Jump to content

Selvgjort er vel velgjort!


Recommended Posts

kjøpte en stor plank med europeisk valnøtt.

 

Stemmer det at de selger europeisk valnøtt, sikker på at det ikke var amerikansk valnøtt? Har handlet en del der inne over noen tiår, men har vel aldri spurt etter eurp. valnøtt, derimot kjøpt amr. valnøtt til div. kolber og andre prosjekter. Europeisk valnøtt skal være noe tettere, og derfor noe sterkere enn den over dammen. Skjønt over dammen så har de så uendelig mange treslag, så det forundrer meg ikke om de har en type valnøtt som er minst like sterk som vår.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 5 months later...

Utvilsomt mye godt arbeide, har selv lagd noen stokker, også til hagle. Ikke noe lett noen av delene, og derfor vet jeg litt om hvilke promlemstillinger du har hatt, og har fremfor deg. Jeg lagde min første haglestokk for ca 40 år siden, ble heller ikke den perfekte tilpassingen mellom tre og stål, men jeg skjøt likevel temmelig mye fugel med den likevel. Kanskje mest sniper og bekkasin, svært morosom jakt.

 

Jeg er formingslærer, eller var inn til jeg sluttet som lærer og startet med å restaurere antikviter, så litt peiling på estetikk bør jeg ha i henhold til utdannelse, og erfaring. Om jeg skulle endret på noe så synes at pistolgrepets avlutning mot selve " kolben " burde vært flyttet noe lengre frem, virker noe vel grovt for meg ( NB! ser at dette nok er rettet på lengre ut i tråden, så ikke dette før jeg skrev. ). Se på andre våpen og få et bilde av hvordan andre gjør det.

 

Hva slags lim har du brukt, selv har jeg i det senere blitt anbefalt og selv brukt Polurethan lim. Casco med grønn kork, vann på ene flaten og lim på den andre. Svært sterkt lim, skjønt det finnes andre limtyper som sikkert er enda bedre. På Møbelsnekkerskolen i Mysen var jeg borte i et amerikansk lim som var brunt, enkomponent ( bare å ringe skolen ). Der limte vi endeved mot endeved, og klarte ikke å knekke dette i fra hverandre. Vanlig hvitlim er ikke så sterkt.

 

Vedr. nettskjæring så synes jeg absolutt at du burde prøve deg på det, Brownells med andre har sett. Kjøp jern med 16 eller 18 linjer pr. tomme, det gir et grovt mønster og god friksjon mot hendene. Prøv på en plan trebit, gå så over på noe som har en bue, så får du skjønt noe av problematikken. Brownells har sett med flere jern i f. eks 16 linjer. Ta gjerne kontakt med meg eller andre for å få veiledning om hvordan du bruker dette. Har i sin tid vært borte i en bok fra USA om nettskjæring, søk på nettet. Utrolig morosom hobby, som kan brukes til mer enn bare børser.

 

Vedr. bedding produkter så har Svas kjemi dette i litt større kvanta vanligvis, d.v.s. epoxy og fyllstoff. De selger også mindre kvanta du vil ha til en særs rimelig penge. Firmaet ligger i nærheten av Fetsund i Akershus.

 

Børsa ser ut å bli såpass fin, at jeg synes at du burde prøve deg på nettskjæring, har prøvd det andre som blir nevnt her. Ikke så lett som det høres ut å få pent det heller.

 

Mvh Tomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...