Jump to content

Hogue Overmolded stokk til M98 For lett til tung rekyl ?


Nattevakten

Recommended Posts

Jeg har sett på Hogue Overmolded stokk til et mauserprosjekt i 9,3x62 som jeg holder på med. Opprinnelig hadde jeg tenkt å bruke en stokk jeg hadde liggende, men jeg tror at med tilpassninger, kolbekappe, kinnstøtte o.l så vil jeg ende opp med noe som ser heller kaotisk ut, og vil koste uforholdsmessig mye i forhold til resultatet. (Mauserprosjekt, kort oppsummert, vil vel mange si. He he )

 

jeg har sett på denne Hogue stokken, og som alt annet som er produsert over dammen, blir den jo markedsført som det ypperste utrykk for genialitet og en milepæl i menneskehetens historie.

 

Jeg lurer på om den virkelig er så bra.

 

-Vil kassen passe rett inn og våpenet gå som en stråle uten bedding ?

-Vil denne bli for lett for tung rekyl, burde jeg gå for noe laminert tre istedet?

-Er det ikke ubehagelig å legge kjaken mot en høyfriksjon-gummi-sak når skuddet går. Har skjegg, så det hjelper kanskje :-)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du går for utgaven med full aluminiums beddeblokk så blir nok stokken stiv nok. Dette er "drop in fit"-stokker og skal da passe uten noen tilpasninger.

 

http://www.outdoorsupplies.co.nz/hogue.htm

Mauser

Fits Military and Sporter actions.

Drop in fit for “sporterized” M98 large ring Mauser and Czech-made Mauser VZ 24. Will expressly drop-in fit virtually all M98 trigger mechanisms factory or aftermarket with no modifications.

Barrel channel will free float most #2-#3 taper barrels. Stock channel measures 1.180" at receiver and .820" at tip of fore-end. Rubber lined barrel channel can be easily enlarged for larger barrels or to fit military stepped barrels.

Stock relieved for bent down or bent down and swept back bolt handles. Straight military bolt handles will also function in stock.

Designed with hidden cutout for sliding style side safety. Gap will not show on rifles with common wing style bolt safety but can be easily modified to accommodate side safeties.

Floor-plate cutout for shorter FN floor-plates without lock screw on front tang. Rubber can be easily cut with rotary burr to accommodate longer style front tangs. Floor-plate inlet relieved for push-button style hinging box magazine door. Weight 2 lbs 6ozs. (98000) Weight 2 lbs 10ozs (98002) = 1.19kg

 

 

Var en del info om stokken, men prisen på den sida jeg linket til var jo helt hinsides all fornuft (661$), så hvis du handler hos midway i stedet kan du jo spare litt...

 

http://www.midwayusa.com/product/843161/hogue-overmolded-rifle-stock-mauser-98-full-bed-sporter-barrel-channel-rubber-black

 

Litt mer om beddingen: http://www.getgrip.com/main/overview/overmolded.html

 

-Vil kassen passe rett inn og våpenet gå som en stråle uten bedding ?

 

Jeg har denne til min Howa og den gikk som en stråle uten noe mer tilpasning.

 

-Vil denne bli for lett for tung rekyl, burde jeg gå for noe laminert tre istedet?

 

Jeg tror ikke du vil få problemer på grunn av stokkvekta, men det er jo klart at en tyngre stokk vil minske rekylen.

 

-Er det ikke ubehagelig å legge kjaken mot en høyfriksjon-gummi-sak når skuddet går. Har skjegg, så det hjelper kanskje :-)

 

Nei, etter min erfaring er det ikke noe problem. Har prøvd både med og uten skjegg og i både tørt og vått vær. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ble det så noen prøvde denne stokken?

Tenker på å kjøpe http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... 14141B73B2 til min m98, men er ikke sikker på om den vil passe rett inn.

 

Apropos det med skjegg og høyfriksjonsgummi.... Jeg har lagd meg justerbarkolbekam med gummibelegg (slik gummimatte som brukes under torvtak)

og det lugger noe J***** i skjegget innimellom! Men dæsken for et godt anlegg;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt Houge på m98 i kal 9,3*62 i noen år nå, og den holder fint! :D Det bør kanskje tillegges at jeg har hatt mange stokker inklusive selvlagede på denne gunnern, men Hougen med innestøpt skinne er mer enn god nok for jakt, og er blitt min favoritt. Reservemauser i 308 har samme type stokk. Skiftet nettopp stokk på Ruger hundeførerbørsa til Houge også, fordi formen og feelingen passer meg meget godt. Jeg fant det formålstjenlig å montere kinnstykke for å få riktig støtte for kinnet, men det er vel ikke noe spesielt for Houge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg startet denne tråden i sin tid, og kan gjerne svare på mitt eget spørsmål.

Stokken kjennes passe tung og gummiaktig på en solid måte, og ikke sånn at kolben kjennes som en tom shampoflaske, slik mange plaststokker gjør.

Kassen gled rett ned i stokken, men jeg måtte skjære bort litt gummi øverst i løpskanalen som klemte på pipa.

Slet en stund med samlingen, men det viste seg å være kikkerten eller rettere sagt ringene som var problemet.

Med stålringer gikk det adskillig bedre.

Har også måttet bygge opp noe kinnstøtte, men også prøvd uten, og ikke merket at det lugget i skjegget.

Ser ut som kassen fortsatt sitter godt i stokken etter noen sesonger. Har ingenting og klage på og elgen har ikke klaget den heller.

Alt i alt et trygt kjøp.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hei, lurte på om noen kunne fortelle meg om denne stokken også passer til husqvarna 1600? skal være lik mekanisme som m98 men med sidesikring. Regner med at man må skjære litt gummi for å få plass til sikringen men hadde håpet at resten skulle passe uten spesielle tilpasninger.

 

Samme gjelder timney avtrekk til m98, passer rett på?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...