Jump to content

prosjekt, lage ny stokk til rifla.


Ole_Netland

Recommended Posts

starter en tråd her og har planer om å poste arbeidets fremgang og eventuelle nye idèer under veis.

 

håper og at de av dere som sitter her med erfaringer på område gir meg tips om det skulle være så at jeg er helt ute å kjøre.

 

planen er som følger, først lage en "ramme" av tynne plast rør, slike stive rør som elektrikkeren bruker på ca 15mm, og så legge glassfiber utapå disse, da blir stokken lett etter som at det er hule rør inni den.

 

tegning.JPG

 

ikke akkuratt det beste bildet da, men en ca skisse så langt, tanen er da å lime/tape sammen 3 rør oppe, 3 eller 4 ned som pistolgrep alt etter hva som føles bra å holde i, og så et rør nede, og to ved siden av hver andre bak, i forskjeftet vil jeg og legge ned 2 rør for å få litt fyllmasse i det. "skallet" til det forran pistolskjeftet er tenkt å lages rundt en tilpasset plankebit for å ha ei form å bygge dette på.

 

i første omgang lages denne stokken til en rem 710, men blir det vellykket så skal vel saueren og få seg en slik stokk. leker litt med tanken om innebygget tofot men ikke funnet noe bra løsning på det enda.

Link to comment
Share on other sites

okay, nå har der vært lite oppdateringer i denne tråden, ting gikk ikke helt som planlagt, da jeg demonterte rifla fant jeg ut at magasin utløser og rekyl klakk satt fast i stokken og ikke til løp/låsekasse. så det endte med at jeg saget av stokken like bak avtrekkerbøylen og laget ny den bakre delen.

 

skulle jo ha hatt noe bilder av denne prosessen, men det var glassfiber, polyester, metalsparkel og det som verre var over hele meg og verkstedet, noe kliss å holde på med så kamera var best å holde seg langt borte fra.

 

nå ble ikke finishen på stokken av de beste for siden dette var ett test prosjekt til ei rifle som så godt som aldri brukes så får det heller være at den har noe små hakk i stokken.

 

i dag ble første lag med grunning sprøytet på, etter ørten lag med div lakk er planen å ende opp med en syk farge (ikke bestemt helt enda) som "skifter farge" etter vinkele enn ser den fra, slikt som er så populært på rånebiler.

 

har forøvrig begynt på ett nytt prosjekt for å lage stokk til salongrifla, sa samme prinsippet, men dropper glassfiberen og satser på å dreie det meste i tre og sette sammen. skal prøve å ta mer bilder der.

 

dette bilde er etter andre strøk med grunning. (mobil kamera)

 

untitled.JPG

Link to comment
Share on other sites

Det blir vel løst, regulerbart kinnstykke, eller :wink:

 

raudnakke

 

nei, ikke på denne, det går rør inni stokken som "armering" og for å få den lettere, så laget en forhøyning på bakerste del av den kolben sånn at jeg får ut sluttstykket.. men var inne på tanken å lage løst kinnstykke men droppet det, første gang jeg leker med glassfiber så ikke gjøre det for vanskelig første gangen.

Link to comment
Share on other sites

Håper da stokken holder,aldri laget glassfiber stokk før,men den virker mye stivere enn orginalstokken..

Som der blir sakt er glassfiber veldig solid så bør gå, og går det ikke så får jeg gjøre ett nytt forsøk og lage den tykkere (og tyngre:-(). Satser på å prøveskyte den neste gang jeg kommer hjem fra sjøen. :D

Link to comment
Share on other sites

Syntes dette ser ut som et kjemperesultat til å være første gang jeg!! Må innrøme at jeg var skeptisk når jeg hørte du skulle støpe med kurrugerte rør som utgangspunkt, men det ser jeg nå at var grunnløst. Kunne dog tenke meg flere bilder under støpeprossessen, selv om jeg skjønner argumentet med "skitne" fingre underveis:-))

Blir spennende å høre hvordan den er å skyte med! God Jul!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...