Jump to content

Mauser M98 6.5x55 med hjemmelaget Lyddemper


Recommended Posts

Hei

 

Har laget en lyddemper til min Mauser m98 6.5x55, dette er en rifle min far har laget til meg.

 

Demperen er ca 30cm lang, utvendig Ø44 og veier ca 445g, med utganghull på Ø 7,5 og M14x1.5 gjenger til løpet.

Innmaten er i herdet aluminium AA7090 T76 en legering med meget høy fasthet så er spent på hvordan den holder.

Ytterrøret er i aluminium AA6082 T6

 

Bakerste kammeret sitter bak munningen så demperen går vel ca 15cm forover. dette gir oss ett stort trykkammer bakerst.

De første skuddene er avfyrt og jeg er meget fornøyd med resultatet! Ikke noe problem og skyte uten hørselsvern, rekylen er så godt som borte, så mine krav til demperen er igrunn nådd! Har ikke fått testet presisjonen ordentlig enda men utifra de skuddene jeg har skutt ser det ut som børsa går likt! leger ut litt bilder av børsa og demperen da jeg syns dette har vært ett veldig morsomt og velykket prosjekt!

 

mw43h3.jpg

 

2e1ggo5.jpg

 

oaau1j.jpg

Enkel og grei patent på kinnløfter

 

2hs1yz4.jpg

Lagde meg bolter i aluminium og elokserte de når jeg

fant riktig høyde, mister muligheten for og justere

men satser på at fjese mitt ikke forandrer seg så mye;)

Ble litt penere syns jeg!

 

90nf5u.jpg

 

30nhiye.jpg

innmaten

 

a0fifq.jpg

Her er det ferdige resultatet. Har sandblåst alt sammen

for og få en matt svart farge etter elokseringen

 

5n9080.jpg

 

Kan legge ut bilde når den er svart og resultatet av presisjons testen når dette er i boks etter påsken.

Har planer om og lage en lettere jakt demper om dette viser seg og fungere bra, samt dempere til en Mauser M98 3006 som min far byggd på 60 tallet og en Mauser M98 .223x55 villkatt som er det neste børseprosjektet. syns det er veldig gøy og ha disse riflene min far har bygget og de får jo en utrolig stor affeksjonsverdi for meg!

 

 

Ferdig og testet

 

Da er demperen eloksert og presisjons testet, meget fornøyd med resultatet! Har skutt ca 100 skudd med 3 forskjellige kuler inkludert jakt ammunisjon(Oryx) på 100m og ingen utenfor 9eren (med anlegg) skutt serier på 15 skudd for og se om varmen hadde noe innvirkning og det hadde den ikke! trengte heller ikke skru noe med og uten demper.

 

 

IMG_0229.jpg

 

IMG_0234.jpg

Veldig fornøyd med att fargen ble så lik kikkerten!

 

IMG_0233.jpg

 

IMG_0236.jpg

Her er de 3 første skuddene jeg tok etter

eloksering(skrudde opp 3 knepp etter dette)

 

Har nå skutt ca 5-600 skudd og ser ingen antydninger til slitasje eller svakheter på demperen, så denne fungerer bra! Dempe effekten tilsvarer smellen på en .223 med A-tec ctm demper! Så har ganske mye og gå på når vi skal lage en rein jaktdemper.

 

 

Mvh

Knut Aannerud

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ser veldig bra ut. Ser ut som at bakkammeret tetter imot løpet, stemmer det? kommer det ikke slam og gasser ut når du skyter?

 

Løpet har vi dreid selv og da dreide vi det fremmerste partiet helt rett og på ett nøye mål, vi har derfor kunnet tette veldig bra med og lage nøye hull i baklokket, er ikke plaged med no særlig utblåsing der, men vi kommertil og lage ett nytt lokk med o-ring tetting isede, for og tette enda bedre og spare pipa for riper når demperen taes av/på

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hva har du for vegg tykkelse på de ytterste alu røret?

Har du noen beregninger på hva trykket blir når du skyter?

 

Jeg lurer litt på det fordi jeg ønsker å gjøre akkurat de samme for en 6,5x55.

 

Jeg har tidligere gjort demper for 22lr og 17hmr. Men de er jo ikke helt dessamme som 6,5x55.

 

Demper på 17 hmr vekt: 130gram

20110517375.jpg

 

Demper til 22lr, vekt: 100gram

20100317828.jpg

 

Problemet med CF er at de er vanskelig at bore i. Derfor har jeg limet alt med araldit.

Link to comment
Share on other sites

Vi har 2 mm veggtykkelse, har ikke målt noe trykk. Hva slags matriale er røre du bruker? EDIT: Carnon Fiber..Det går vel å frese i? Tror vi kommertil og lage bajonetlås på neste for enklere demontering. Kanskje det er et alternativ på din?

 

Mvh

Aannerud

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har ikke helt telling men mellom 1000-1500. Tok den opp for første gang siden siste innlegg her om dagen, jeg har vært flink til og gjøre den ren med varmt vann etter hver gang jeg har brukt den(bare fylt den opp med kokende vann og rista den) men kan ikke se noe spessiel slitasje på den. Men som jeg skrev så bruker vi herdet aluminium AA7090 T76 en legering med meget høy fasthet på innmaten. Denne legeringa har egenskaper som kan sammenlignes med titan. Den er desverre ikke å finne i butikkhyllene.

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Vi har nå fått laget en jaktdemper! Denne er lettere, kortere og har bedre låsing.

Har laget 2 stk, en til 6.5x55 og en til 5,56x55 Villkatten, eneste forskjellen er

utegangshullet som måler Ø7,5 på 6,5 demperen og Ø6,5 på Villkatt demperen.

 

 

Den er 25 cm lang, veier 340 gr og stikker 10 cm framfor pipa.

Har laget gjenge låsing i forkant så den er lettere og plokke frahverandre og tåler mer trøkk en med

settskruer som vi lagde på første. Har ikke hatt noe problem med disse og kan ikke se att gjenge

hullene har blitt ovale, men kjett å skru den fra hverandre. Bruker fortsatt settskruer på bak lokket

da vi ikke har behov for og ta av dette. har planer om og bygge en Mauser M98 9,3x62 å da tror jeg

vi bare sveiser bak lokket.

 

Gjengelåsing

kds7dj.jpg

 

Innmat

2iudldd.jpg

 

Innmat og rør

301ovpi.jpg

 

På børsa

15zhysj.jpg

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Nå skjer det ting her!

 

6,5 Stokken har fått ny eier, nemlig 9,3'n som nettopp har blitt ferdig. Å da må jo 6,5 få seg en ny stokk! Denne stokken var den første stokken min far lagde, og den ble lagd på 60 tallet til hans onkel. Jeg arvet den rifla(Som forøvrig skal få seg helstokk) og fikk veldig sans for stokken, i tillegg er jo stokkens historie vert mye!

 

Har fått gjort litt i helga: Stokken var oljet og polert med kvistlakk, dette måtte bort! Rekylkappa måtte også fjernes da den var hard som stein. Neste steg blir og bedde og modifisere kassa litt da den ikke passer stokken helt sånn den er nå.

 

Stokken etter fjerning av lakk og litt sikkling

dsc00426an.jpg

 

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...