Jump to content

Ruger 10/22 Archangel ARS


Recommended Posts

Gikk i innkjøp av en ny Ruger 10/22 Carbine(.22LR) i mai 2011.

Fikk børsa for kr 2499,- og kjøpte så noen nye buffere til bakkanten av bolten for mindre intern slitasje/støy. Etter hvert kjøpte jeg en Promag 5.56 Archangel ARS case med integrerte 20mm rails. Lengen er 1.5 cm over minimumlengde på våpenet med stokken innfelt.

 

scaled.php?server=252&filename=img2764z.jpg&res=medium

 

Monterte en bushnell kikkert for å få den mer "tacticool".

For de som ikke veit det, så kommer 10/22 carbine med løpsklemme.. Så dette var også en av grunnene til at jeg kjøpte Promag stokken for å få "frittflytende" løp. Fulgte også med magasinutløser i forlenget størrelse(aluminium)

 

scaled.php?server=401&filename=img2889i.jpg&res=medium

 

 

Plastic fantastic... Laget av Polymer.. overraskende solide saker!

scaled.php?server=39&filename=img2890te.jpg&res=medium

 

 

Etter hvert monterte jeg en comp m4 rødpunkt til 50m skyting.

scaled.php?server=141&filename=img3049e.jpg&res=medium

 

 

Dette er ruger'n pr dags dato. Montert munningsbrems i m14 stil.. Kikkerten er en Bushnell Banner 6-24x50 med 1/4MOA klikk.

Tok av polymerstokken grunnet hendelsene i sommeren 2011:

 

scaled.php?server=17&filename=img4290u.png&res=medium

 

Videre planer blir å "herje" litt med originalstokken, hvilket vil si å korte ned på stokken, fjerne barrel band og friflyte løpet. Skal poste masse bilder fremover av presisjon før/etter inngrepene! :)

Link to comment
Share on other sites

10/22-prosjekter er gøy :D

Etter å ha gåt nokså dypt inn i den konstruksjonen i forbindelse med mitt eget storprosjekt har jeg et par tips til deg:

- Korte ned stokken og fjerne løpsbåndet er en utmerket måte å gi den et personlig preg. Løpsbåbdet har jeg aldri skjønt hvorfor de satte på.

- Frilegging av løpet er ikke nødvendigvis en like god ide. Beholder du originalløpet er det ikke av stor betydning, men slik det er festet inn i låskassen vil vekten av løpet introdusere en belastning på låskassen som fører til slark hvis du ikke har et støttepunkt lenger fremme. Varmskyting er uansett ikke noe stort problem på en .22.

 

Hvis målet er å forbedre presisjonen med minimale inngrep foreslår jeg følgende:

- Bytt V-blokken til en som ikke er støpt, gjerne en med vertikal støttebolt, men først og fremst en i et materiale som tåler at du tighter boltene skikkelig.

- Bytt kikkertskinnen til en som sitter på løpet og ikke på låskassen. Da eliminerer du utslaget av svikt mellom løp og låskasse, og dette gjør betydelig utslag på disse riflene.

- I tillegg kan du ha godt utbytte av å sette inn et tuning-kit i avtrekket.

 

Hvis du er nysgjerrig på hva jeg har gjort, finner du det her: http://kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=80&t=54598

Målsetningen med prosjektet var en annen enn din, men det viser at en 10/22 er en rifle man kan gjøre mer eller mindre til det man vil.

 

Lykke til, og ikke glem å holde oss oppdatert på resultatet :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takker :D

 

Ar22 stokken kjøpte jeg fra USA. Man trenger en importlisens for å kjøpe den, men jeg fikk det til uansett.. Når jeg får emailen til selgeren, så kan jeg sende den til dere på PM. Betalte ikke mer enn 700,- inkl frakt. Tok 13 dager å få den fra pengene ble overført. (trygt med paypal)

Link to comment
Share on other sites

Våpennummeret er synlig på siden av kittet, så jeg tror polisen vil slite med å få bevis på at den ikke så sånn ut når jeg kjøpte den.

Den er over minimumlengden med kolben innfellt også. Blir det mye styr pga stokken så setter jeg over trestokken!

 

:roll: He,he!

Ja, om du går ut fra at de er lettlurte og godtroende, så kanskje!

Tror nok øvrigheta ville bli umiddelbart mistenksomme til denne, og det med god grunn.

At den beholder sin originale totallengde, eller at den er over minimumslengden har neppe noe å si i dette tilfellet.

Å håpe at de tror at den er kjøpt slik vil si at du antar at de har null peiling på hvordan en 10/22,

verdens mest utbredte .22rifle ser ut.

Jeg vil nok gå ut fra at det er vel optimistisk...

 

Har du søkt om å kjøpe denne til jakt her du ihvertfall et forklaringsproblem.

Selv om du skulle ha fått tillatelse til å bygge den om slik

ville den med det bli ulovlig til jakt pga den berømmelige "millitær karakter"-dusteregelen.

 

Er den tøff? Ja, utvilsomt! 8)

Men er den lovlig ombygd? Neppe! :oops:

Link to comment
Share on other sites

hehe, ja du har helt rett. Den skal registreres for bane til sommeren, siden jeg bruker CZ'en til småvillt uansett :) Ikke noen hensikt i å ha to 22.lr til jakt!

Ja den er tøff som bare det, så det er synd at et våpen blir "ulovlig" bare det er sort og har rails til å montere bipod og optikk.

 

Her er forøvrig emailen til selgeren om det er flere som vil bestille stokken ;)

 

chiefcorpus@yahoo.com

 

Denne hadde kanskje vært morsom å prøvd:

 

marauderw-mag.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kan man benytte en Target version med denne stokken? Kraftigere løp, litt mere tyngde og kanskje presisjon?

Er det mulig å søke på denne type rifle til banebruk, og må man evt. være knyttet til en spesifikk organisasjon for å søke der, eller like greit å søke til jakt, selv om det nok primært blir til blink skyting i starten, evt. med en liten tacticool look om man kan kalle det det?

 

Edit: "Use with standard barrels only" så da er target versionen uaktuell.

Link to comment
Share on other sites

dette våpenet ble ulovlig fordi det er gjort vesentlige endringer uten å søke.
Det er jeg faktisk ikke i nærheten av overbevist om.

- Endringen er innenfor regelverket mhp. minimumslengde.

- Endringen er enkelt reversibel (som bildene i øvrige innlegg tydelig viser).

- Stokken går nok over streken ved bruk på jakt, ref. formuleringen om militær karakter, men der er ingen slike restriksjoner ved øvelsesskyting, og det er tillatt å trene med jaktvåpen.

 

Vesentlig endring går på at våpenet endrer type (f.eks. rifle til pistol) eller operasjonsmodus (f.eks. halvauto til fullauto). Denne riflen er fortsatt en halvautomatisk salongrifle med totallengde over 84cm i korteste konfigurasjon og løp lenger enn 40cm.

Link to comment
Share on other sites

Det der er en misforståelse. Det er mulig dirnat mener (ie synser) at en salongrifles stokk eller utseende har betydning for lovligheten ift jaktbruk, men begrepet "militær karakter" omhandler egentlig noe helt annet. For å si det med PODs rundskriv: Etter forskrift om utøvelse av jakt og fangst av 22. mars 2002 § 15 fremgår at det ikke er tillatt å bruke pistol/revolver, halvautomatiske våpen av militær karakter, eller helautomatiske skytevåpen. Med våpen av militær karakter menes hel- og halvautomatiske våpen som i utgangspunktet er konstruert, designet og produsert til militært bruk, herunder modifiserte utgaver av disse beregnet på det sivile marked.

 

Således er Mini 14 tillatt på jakt, mens US-karabin er forbudt.

Link to comment
Share on other sites

ja men det omhandler jo rifler av militær karakter. det er ikke forskriften som omhandler vesentlig endring av våpenets utseende eller karakter. ja stokken er ikke tillat på jakt, men det jeg tenkte var at for å kunne montere stokken til koseskyting på banen må man søke om å få lov å sette den på. eller er jeg heeeelt på jordet her?

 

en annen vinkling: jeg eier en Mini 30. godkjent ervervet til jakt. original trestokk. kan jeg kjøpe og montere en stokk med pistolgrep, vertikalgrep og picatinny rails over alt, kun ment som en stokk jeg bruker kun til bane? uten å søke om å få lov å montere den?

( nå skal jeg ikke hore opp Minien, kun ment som et eksempel)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ser trådstarter vil omregistrere til bane, under hvilket program?? Gjorde et forsøk på å få omregistrert en 22 halvauto til bane, men det finnes jo ingen programmer, snakket med Nsf og dfs men de hadde ingen program der 22 halvauto kunne benyttes. Nfps kanskje ? Min rifle ble avlevert på lokalt politikammer, men hva bør trådstarter gjøre?? Trening alene er vel ikke godkjennt bruksomeråde.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at trening alene ikke er godkjennt bruksomeråde, og konkuranser innen f.eks NSF og DFS ikke tillater halvauto.

Så da må du eventuellt melde deg inn i benkeskyteforbundet som Glenn G sier, de har egen klasse der 22 halvauto er lov.

Link to comment
Share on other sites

Det er også tillatt med .22LR på jaktfelt i NJFF. Der er kravet våpen tillatt brukt på jakt, også .22LR.

Og ad lovlighet på jakt, så gjentar jeg sitatet fra PODs rundskriv der begrepet militær karakter defineres.

Med våpen av militær karakter menes hel- og halvautomatiske våpen som i utgangspunktet er konstruert, designet og produsert til militært bruk, herunder modifiserte utgaver av disse beregnet på det sivile marked.
Ut fra dette er den IKKE ulovlig på jakt, men det gjelder selvsagt de samme reglene for fylling av magasin som for alle andre halvautoer.
Link to comment
Share on other sites

MartinJ: Nå kan man stille med halvauto i flere klasser i benkeskyting, ikke bare .22lr. Skulle gjerne sett en slik Molot Vepr i aksjon på lange hold, lurer på hva de klarer å prestere. Når det er sagt så støtter jeg IKKE å melde seg inn i forbundet for å erverve på feil grunnlag, men greia er den at "alle" som prøver den type skyting med veiledning kommer tilbake for å skyte mer. -Iallefall i klubben jeg er med i. Vi har det rett og slett så moro at folk kommer tilbake og blir aktive benke/langholdsskyttere! Regner med det er slik i de fleste BR-klubbene :D

 

Når det gjelder jakt med Archangelen så er det nok lov pr dags dato og om man bruker originalmagasin og setter på kikkertsikte så ser de ikke så veldig militære ut lenger heller. Er vel fargen som utgjør det største problemet tenker jeg. Jeg har selv tenkt at dette måtte være ulovlig på jakt og at det er for ille å jakte med slikt, men så slo tanken meg; jeg har selv ledd av de som protesterte mot lyddempere fordi det var nytt og skummelt, jeg har også humret litt av de som fnyser av rifler med rekylbrems eller som er skeptiske til annet enn de 3 nordiske kalibrene fordi det er nytt, annerledes og skummelt. Er vi "voksne" her på kammeret i ferd med å bli sidrumpa, kjedelige og dømmende mot alt som er nytt for oss, på samme måte som de mange av oss har ristet på hodet av tidligere?! :shock:

 

Alt utvikler seg her i verden, også våpen! Så kanskje vi burde stoppe opp og tenke litt. (Selv om det er mer moro å komme i andre enn å gå i seg selv.. :lol: )

Kanskje framtidens jaktvåpen bør kunne se ut som de vil bare de gjør jobben! Og pistolgrep er jo mye bedre å skyte med da, iallefall for mange. Og om man skyter bedre så jakter man mer humant, det er jo fakta. Begynner jo å bli litt lei av at vi alltid skal trå så forsiktig og gå med lua i hånden i håp om at vi ikke mister rettigheter i framtiden. Når man følger loven så må det jo være godt nok? Hvorfor skal vi gå lenger enn det loven krever? Kjenner ikke en eneste person som donerer penger til staten for å unngå høyere avgifter neste år.. Blir litt det samme med våpen føler jeg, vi kan trå så forsiktig vi vil, det vil komme flere og strengere regler uansett om vi ikke protesterer underveis iallefall. Dette med å gå med bøyd hode for storebror har ikke gitt oss annet enn flere begrensninger mens når forbundene har gått sammen og satt foten ned slik som i halvautosaken så har vi fått beholde rettigheter. Burde være lett å se hva som er mest effektivt :wink:

 

Ok, det ble et langt og muligens tidvis off-topic innlegg så jeg får runde av her.

Link to comment
Share on other sites

Er vel og forsåvidt enig i at den 10/22n med den stokken fin kunne vært brukt til jakt med orginalmagasin på det lille som kan jaktes med den, men jeg har ingen myndighet og det kommer vel i dette tilfellet an på øyet som ser dersom en skulle utsettes for kontroll av noe slag.

I mitt tilfelle var det en Walther g22 (den er det jo ikke lov å selge) som endte som spiker / brusflasker, dette for å frigjøre plass i våpengarderoben, jeg visste da ikke om denne benkeskyttergrenen, men det hadde nok ikke gjort den helt store forskjellen da jeg per dags dato ikke har tid til flere forbund, og som nevnt blir det feil å melde seg inn bare for å ha et våpen, de skal jo brukes også, Jeg brukte aldri g22n, jeg hadde gått lei den :D.

Link to comment
Share on other sites

men jeg har ingen myndighet og det kommer vel i dette tilfellet an på øyet som ser dersom en skulle utsettes for kontroll av noe slag.
Stemmer ikke helt, du har krav på å få oppgitt en hjemmel hvis det påstås at den ikke er tillatt, og den finnes etter det jeg kan se ikke i gjeldende lov, forskrift eller rundskriv. I mangel på hjemmel bestrider du pålegget.
Link to comment
Share on other sites

Nei, hjemmel finnes kanskje ikke, men worst case, hypotetisk sett blir du "tatt" for å jakte med en opphora 10/22 og bestrider dette, la oss si dette havner i retten (dette er jo veldig satt på spissen) og børsa blir fremlagt som bevis for folk som kanskje ikke er like våpenintereserte som oss her inne, hva skjer da ?? Ved første øyekast ligner jo dette mest på en maskinpistol.

 

Til trådstarter: Jeg synes børsa er grisegrom :D bare så det er sagt! Hadde ikke vært meg imot å ha en lik til plinkebruk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skyter på Aluminiumsplate på 30cm X 30cm på 100m.

 

Er du som skyter i filler nummerskilt og sikkerhetsmerke på bjerke ja! :mrgreen:

 

Skøyt på et plate jeg brukte å legge over reservehjulet pga basskasse i bilen, men når kassa var ute og skivene lå igjen hjemme, så ble den skutt i stykker =)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...