Jump to content

"Slanking" av 200 STR


Jackknife

Recommended Posts

Jeg har en 200 STR som veier nesten 5,5 kg. Jeg skulle gjerne hatt den noe lettere. Jeg har en Jacobsen-stokk på den, som er tyngere enn normalt, da den er laget av amerikansk laminat fra Microfit Gunstocks. Men formen er tradisjonell Jacobsen. Kjenner noen til om det er mulig, elller særlig lurt, å fjerne gods i stokken for å lette den, og hvem som er best egnet til å gjøre noe slikt. (i østlandsområdet)

 

Jeg skal også få flutet løpet, og lurer på hva som er realistisk å forvente i vektreduksjon ved en slik operasjon. Løpet er en S&L-pipe, 720 mm lang, 20mm munningsdiameter i 6,5x55.

 

Jeg skyter i sporterklassen i jaktfelt og elgbane pga vekta på våpenet, men har ikke skytterklær, og heller ingen planer om å skaffe det, så jeg skulle gjerne fått vekta ned i 4,5 for å kunne skyte i jegerklassen hvor jeg hører hjemme.

Dessuten sliter jeg med vonde skuldre, og ønsker i tillegg å kunne bruke rifla også til litt jakt, og da er den også i tyngste laget i dag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nok tatt noe av stokken, ja, konsentrert meg om stålet. tre gjør ikke mye av seg, om ikke stokken er veldig overdimensjonert. Du trenger absolutt ikke 70+, selv bruker jeg 50 cm til jaktfelt og er fornøyd med det. Da har du med en gang fjernet 500 gram. Så KAN du ta nye 500 gram på fluting, men det er grov fluting!!! Vanlig er ca 300 gram.

Så får du kikke på montasjen, kikkerten, osv. Særlig kikkert kan man hente mye på i jegerklassen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, KKC som thomasnb sier eller Jacobsen stokk i vanlig lys (løs? :? ) laminat er meget lett.

Våpensmia på Dokka selger ferdige jaktfeltløp til 200 STR. Disse er 620mm lang og 18mm i munning. Kan fås fra Heym eller S&L emne. Koster kr. 2500,-

Med dette løpet og en av de lette stokkene er du under 4,5kg selv med ganske grov kikkert påmontert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner selvsagt til at det finnes lettere stokker og piper å få kjøpt, men målet var liksom å prøve å få ned vekta på det jeg allerede har i hus. Takker for innspill.

Jeg har prøvd KKC-stokken, og den passer definitivt ikke meg og mine hender.

 

Hvis du skal bruke det du har må du nok spikke litt, er jeg redd :wink:

 

Vikens børsemakerverksted på Garthus bygde om en M67 med "Sauer-like" stokk for meg for noen år siden. Han brukte fresen og hula ut 2-3 hundre gram med treverk i stokken. Regner med at det samme er mulig på Jacobsen stokken også. Resten må du ta på pipa. Med kapping til 50-55cm og fluting burde det være mulig å kommer under 4,5 kg avhengig av hva slags kikkert du har.

Har ingen problemer med å anbefale Viken til denslags jobb. Han har gjort mange slike slankeoperasjoner vet jeg.

 

Hvis kikkertbytte er aktuelt kan jeg anbefale en Leupold. På den tidligere jaktfeltbørsa mi (jegerklassen) var jeg ibeit for vekta og måtte sette på en Leupold VX-II Ultralight 3-9x33. Den er optisk helt grei (men ikke fantastisk) og veier bare 249g (mener jeg det var).

 

Lykke til med prosjektet!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...