Jump to content

Noen som har greie på Sauer STR200-avtrekk?


Buster

Recommended Posts

Hei stammefrender!

 

Jeg skal ha lettere avtrekk på min Sauer 200, og lurer på hvordan jeg kan fikse det, UTEN å kjøpe et nytt på 0,5kg. Jeg vil lavere enn det også, hvis mulig. Er den noen her med kompetanse på hvordan dette kan fikses, om mulig. Det er ikke viktig for meg om det går an å justere det tilbake til å holde over 1 kg.

Jeg har ikke plukket dette fra hverandre ennå. jeg tenkte jeg skulle spørre først.

 

Noen "how too's" around? :|

Link to comment
Share on other sites

Altså, jeg kan beskrive hvordan du kan justere det letter å hvilke skruer du bør skru på - men det finner du i og for seg i instruksjonsbok også. Å gå langt utover dette er vanskelig, samme gjelder å prøve å manipulere dette til å bli "lett". Jeg diskuterte dette med en av disse som virkelig kan Sauer 200 STR og etter litt frem og tilbake kjøpte jeg et 500 grams avtrekk som jeg har satt så "lett som mulig" deretter. Vedkommende mente det var vanskelig å justere 1.5 kgs til å bli lett samtidig forbli stabilt, samme i og for seg med 500 grams avtrekket.

 

Kanskje ikke mye hjelp, men det var nå jeg ble fortalt etter litt diskusjon.

Link to comment
Share on other sites

Altså når jeg ønsker et avtrekk ned under 500 gram til STRen.

 

Da kjøper du et 500 grams avtrekk :) Blir sikkert som luftgeværatvtrekk på 0,5 kg, man kan bytte fjærer for å bygge det om til 1,5 kg, men det er ikke noen stabil løsning.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Blåser liv i en urgammel tråd da jeg ikke finner noen svar på det jeg lurer på :wink:

 

Er det noen her inne som har justert originalavtrekket på 200 STR så lett som mulig og målt avtrekksvekta? Hvor lett kan man få det uten at det går ut over funksjon og sikkerhet?

 

Jeg ønsker å justere mitt avtrekk slik at jeg har "dødgang" når jeg trykker avtrekkeren inn mot trykkpunktet, og når jeg når det ønsker jeg at det skal være så kort vandring/direkte som mulig og så lett som mulig. Hvordan kan jeg justere for å oppnå et godt resultat?

 

Jeg mangler forøvrig manualen for STR. Ser det er noen som viser til den for justering av avtrekket.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ønsker å justere mitt avtrekk slik at jeg har "dødgang" når jeg trykker avtrekkeren inn mot trykkpunktet, og når jeg når det ønsker jeg at det skal være så kort vandring/direkte som mulig og så lett som mulig.

Det er slik det skal være. Du får ikke stilt det særlig lettere, men still fortrykket tungt. De 1.5kiloene er totalen, både fortrykk og trykkpunkt, og har du 1.5kg på fortrykket, så er det bare 100g igjen til slutt.

Manualen er her: http://www.skyteinfo.no/web/skyteinfo.nsf/downloads/RIVH-8S3J52/$File/Sig%20Sauer%20200%20STR%20User's%20Manual%20-%20DE,%20NO,%20DK,%20FI.pdf

 

Justering av avtrekk begynner på side 49. Advarselen om ikke å stille på skrue 7 vet jeg ikke hvor viktig er - men siden jeg aldri har hørt om noen som har fått et brukbart lett avtrekk uten bytte avtrekk, eller ei eller anna fjær inni - så antar jeg at det ikke er en god ide å skru på den skruen. Jeg har heller aldri hørt om noen som har stilt på den, og funnet Nirvana.

Får en stilt det helt skarpt på trykkpunktet, så betyr heller ikke vekta så mye lenger.

Sett av litt tid i fred, med umbrakonøkler og rifla i fanget, og skru litt hit og dit, og føl deg fram. Notere seg hvor mye en skrur, så en kan skru tilbake er en god ide.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier å ta det ut, skylle det i aceton og blåse det rent med trykkluft, og kanskje skru litt på det, når jeg kan kjenne at det skjer noe mellom at avtrekkeren stopper mot trykkpunktet og at det smeller.

Har ikke mannet meg opp til å demontere det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takker for hjelp, M67! Nå har jeg justert avtrekket og fått det betraktelig lettere og MYE nærmere slik jeg ønsker å ha det. Nå skal jeg bare få funksjonstestet det hele før jeg justerer noe videre. Jeg har i hovedsak justert på skrue nr. 1. Jeg ser det advares mot at avtrekksfunksjonen kan påvirkes av tukling med stillskrue nr.7. Risikerer jeg noe havari ved å justere for mye på nr.1? Hva skjer hvis jeg skulle bli for ivrig og skru den helt ut f.eks? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en gang stilt på en skrue som normalt sett ikke skal justeres på. Har verken manual eller avtrekk foran meg, så jeg vet ikke hvilket nr skruen har.

Jeg justerte under en tlf samtale med Jon børs.

Jeg mista trykkpunkt og hadde et laaangt og lett avtrekk, dette skjedde plutselig. Etter å ha funnet avtrekket rent og pent var det justering som var løsningen. En kvart runde på skruen, og avtrekket var rent og pent igjen. Det skulle samtid tas noen tester av avtrekket mens jeg justerte.

 

Kanskje jeg skal vurdere å sette trykkpunktet litt tyngre om avtrekket føles lettere av dette

Link to comment
Share on other sites

Til rensing og vask av avtrekk er det ikke uvanlig å bruke renset bensin, og som smurning Ronson lighter fluid. Man vil i hvertfall ikke ha noe som trekker og binder smuss. Da er det bedre tørt. Enkelte avtrekk er sikkert overflatebehandlet med spesielle belegg og har ingen behov foruten å være fri for smuss.

Link to comment
Share on other sites

Jeg demonterer avtrekket en gang i året på alle tre sauerne. ;)

 

Da venter vi på en DIY tråd (med masse bilder) med demontering og montering av avtrekk fra høggern :D

 

Avtrekket på 22lr Saueren min skulle nok vært rengjort. Av og til er sikringen litt treg og noen ganger føler jeg at avtrekket ikke er helt rent.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 3 years later...
M67 skrev (På 17.11.2016 den 21.16):

Det er slik det skal være. Du får ikke stilt det særlig lettere, men still fortrykket tungt. De 1.5kiloene er totalen, både fortrykk og trykkpunkt, og har du 1.5kg på fortrykket, så er det bare 100g igjen til slutt.

Manualen er her: http://www.skyteinfo.no/web/skyteinfo.nsf/downloads/RIVH-8S3J52/$File/Sig%20Sauer%20200%20STR%20User's%20Manual%20-%20DE,%20NO,%20DK,%20FI.pdf

 

Justering av avtrekk begynner på side 49. Advarselen om ikke å stille på skrue 7 vet jeg ikke hvor viktig er - men siden jeg aldri har hørt om noen som har fått et brukbart lett avtrekk uten bytte avtrekk, eller ei eller anna fjær inni - så antar jeg at det ikke er en god ide å skru på den skruen. Jeg har heller aldri hørt om noen som har stilt på den, og funnet Nirvana.

Får en stilt det helt skarpt på trykkpunktet, så betyr heller ikke vekta så mye lenger.

Sett av litt tid i fred, med umbrakonøkler og rifla i fanget, og skru litt hit og dit, og føl deg fram. Notere seg hvor mye en skrur, så en kan skru tilbake er en god ide.

 

K

Gammel tråd, men @M67er fremdeles aktiv så jeg håper han eller noen andre kan forklare en DFS-nybegynner:

 

På Sauer STR 200 kan man justere avtrekkerens posisjon (lenger frem/tilbake for å passe skytterens hånd), fortrykket (kortere/lengre bevegelse før trykkpunktet nås), trykkpunktet (mer/mindre slep), og avtrekksvekt (hvor mye kraft som skal til for å løsne skuddet).

 

  • Hvordan kan man "stille fortrykket tungt"?

 

  • Mindre slep på trykkpunktet får man ved å skru bolt #2 lengre opp (på bildet) slik at glideflaten (oransje sirkel) kommer lengre opp (roterer mot klokken) og den grønne prikken dermed kommer lengre opp (roterer med klokken) og tidligere slipper kontakten i den blå sirkelen?

 

image.png.65a5ace4e1510eaa8c0b983efcacf89e.png

Link to comment
Share on other sites

Justering av Sauer STR 200 avtrekk for dummies (finner du feil så si fra!)

 

Involverte deler:

 

300372476_760571868542514_1361130906960287104_n.jpg.92b836697860fc2eb6a1bd3906a017df.jpg

Bildet viser avtrekker (710) og avtrekkerbasis (707), med synlig stillskrue (709).  Tallene i parentes er delenummerne fra bildet under.

Stillskruen mellom avtrekkeren og sikringen er merket med #5 i brukermanualen, se fargerike skisser lenger ned.

 

image.jpeg.da338892593816b1791a72e69bacd85b.jpeg

 

image.png.70395043bb89f1dd1f130e793d91841e.png

Rosa del er avtrekker (710) og avtrekkerbasis (707).  Det er to rosa stillskruer (709) merket med #2 og #5.

Blå del er vippestang (705).

Grønn del er avtrekkerstang (706).

Gul del er avtrekkerhake (703).

N1 er avtrekkerfjær (712).  Denne kan justeres med stillskrue merket med #1.

N2 er avtrekkerfjær (712).  Denne skal ikke justeres med stillskrue merket med #7 (ifølge manualen er den innstilt fra fabrikk og skal ikke tukles med).

 

 

AVTREKKETS VIRKEMÅTE:

 

image.png.a4239814a855f0a29c688d7a47f2fdad.png

Når du beveger rosa avtrekker mot deg så roterer avtrekker og avtrekkerbasis med klokka rundt den sorte prikken.  (Tuppen på stillskrue #5 skulle vært farget rosa den også).

Den rosa delen er i kontakt med den blå delen, så når den rosa delen roterer med klokka så dyttes den blå delen mot klokka.  Den blå delen roterer rundt den sorte prikken og har hele tiden kontakt med fjæren N1.

Med andre ord, når du har beveget avtrekkeren langt nok mot deg til at du kjenner motstand, så er det fjæren N1 du begynner å komprimere.

 

 

image.png.a480dc37e0b99607a2cec70e1e0275df.png

Mens den blå delen roterer mot klokka og har motstand fra fjær N1, så sklir armen på den grønne delen langs den blå delen (se på bildet med delenummerne på hvis du lurer på hvordan).

Når den blå delen har rotert langt nok så begynner den å dytte armen på den grønne delen oppover slik at den grønne delen roterer med klokka rundt den svarte prikken.  Den grønne delen får nå motstand fra fjær N2, slik at du komprimerer både N1 og N2 når du beveger avtrekkeren nærmere deg.

 

image.png.232f8ccae382ff86fd98808b176a25d1.png

Den grønne delen har en liten kontaktflate øverst (øverst til venstre på tegningen) med den gule delen.  Mens den grønne delen roterer med klokka så blir denne kontaktflaten mindre.

 

image.png.3dcfbd28000ae3424cf3528ee215e791.png

Når den grønne delen har rotert langt nok med klokka så mister den kontakt med den gule delen.  Den gule delen roterer da også med klokka rundt den sorte prikken og frigjør tennstempelmutteren (#2 på dette bildet) med tennstempel, noe som gir skuddavløsning.

 

JUSTERINGSMULIGHETER:

  • Vil du ha tyngre fortrykk må du da skru inn (oppover på bildet) stillskruen til N1.  Fjæren blir da komprimert og gir større motstand i den fasen av avtrekket der du kun roterer på de rosa og blå delene.  Mindre fortrykk får du ved å skru stillskruen utover (nedover på bildet) for å forlenge fjæren.  (Begge deler påvirker naturligvis den totale avtrekksvekten, se under*).
  • Vil du ha kortere fortrykk må du skru innover (oppover på bildet) den forreste rosa stillskruen.  Dette medfører at den bakre rosa delen presser den blå delen til å rotere mot klokka allerede før du begynner å bevege avtrekkeren, og det vil derfor kreve kortere bevegelse av avtrekkeren før den blå delen har rotert langt nok til å begynne å bevege på den grønne delen.  Lengere fortrykk får du ved å skru stillskruen utover (nedover på bildet) for å få lengre bevegelse av avtrekkeren før den grønne delen begynner å rotere.
  • Vil du ha tidligere trykkpunkt / øking av slep må du skru innover (oppover på bildet) den bakerste rosa stillskruen.  Denne stillskruen vil da rotere den rosa og dermed den grønne delen mot klokka slik at kontaktflaten med den gule delen blir større.  Senere trykkpunkt / reduksjon av slep får du ved å skru utover (nedover på bildet) stillskruen slik at kontaktflaten med den gule delen blir mindre.

 

*I henhold til DFS reglement skal avtrekksvekten være minimum 1.5 kg.  Altså N1 + N2 >= 1.5 kg.  Siden N1 og N2 har samme delenummer så har de samme motstand når de er komprimert til samme lengde.  Ved et veldig lett fortrykk (altså at stillskruen til N1 er skrudd ut så langt det går) vil overgangen mellom fortrykk (N1) og den neste delen av avtrekket (N1+N2) bli større, og du må bruke mer krefter i avtrekksøyeblikket - noe som kan påvirke treffbildet på skiven negativt.

 

Som nevnt i begynnelsen, si fra hvis du ser noen feil!  Å villede andre DFS-nybegynnere er ikke ønskelig.

 

 

 

 

Edited by B.Hansen
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...