Jump to content

Blaser-gardenakoplingen står fast!


toaal

Recommended Posts

Grunnet litt uheldig necksizing av en hylse så får jeg klikk på et skudd...I etterpåklokskapens tindrende klare lys så gikk den litt tregt i kammeret, ikke overraskende har jeg da problemer med å få åpnet igjen.

Når står dette godt fast! Hva er trikset?

Jeg har vanskelig for å tro at det henger bare på hylsen i kammeret, det virker som det er samme sikringen som gjør at du ikke får repetert med mekanismen nedspent som er innkoblet. Vanskelig å forklare, satser på at andre lykkelige blasereiere forstår hva jeg mener..

 

Gode forslag?

Link to comment
Share on other sites

Patronen ble forsøkt avfyrt, dette skjer ikke hvis ikke kamringen er 100%. Jeg like lite i stand til å lukke 100% som jeg er ute av stand til å åpne..

 

Hadde jeg fått avfyrt skuddet hadde det ikke vært noe problem, da går det som smør. Problemet skyldes nok at skulderen ikke er presset nok, dermed er det ikke nok plass til å lukke "låsen" bak.

P.t får jeg gjort første del av "retttrekkingen", dvs at armen beveger seg lang nok bak til å presse sluttstykket åpent med den lille tappen i overkant, men så stopper det. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Prøv og ha godt med smørende olje ned i løpet, la denne virke en liten stund. Ta så en pussestav og gi patronen en liten kakk. Dette løsner de mest gjenstridige patroner jeg har vært ute for. Banking på sluttstykket er en dårlig løsning som oftest ender med besøk hos børsemaker. Har fått sveist et par hevarmer etter å ha banket dem fordervet for og få ut patroner som har sittet fast.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke blaser selv, men har nå kikket litt på hvordan denne virker.

Når du skriver dette:

P.t får jeg gjort første del av "retttrekkingen", dvs at armen beveger seg lang nok bak til å presse sluttstykket åpent med den lille tappen i overkant, men så stopper det. :evil:

Så er det vel den bevegelsen som drar bak og åpner "gardenakoblingen" er det ikke?

Da er det vel nødt til å være noe annet som låser sluttstykket?

Er det da nåe særlig god ide å begynne å banke på greiene for å tvinge den åpen? Jeg tror nok jeg også ville tatt en tur til en børsis og fått det sjekket..

Link to comment
Share on other sites

Slapp av. Jeg skal verken skyte prosjektil inn fra munningsiden eller bruke grov makt mot prosjektilet forfra.

Tanken min med tråden er at jeg også har avdekket at det fremstår som om sluttstykket står i noe annet en selve "henget" i hylsen.

 

Det dreier seg om en R93 btw.

 

Derfor er spørsmålet; er det noen som kan noe om dette?

Armen beveger seg frem til man får ca 6 mm mellom løp og sluttstykket. Den gjør mao pendelbevegelsen, den små "blanke-støtpinnen-i-øvrekant-av-sluttstykket" (Die udergewind-ausleitung-Schnapsen som den sikkert kalles i Blasermanualen)gjør jobben, men sluttstykket vil ikke rett bakover i bevegelsen som må til videre.

 

Hadde jeg trodd at det var rå makt som skulle til så hadde den fått smake på salaten for lenge siden!

 

Og nei; det skal spekuleres endel før den skal til børsemaker. Det vil være jevngodt med å lese en bruksanvisning. Metroseksuelt.

Link to comment
Share on other sites

Burde egentlig holde meg for god til dette, men må bare si; -Sånn går det når man kjøper Blaser :lol::lol::wink:

Er det noe Tyskerene er flinke til så er det overengeneering :wink:

Hvis det er en trøst så er det andre riflemerker som også har laget fuckups :winke1:

Link to comment
Share on other sites

-Sånn går det når man kjøper Blaser

 

"Skadefryd er eneste sanne fryd", sier et gammelt ordtak.

I dette tilfellet håper jeg Bly får en hylse fast i sitt eget våpen på samme måte. Dette problemet er likt uansett låskassetype eller merke.

I verste fall må du skru ut løpet og brotsje ut hylsen med kammerbrotsj.

Link to comment
Share on other sites

Dette problemet er likt uansett låskassetype eller merke.

Vil nok annta at Blaser/rettrekker og halvautoer er alene om denne problemstilligen. En tradisjonell boltrifle går ikke i "lås" fordi en riflepatron er litt for stor. Enten så kammrer den eller så kammrer den ikke.

 

I dette tilfellet håper jeg Bly får en hylse fast i sitt eget våpen på samme måte.

Jeg har nok opplevd noen problemer jeg også med ting som sitter fast :lol:

Link to comment
Share on other sites

...........Derfor er spørsmålet; er det noen som kan noe om dette?

Armen beveger seg frem til man får ca 6 mm mellom løp og sluttstykket. Den gjør mao pendelbevegelsen, den små "blanke-støtpinnen-i-øvrekant-av-sluttstykket" ................

Hylsa er da ikke presset nok- som du allerede vet. Løsningen kan være å ta en mellomstor flat skrutrekker mellom sluttstykket og løpskanten og vri/bende forsiktig- "brekkjernprinsippet" Med litt føling lirker du forhåpentlig vis ut patronen.

Siden du fikk den inn med normal kraft, ja så kommer den nok ut også :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er prøvd. Riktignok med forsiktighet, litt kilent å vurdere hva som er "nok"makt her... Når jeg har rotet meg opp i denne situasjonen tidligere så har dette ganske riktig løst problemet. Jeg har også gitt kulen en dunk med en pussestav, det skulle også fått meg over kneiken, men like forbannet så....

 

Får rote litt til frem og tilbake..

 

Kom med flere gode ideer! Kan det være en sikringsfunksjon som sperrer? Den komme som sagt litt, og så står det kubb fast.

Jeg får heller ikke lukket kammeret igjen 100%

Link to comment
Share on other sites

Har vert borti eit tilfelle i ei vanlig boltrifle der det såg ut for at kulen var så skjeivt satt i att den faktiskt holdt sluttstykke så hardt at det måtte skikkelig vold til for å få det ut.

Her var det berre nok vold på sluttstykket som fikk løst problemet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har målt litt nå. Om du har 6 mm mellom sluttstykke og løp, så er du ikke i nærheten av at noe kan gå i lås. Om du bender ut sluttstykke, så er det mulig du får en skrape i sluttstykke, men løpet klarer du nok ikke å lage merke i.

Legg gjerne ut ett bilde av problemet.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg har forstått riktig, så er det snakk om at det er 6mm mellom bakenden av pipa og sluttstykkeskjoldet,

akkurat der hvor den lille "pinnen" som skal hjelpe til med å få dratt løs hylsa fra kammeret slutter å virke.

Når jeg prøver med rifla mi, og har sluttstykket i nevnte posisjon, så har ikke hevarmen låst i bakre posisjon enda,

og den blir presset frem/ned av fjæra, da er "stiften" trukket litt tilbake inn i sluttstykket, og det skulle være mulig å legge noe som er et par mm. tykt mellom pipa og "pinnen" for så å bruke hevarmen til det den er tenkt til, bare lengre bak? eller?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...