skru-det-ihjel Posted April 21, 2010 Share Posted April 21, 2010 Tankene er begynt å gå i små og store baner rundt nye løp og kammer som ikke finnes orginalt i Sauer202 sortimentet. Løsningen er jo selvfølgelig å bruke låsingen fra kammeret på et DFS løp og ta det derifra. Til min store ergrelse ser jeg at Heen har en slik løsning, den ser jo kjent ut, men spørsmålet er om dette er en fullgod løsning? Er det noen som har gjort seg erfaringer? Eller har tanker rundt dette? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raudnakke Posted April 21, 2010 Share Posted April 21, 2010 Regner med at Ole_Netland gir innspill etterhvert. Han har kjørt dette systemet i 202 en god stund nå, og snakker varmt om det. Det jeg har sett av børsa hans bekrefter også hans entusiasme... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skru-det-ihjel Posted April 21, 2010 Author Share Posted April 21, 2010 Ut fra det Raudnakke skriver antar jeg altså at med fornuftig maskinering så er det ingen presisjonsmessige problemer med denne løsnigen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fossdal Posted April 21, 2010 Share Posted April 21, 2010 Dette her har vi holdt på med lenge før Heen kom på banen og tok patent på sitt system. Rafdal er vel kansje den som har satt det mest i system, men de aller fleste har laget noe tilsvarende. Det fungerer absolutt, men stiller høyere krav til brukeren av renhold og behandling ved pipeskifte enn et løp som festes med verktøy. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svein Lerbrekk Posted April 21, 2010 Share Posted April 21, 2010 Har et system som det laget av Rafdal og så langt fungerer det kjempemessig, har det på en Sauer 202 og en Tikka T3 SV. På Saueren kan jeg bytte mellom følgene løp: 243 Win, 17 Remington og 223 til T3 rifla er det samme løpet i 243 som jeg har på Saueren tilpasset slik at jeg kan bruke det løpet på begge riflene. Har ikke nor treffpunktforandring ved bytte av løp, skrur bare kikkerten tilbake til der den var innskutt med det aktuelle kaliberet og alt er på plass. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skru-det-ihjel Posted April 21, 2010 Author Share Posted April 21, 2010 Renhold blir nevnt som et tema. Grundig rengjøring avfetting går jeg ut fra? Jeg er selvfølgelig klar over at det finnes andre systemer, men et baneløp er jo heller ikke gratis lenger. Derfor ble jeg litt tent når jeg så Heen's annonse på finn.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
peders Posted April 21, 2010 Share Posted April 21, 2010 Kontakt Rafdal du, det er mitt tips. Jeg har hatt to system med moffe fra ham og har nå et system uten moffe. Noe annet renhold en vanlig har jeg aldri praktisert på noen av disse og det har fungert 100% hele veien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Kid Posted April 21, 2010 Share Posted April 21, 2010 Jeg har Heen muffe på jakt bøssa min. kan da velge mellom 308win. 30-06spring. 93X62 og 6,5X55. har leupold QR og en kikkert til hvert løp. Ingen treffpunktforandring. ved løpsbytte eller kikkert bytte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeger'n Posted April 21, 2010 Share Posted April 21, 2010 Børsemaker Viken har også et slikt system som funker utmerket. I tillegg vet jeg at han leverer en utgave med brutte gjenger. Sistnevnte frister, men jeg er ikke kommet over dørstokken ennå. Mulighetene er mange, men alt avhenger av at det blir gjort en skikkelig jobb med tilpasninger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reven Posted April 21, 2010 Share Posted April 21, 2010 bestilt meg en slik i dag. har også fått tak i ett ekstra løp. han garanterte att det ikke blei treffpunkt endringer. så da prøver jeg også. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ole_Netland Posted April 21, 2010 Share Posted April 21, 2010 Som Raudnakke skriver over her så har jeg denne muffa, har hatt den i ca 3 år nå og ikke noe vondt å si om den, men som Fossdal sier her så må enn passe på å holde det rent for å ikke få treffpunkt forandring, selv har jeg ikke registrert noe treffpunktforanding ved å ta av og på løp med denne muffa her. Presisjonen er der heller ikke noe å klage på, de gangene preisjonen er fraværende så er det nok skytterens feil og ikke muffa ( iallfall hos meg). ellers kan jeg nevne at dersom enn skyter løpet varmt og kjøler det ned igjen ( gjerne flere ganger og tid) så kan løpet sette seg litt, så selv har jeg gjort den vanen at jeg alltid løsner løpet og skrur det til igjen etter endt skyting, da setter det seg ikke. At der finnes mange flere enn heen som lager slike muffer er der ikke noe tvil om, så godt som alle børsemakere lager når vel dette skulle jeg tro, men at han har tatt patent og slikt betyr ikke at han er mye bedre enn alle andre uten at jeg vet noe jeg ikke har testet da. men ut fra mine erfaringer med dette har jeg bare godt å si om denne muffa, og nå i disse jaktvåpengarderobe tidene så er det jo en grei måte og få flere løp uten å bruke opp antall våpen. det dumme nå om "alle" får seg slike muffer er at der blir rift etter løse løp og prisen går opp, hehe... ja, for med en slik muffe ( uavhengig om det er fra heen eller andre) så kan enn jo bruke løp fra de fleste fabrikker... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yhaug Posted July 4, 2010 Share Posted July 4, 2010 Noen som vet om man kan ha feks. en pipe i standar kaliber og en i et magnum kaliber i en slik muffe? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ole_Netland Posted July 4, 2010 Share Posted July 4, 2010 Noen som vet om man kan ha feks. en pipe i standar kaliber og en i et magnum kaliber i en slik muffe? tror nok at du vil slite med magnum i en heen muffe pga diameter på patronen. men dersom du får en børsemaker til å lage dette til deg fra bunnen av så vil du vel kunne få til å ha begge deler i ei muffe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulmen Posted September 3, 2010 Share Posted September 3, 2010 Hei, kaprer denne gamle tråden litt. Vurderer å lage en liknede løsning for meg selv, men da basert på brutte gjenger (litt råflott, men skal man gjøre noe kan man like godt gjøre det riktig). Har noen av dere med slike muffer overrettmerker på løpet så dere kan anslå slitasjen over tid? Med brutte gjenger blir det problemet langt mer aktuelt, og jeg har ingen data å forholde meg til. De fleste slike systemer inkluderer en løsning for kompensasjon av slitasje, men så lenge man ikke skal ha en forstokk festet til løpet burde det ikke være like kritisk. Litt slitasje kan jeg dimensjonere for, men det er jo kjedelig å legge mye arbeid i en løsning som ikke holder i lengden. Åja, har dere noen grove mål på de løsningen deres? Tror jeg har kontroll på designet, men det er jo greit å sjekke med utprøvde løsninger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
35 VRM Posted September 3, 2010 Share Posted September 3, 2010 Hva med å kjøre med vanlige gjenger en stund til ting har "satt" seg litt for deretter å lage brutte gjenger? 35 VRM Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulmen Posted September 3, 2010 Share Posted September 3, 2010 Nja, hvis du tenker på grader etc som setter seg så er det vel bare å dra til en gang med riktig moment (har en halvtam maskiningeniør som kan regne på korrekt moment). For å ha litt ekstra slitasjemonn tenkte jeg å dimensjonere gjengene for 1/3 inngrep (maksimalt 1/2 inngrep med brutte gjenger). Problemet er at jeg ikke har noe grunnlag for å estimere hvor lenge det vil holde... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evert Posted September 4, 2010 Share Posted September 4, 2010 Har sammen med en børsemakerkompis laget en slik hylse i Rem700'n min. Gjengene på pipa mi går hele veien inni hylsa, uten den sylindriske biten som er på Heen-muffa. 20x1 gjenger, og ca 70mm gjenegparti, meget godt tilpassede gjenger. Blir litt mer skruing for å få pipa ut og inn, men dette ble først og fremst gjort for å sette ei .308 kongsbergpipe for mauser i remingtonkassa, med mulighet for byttepiper seinere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulmen Posted September 4, 2010 Share Posted September 4, 2010 Artig. Hvordan er repeterbarheten på løsningen din? I teorien skal jo gjenger styre på brystningen, men for så ekstreme krav som det er til en slik løsning vet en jo aldri... Men 70mm gjengeparti, er ikke det litt overkill? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LongRange Posted September 4, 2010 Share Posted September 4, 2010 Har samme løsning som evert, men med 30mm gjengeparti, mer enn nok for de fleste kasser og gjør samtidig at man slipper å dreiie bort mer enn nødvendig på pipa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulmen Posted September 4, 2010 Share Posted September 4, 2010 Regnet litt på det, og med M20x1 og greit stål (500MPa bruddstyrke) burde 5mm gjenger være nok. Så kommer selvfølgelig sikkerhetsmarginer etc, etc. Så 30mm høres ut som en grei lengde. Med brutte gjenger må en selvfølgelig øke dette en del, kommer til å dimensjonere de for 1/3 inngrep. LongRange: Hvordan repeterer løsningen din? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evert Posted September 4, 2010 Share Posted September 4, 2010 Aner ikke, hittil har jeg bare 50-60 skudd igjennom den, og pipa har ikke vært ute, har dratt til såpass at det trengs verktøy for å ta det fra hverandre. I og med at børsa er satt sammen og skutt inn for jakta, kommer jeg ikke til å tukle noe mer med det første. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulmen Posted September 4, 2010 Share Posted September 4, 2010 Skjønner, du har med andre ord gått for en semipermanent løsning. For min del er kravet at man skal kunne demontere med håndmakt uten (nevneverdig) endring i treffpunkt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evert Posted September 5, 2010 Share Posted September 5, 2010 Blir litt skeptisk av å skulle stole på noe som er dratt til med håndkraft uten noen som helst bruk av verktøy, tar rett og slett ikke sjansen på at det er stabilt, uansett hvor godt tilpasset det er. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arn i brakken Posted September 5, 2010 Share Posted September 5, 2010 Blir litt skeptisk av å skulle stole på noe som er dratt til med håndkraft uten noen som helst bruk av verktøy, tar rett og slett ikke sjansen på at det er stabilt, uansett hvor godt tilpasset det er. Ingen grunn til skepsis Du trenger bare å legge deg til noen nye rutiner. Skru løpet til med litt fart og styrke når du setter det i, sjekk at det det sitter før du skyter/setter deg på post. Til slutt, løsne løpet etter at du har skutt det varmt, så det ikke "setter" seg. Mitt systemvåpen med muffe fungerer meget bra. God presisjon, veldig praktisk, og ikke minst, ingen vektøkning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulmen Posted September 5, 2010 Share Posted September 5, 2010 Det er en ærlig sak, personlig bekymrer ikke det meg så mye. Klarer man å dra til en demper så et sitter klarer man det også med et løp. Trikset er bare å ha gjengene fine nok. Jeg har M14x1,5 på demperen nå, altså en stigningsforhold på ca 1/10. Det fungerer upåklagelig, selv om det er i groveste laget for min smak. M20x1 blir 1/20, det gir en vesentlig økning i tiltrekkingsmoment. Jeg tror det skal holde i massevis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LongRange Posted September 5, 2010 Share Posted September 5, 2010 Jeg har 21x1x30 mm gjenger, er veldig fornøyd selv om jeg ikke bytter pipe veldig ofte. Trikset er, som Arn i Brakken sier, å sette til pipa med litt fart og løsne den mens den er varm, sitter den hardt så ordner man det med en vannpumpetang og en sokk e.l. mellom pipe/tang. @Fulmen; De gangene jeg har bytta mellom 6,5x55 - 308 og 3006 med "kort" tid imellom (kanskje en 500skudd) så får jeg ikke treffpunktforandring, men om jeg skyter flere tusen skudd (3000+) som nå, med 6,5x55, og f.eks bytter til 3006 kan det være snakk om en 5-6cm på 100 meter. Altså bortimot ubetydelig på storviltjakt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulmen Posted September 5, 2010 Share Posted September 5, 2010 Det er ikke så ille, tror ikke jeg skal skyte 3000 skudd mellom hver demontering. Kanskje 30? Er mer redd for slitasjen ved utstrakt demontering, tenk på alle kompisene som skal fikle med slikt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulmen Posted September 5, 2010 Share Posted September 5, 2010 Vel, jeg tror dette skal la seg gjøre ganske greit. Ved å legge gjengene utenfor låskassepartiet kan jeg lett gå opp til M25, og selv med en sikkerhetsfaktor på 2 krever dette mindre enn 30mm gjengeparti. Så det skal være plass til både et greit styringsparti og gjenger uten at muffa trenger å bygge alt for mye på utsiden. Må nok ta en tur på verkstedet og se hva de kan ha av brotsjer og gjengetapper. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leon Posted September 6, 2010 Share Posted September 6, 2010 (edited) xxxxxxxxxxxxxxxx Edited October 15, 2010 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulmen Posted September 7, 2010 Share Posted September 7, 2010 Hoi, her kom et masse fornuftig gitt. Er enig i det med stigning, på den diameteren burde 1,5mm gi mer enn nok tiltrekkingsmoment. Det med filing av entring var et godt poeng jeg overhodet ikke hadde tatt høyde for. Er også med på at gjengepartiene ikke må overlappe hverandre, skal man ha et skikkelig styringsparti bak blir det jo slik uansett. Når det gjelder gjengelengde blir det litt avhengig av stålkvalitet, har du noen meninger om hvilken bruddstyrke man kan forvente på et løp? Med 500MPa, designfaktor på 2 og 1/3 inngrep på gjengene får jeg lengden til å bli minimum 22mm, altså 25mm inkl. frispor. Man må jo ta høyde for at flankene ikke matcher perfekt på vinkelen, litt flyt risikerer man selv med god sikkerhetsfaktor. Så jeg går nok for 25-30mm gjenger nesten uansett, bare for å være sikker. Sjekket på jobb i dag, og vi har tapper i 20, 22 og 24x1,5. Dessverre ikke noen bunntapper, men da har jeg i det minste noe å tolke med. Pipa må jo tilpasses uansett, men det er ikke noen ulempe å kjøre ting på mål når en først er i gang. Brotsjer er heller ikke noe problem. Når det gjelder dobbel sylinderføringer så ser jeg klart at det bør gi bedre styring, men det medfører jo en del merarbeid. I teorien burde én føring og skikkelige anleggsflater gjøre jobben, men du har vel kanskje praktisk erfaring som tilsier noe annet? Ø22 føring for Mauser høres ut som et greit mål. Det blir ikke så veldig mye gods igjen ved frisporet på de utvendige gjengene, men det partiet skal strengt tatt ikke utsettes for store belastningen uansett. Kommer nok til å gå for låselim og moderat tiltrekking av muffa, så tiltrekking blir heller ikke noen stor belastning. Å lage ting i en oppspenning er aldri feil, men jeg har litt lyst til å ta en spansk en her og basere meg på en kassert pipe (mener vi har noe slikt liggende). Da slipper jeg å rote med gjengemikrometer (som jeg ikke har eller har lært meg å bruke enda) og de sære gjengene (55°), samt at jeg får samme stålkvalitet som på pipa. For oss kjelleramatører er tilgang på riktige emner i små mengder ofte en stor utfordring vettu. Så lenge en retter den opp i hue og ræva burde det være mulig å få et godt resultat, muffa skal jo tross alt bare installeres én gang. Så lenge pipefestet lages i en operasjon burde ting fungere. Eller glemmer jeg noe nå? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeger'n Posted September 7, 2010 Share Posted September 7, 2010 Hvis du skal ha brutte gjenger, hvorfor gå om ei moffe? Har sett noen våpen med brutte gjenger i kassa og på pipa. Funka utmerket også i forhold til treffpunkt dersom man tok pipa ut/satte inn igjen. Litt touchy første gang man prøver noe slikt, vil jeg tro, men så snedig ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulmen Posted September 7, 2010 Share Posted September 7, 2010 Det er mange grunner til å gå for en moffe. 1. M98 er glasshard, ikke noe jeg har lyst til å maskinere på om jeg ikke må. 2. Stigningen er ugunstig mtp tiltrekking. 3. Jeg aner ikke hvilken sikkerhetsfaktor gjengepartiet på de har. 4. Styringen blir i beste tilfelle tvilsom. 5. Driter jeg meg ut er det bare å kaste hele kassa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leon Posted September 7, 2010 Share Posted September 7, 2010 (edited) xxxxxxxxxxxxxxxx Edited October 15, 2010 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulmen Posted September 7, 2010 Share Posted September 7, 2010 Bøyer meg for ekspertisen. Hadde uansett ikke noen pipestump som passet, noe som sikkert er like greit. Får om ikke annet en god mulighet til å bli kjent med gjengemikrometer. Dette med lastfordeling på gjenger har jeg ikke vært borti før, tydeligvis noe å lese litt på. Evt kan jeg plage Morten litt, som med så mye annet PS: Når jeg nevner gjengetapp så var det for å evt finjustere etter dreiing. Uten skikkelig verktøy er det litt knotete å få ting helt perfekt, feks på tynnveggede deler hvor neseradius blir viktig. Da kan en kjøre gjengene nesten ferdig i benk og ta siste rest med tapp, det pleier å styre ganske så bra. Eller bare bruke den som tolk... Når det gjelder gjengene til låskassa vet jeg at mange bare kjører de på 60°, men er ikke det litt uheldig hvis en forutsetter lavt tiltrekkingsmoment? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leon Posted September 7, 2010 Share Posted September 7, 2010 (edited) xxxxxxxxxxxxxxxx Edited October 15, 2010 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
peders Posted September 8, 2010 Share Posted September 8, 2010 Spennende tråd. Jeg har hatt to system med heenmoffe fra Rafdal og dette har vært helt topp. Spørsmål: Hva er årsaken til at du vil lage denne moffa selv? Er det genuin interesse for dreiing og mekanikk ser jeg den. Selv betalte jeg 1500 kroner for moffe ferdig isatt sist og 1000 kroner for tilpass av piper etter dette (pr stk) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulmen Posted September 8, 2010 Share Posted September 8, 2010 1. Fordi jeg kan. Eller mer korrekt, fordi jeg har lyst Jeg skal ærlig innrømme at prosjektet handler vel så mye om å designe og lage delen som noe reellt praktisk behov. At jeg sparer et par tusenlapper på jobben er jo heller ikke negativt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ignorant Posted September 8, 2010 Share Posted September 8, 2010 Umiddelbart lyder Leons dimentioneringsforslat mildt sagt SPÆNDENDE. Vi var i startfasen af HEEN udviklingen inde over som deleleverandører, men opgav projectet på grund af visse styrketest, især på 25mm12 gevind, her var styrken på muffen i frisporet på det udvendige gevind, så man ved monteringen af muffen, kunne strække muffen. Her var tale om en indvendig pasningsdiameter på 19 eller 20mm, så jeg anser 22 eller 23 mm pasningsdiameter for Spændende. Heen systemet er absolut ikke egnet for magnumkalibrer, og på en del Tikka rifler, kan der være udtræksproblemer, selv om pasningen mellem muffe og pibe er under 0,01mm. Ved produktion vil jeg anbefale stålkvalitet med brudstyrke på minimum 950kn, både på pibe og muffe, og med en brudforlængelse a5 på min 15 -20% Dog skal siges at ved en eventuel fejldimentionering, vil sprængningen gå fremover, og kaste piben fremover. Lav nu da for fanden gevindene med den samme topvinkel som i låsekassen, systemet er ikke overdimentioneret i udgangspunktet. og fejl topvinkel vil reducere bæreevne, og levetid, samtidigt med at det kan medføre betydelige dimentionsforandringer, når røret fastspændes, så tolerencer mellem pibe og bøsning ændres vesentligt. Dobbelt cylindrisk pasning kan være positivt, men tolerencer på mellem 0.02 og 0,03mm er "træskotolerencer" og vil ikke være repeterbart træfpunktsmæssigt. Teoretisk variation i træfpunkt med disse pasninger og en pasningslængde på 30mm, vil være op til 19cm på 100meter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulmen Posted September 9, 2010 Share Posted September 9, 2010 især på 25mm12 gevind, her var styrken på muffen i frisporet på det udvendige gevind, så man ved monteringen af muffen, kunne strække muffen. Her var tale om en indvendig pasningsdiameter på 19 eller 20mm Hmmm. Med 22mm innvendig diameter og 25mm frispor er tverrsnittet fremdeles lik Ø12mm. Hvis man skal dra til muffen som man pleier på en Mauser (lang stang og lastebil) så går det nok galt, men er nå det egentlig nødvendig? Men jeg kan alltids gå ned til 20mm, dette gir et tverrsnitt lik Ø15mm. Ved produktion vil jeg anbefale stålkvalitet med brudstyrke på minimum 950kn, både på pibe og muffe, og med en brudforlængelse a5 på min 15 -20% Hva baserer du dette på? Dette med dimensjonering og materialvalg er en av tingene jeg håper å lære litt om med dette prosjektet... I utgangspunktet burde vel en stålkvalitet lik løpet være nok? Er løpsstål virkelig så sterke? Dog skal siges at ved en eventuel fejldimentionering, vil sprængningen gå fremover, og kaste piben fremover. Joda, men det er fremdeles ikke en ønskelig situasjon. Vil egentlig ikke vite hvordan rekylen blir av slikt Dobbelt cylindrisk pasning kan være positivt, men tolerencer på mellem 0.02 og 0,03mm er "træskotolerencer" og vil ikke være repeterbart træfpunktsmæssigt. Teoretisk variation i træfpunkt med disse pasninger og en pasningslængde på 30mm, vil være op til 19cm på 100meter Da tar du ikke med brystningen i regnestykket, denne vil jo rette opp det aller meste av skjevheter. I teorien skal jo gjenger styre bra bare mellom flankevinkelen og brystningen, rait? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kjella Posted September 9, 2010 Share Posted September 9, 2010 Hvorfor bruker ikke benkskyttere denne muffe løsningen? Etter det jeg har hørt, bruker alle verktøy med låskassenøkkel og klammer rundt pipa ved pipeskift. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stykkjunkeren Posted September 10, 2010 Share Posted September 10, 2010 Nå har jeg null peiling på stålkvalitet og bruddstyrke i ulike gjengetyper, men jeg finner likevel ingen grunn til å betvile de betenkligheter som vår Ignorante danske venn fremsetter her. Med tanke på at mannen har som hobby å spenge svenske mausermekanismer så MÅ det nødvendigvis ligge endel erfaring bak hans utsagn. Det jeg ikke har fått med meg er om hans kalkyle baserer seg på Fulmen's idé om brutte gjenger, eller om det er generelle svakheter i gjengepartiet på muffer av type Heen??? Det som fungerte for De Bange behøver vel ikke fungere for oss.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ignorant Posted September 10, 2010 Share Posted September 10, 2010 Statiske brudforsøg på mauser m96 og mauser m98 viser brud ved belastninger på mellem 12 og 16 ton. En Heenmuffe med 25mm 12gev pr tomme har ved anvendelse af stål med en brudstyrke på 950kn en styrke i bunden af gevindfrigangen på ca 8,5 ton dette med en pasningsdiameter på 19mm. Det var reelt ganske enkelt at overspænde disse muffer, så både længde og diameter ændredes. En munter hejmmeladning med tændhættepunktering levere let tryk på sluttstykket på mellem 5 og 8 ton, så er marginen ikke imponerende. Moderne rifler har en brudstyrke på mellem 14 og 20 ton overfor statisk tryk Vi kunne konstatere at fleksibiliteten i en 19mm pasningsdiameter havde så stor fleks, at patroner låste efter avfyring, hvis diametertolerencerne var over 0.015 Dette var forårsaget af at kammerdelen fleksede mere end messingens "spring back" evne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stykkjunkeren Posted September 10, 2010 Share Posted September 10, 2010 Javel Ignorant, jeg forstår at det er smale marginer i dette bildet. Men om det virkelig er slik, hvorfor leser vi ikke om våpen med Heen muffe som går i luften eller frigjør seg fra pipen? Det var jo tidligere nevnt flere eksempler på Blaser våpen som gikk i oppløsning, men jeg har enda ikke hørt noe om Heen's patent hverken i ulike forum eller i media. Her på Kammeret kommer det stadig meldinger om lyddempere som enten transformerer seg til mørserprosjektiler eller fragmenterer som en splintgranat, men ingen har nevnt noen uheldige episoder med Heen systemet. Er det bare slik at "Lykken står den kjekke bi" og den friske hjemmeladningen ikke har funnet veien inn i et Heen utrustet våpen ennå? Om man ser bort fra Magnumpatroner og fokuserer på patroner med normalt arbeidstrykk, er det etter ditt skjønn noen mulighet for å lage et fungerende system etter Heen's patent uten å gå på kant med toleranser og sikkerhet Angående "munter hjemmeladning" så slutter det ikke å forbause hvor gemyttelig danske kraftuttrykk klinger i norske ører, nesten så man kan spekulere på hvordan det henger sammen at Danmark produserte krigsvåpen i det hele tatt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mullins Posted September 10, 2010 Share Posted September 10, 2010 Jens Perto benyttet i flere år en S&L rifle i ( omg ) 6,5x55 og 6,5x284 med Heen muffe. Føler personlig at han fikk i pose og sek kder, sterkeste låskassen i Europa og norsk ingeniør kunst på sitt beste. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ignorant Posted September 10, 2010 Share Posted September 10, 2010 Heen muffen er IKKE farlig, eller uansvarlig. Mine kommentarer startede som responce på Leons forslag til dimentionering. Der er undergrenser for hvilke gevinddiametre man bør bruge Heen løsninger på. og m25-12 er nærmere grensen. Samtidigt gør jeg opmærksom på at krav på tolerencer skal være teighte, for at undgå hylsterklebning. antal upsere, er ofte i forhold til antal producerede enheder, og her er Blaser nok klart mere almindeligt forekommende end Heen løsning. Der er ingen problemer med at lave en fungerende, og fuldt sikkerhedsmæssig forsvarlig, løsning baseret på Heen patentet. En teoretisk fordel kan være at der kommer tydelige advarsler ret tideligt, hvis man går for muntert til verks, i form af klebende hylstre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulmen Posted September 10, 2010 Share Posted September 10, 2010 Setter stor pris på innspillene dine Ignorant, det er tydelig at jeg må finregne litt mer på dette. Det gjør meg ingenting, har ikke hastverk og målet var jo uansett å lære litt. Bruddstyrken på en Mauser ligger altså på 12-16 tonn, mao en sikkerhetsfaktor på 3-4 for en 30-06. Det er nok noe over det jeg hadde dimensjonert for eller det som er mulig å oppnå på en slik løsning. Det burde dog være mulig å få den over 2. Det bør vel være godt nok? Men at en "munter" hjemmeladning skulle generere så mye som 8 tonn, det sliter jeg med å forstå. Hvis vi sier max 12mm hylse og 360MPa trykk som dimensjonerende belastning blir det ca 4 tonn, 8 tonn blir jo en dobling av trykket. Det er vel godt forbi munter og langt over i det direkte hysteriske? At muffen tar opp deler av de radiale kreftene er også viktig å ta med seg, fikk ikke de tallene helt til å stemme uten å forutsette det. Vel, en ting er i det minste sikkert. Hvis vi blir enige om et design føler jeg at det bør bli public domain, her har så mange andre vært inne at jeg ikke kan påberope meg noe eierskap. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ignorant Posted September 10, 2010 Share Posted September 10, 2010 (edited) En vesentlig forudsætning for beregning af tryk på sluttstykket, er at så længe hylstret klare at holde inde trykket, kan trykket bare påvirke den indvendige hylsterdiameter (standardpatroner ca 0,75cm2). Om man får reel lækasje på hylstret, kan trykket midlertidigt påvirke hele fronten på sluttstykket, og det kan i visse tilfælde være op mod 3cm2, så samme tryk på eks 4000 bar, kan påvirke systemet med mellem 3ton ved indelukket tryk, og op til 12ton ved meget uheldig lækasje. Den pibeståltype som jeg har bedst kendskab til, er en SS2244 (42CrMo4 -5M) Gennemsnitsstyrketal efter de sidste 5 certifikater jeg har set, er Flydegrense 810 kN Brudgrense 983 kN Elongation/brudforlængelse 18%, med næsten identiske værdier for radial belastning. Dette i modsætning til mange ståltyper som har fået øget styrketal ved en kold deformations bearbejdning, hvor vi i en del tilfælde har set radiale styrketal på under 50% I nogle få produktioner i starten anvendte vi en stålkvalitet med betegnelsen ETG100, til låsekasser, og tændstifter . På papiret havde det tilsvarende styrketal som SS2244 bortset fra brudforlængelse. Denne styrke var opnået ved en koldtrækning. Det var en drøm rent bearbejdningsmæssigt, men udsat for radial belastning, var det dårligere end simpelt automatstål. Rørstykker som vi senere testede med en radial sammenpresning viste næsten ingen deformation, før røret flækkede som en for nydelig meget omtalt detalje Mere generelt, er der efter min personlige opfattelse himmel og hav til forskel på forskellige varianter af upsere. Jeg vurdere ikke en fremad retningsbestemt popning af en demper monteret ca 1meter væk fra skytten, som udgørende nogen væsentlig risiko, i forhold til en side- eller bagud- rettet eksplotion, med fragmenter, for slet ikke at tale om en våbensprængning i uforudsigelig retning indenfor 20cm fra arm og ansigt Jens Perto benyttet i flere år en S&L rifle i ( omg ) 6,5x55 og 6,5x284 med Heen muffe. Føler personlig at han fikk i pose og sek kder, sterkeste låskassen i Europa og norsk ingeniør kunst på sitt beste.. Det var nok et par markante udsagn Hvis den låsekasse som Jens fik mig til at montere en Heen løsning på, var europas stærkeste, så er jeg overbevist om at der vil lyde indtil flere berettigere idnsigelser. Og hvis Heen løsningen er toppen af norsk ingeniørkunst, vil der være mørke udsigter for norsk industri, og jeg kan bare anbefale at man vender tilbage til en primær produktion af gjeiteost og klippfisk. (ikke hermed sagt at løsningen er dårlig, men tilsvarende løsninger med små designforskelle, har været kendt i europæisk våbenindustri i over 100år) Dette er skrevet med en rimelig grad af humor, og lett mobbing Edited September 10, 2010 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulmen Posted September 10, 2010 Share Posted September 10, 2010 Hirr, hirr. Jeg har tenkt på det med frontareal på sluttstykket flere ganger, du har absolutt et godt poeng der. For en Mauser kan man vel se bort fra arealet av låseklakkene, regner med at bolten er det svakeste punktet på de? Og strengt tatt burde man vel også se på eksponert areal av pipen også i et slikt regnestykke? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ignorant Posted September 10, 2010 Share Posted September 10, 2010 Hirr, hirr. Jeg har tenkt på det med frontareal på sluttstykket flere ganger, du har absolutt et godt poeng der. For en Mauser kan man vel se bort fra arealet av låseklakkene, regner med at bolten er det svakeste punktet på de? Typisk var rækkefølgen for en mauserhavari 1 sætning af modhold for underste lukkeklakk 2 sætning og skade af øverste delte lukkeklakk 3 3. lukkeklakk går i funktion 4 låsekassen deler sig i udfræsning for tommeltot 5 tab af øverste lukkeklakk og derefter gennembrud af modhold for underste lukkeklakk Derfor er det i min verden FY - FY at fjerne materiale fra modhold for underste og stærkeste kukkeklakk Og strengt tatt burde man vel også se på eksponert areal av pipen også i et slikt regnestykke? Jeg vurdere ikke at den eksponerede del af piben udover boltdiametren, har indflydelse ved normale og utætte konstruktioner Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulmen Posted September 10, 2010 Share Posted September 10, 2010 Jeg må bare si at jeg DIGGER Kammeret helt hemningsløst, det er pokker ikke grenser for hva man kan lære her inne. Skal sette meg ned i løpet av helgen og regne litt på ting, så får vi se hvordan designet blir. Her er et utkast som burde stemme sånn nogenlunde med unntak av dimensjoneringen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.