint "som-å-knekke-en-glass-stav" avtrekk og ett fullstendig livsfarlig ett...

Børsemakere bare ELSKER folk med Dremel for da får de mye mer å gjøre med å rette opp det vi har gjort feil.... :D

 

Lykke til med prosjektet og legg gjerne ut bilder....

Link to comment
Share on other sites

gurgle....

1911 er ikke noe hjemmesnekker arbeid, og en kongsberg er såpass myk i stpl og jern at den ikke er et godt utgangspunkt. Så første steg er å selge colten og kjøpe seg en etterkrigs 1911 (Colt/springfield/Kimber/Remington/Para/Sti....osv)

Neste steg er å gi det til mannen, og så betalle mannen, npr han er ferddig

Link to comment
Share on other sites

What Hassel said+++

 

Og hvis det faktisk er en matpakke Colt, altså en som er smuglet ut i deler fra fabrikken i krigsårene, så bytter du ikke en eneste del, men legger den i skapet, tar den ut en gang i blandt og smiler fornøyd av at du har Norsk krigshistorie i ditt eie...

Link to comment
Share on other sites

Legg deg det Goatboy skrev på minnet. Å modifisere en slik er rett og slett barbarisme og burde etter min mening vært straffbart!

 

Hvis du virkelig ønsker å ha en modifisert 1911, kan du jo for eksempel selge den du har til en som vet å sette pris på den og den historien dette våpenet representerer. Jeg skulle gjerne ha kjøpt den men er redd "Onkel Blå" er av en formening at jeg har for mange smelljern som det er! :overrasket:

 

Jeg mener nå at når selv ikke kona protesterer på mengden våpen kan det jo umulig være for mange!? :roll:

 

Men seriøst, legg den ut til salgs hvis det er slik at du ikke er fornøyd med den slik den er. Deretter kan du kjøpe en moderne en som egner seg bedre til modifisering. Det lønner seg nok også sett fra en økonomisk synsvinkel.

Link to comment
Share on other sites

Og for å gjenta meg selv...

Det er et dårlig utgangspunkt for oppgradering, rett og slett fordi pistolen ikke er spesielt bra! (Tøff, historisk, vel vedt å t vare på, absolutt) Ikek noe så kyte tusenvis av skudd i. Mykere stål i ramme og sleide, en det som produseres nå, litt andre tolereanser osv. Sel med en "all inn" vill du få en pistol som rett og slett vil skyte seg selv i stykekr over relativt kort tid. Just don't

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
What Hassel said+++

 

Og hvis det faktisk er en matpakke Colt, altså en som er smuglet ut i deler fra fabrikken i krigsårene, så bytter du ikke en eneste del, men legger den i skapet, tar den ut en gang i blandt og smiler fornøyd av at du har Norsk krigshistorie i ditt eie...

 

Enig med deg . Ta vare på det vi har av historisk verdig . :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Er det noe om KC i Kongsberg i helgen? På noe museum av noe slag?

 

Jeg var der , men så ikke noe spesielt angående KC i form av utstilling eller stands som omhandlet den og bare den .

 

Fikk kjøpt noen magasiner til en kammerat , og jeg handlet med den første jeg så der som hadde noen av dem .

På andre siden av lokalet - få meter unna , stod det en kar som hadde mye bedre pris på magasiner til KC .

 

Førstemann tok 300 kroner pr.stk , og andre mann tok 150 pr.stk .

 

Slik er det vel gjerne på slike messer .

 

Ellers var salgsmessa alle tiders opplevelse , med utrolig mange besøkende .

 

Fikk tusket til meg noen Kragdeler også .

De var det fortsatt ganske overkommelig pris på enda , faktisk ...

 

La oss håpe vi kan oppleve mer slik i framtida . :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...