Jump to content

Bullpup rettrekker av Rem 7400


Tolvsju

Recommended Posts

For mange år siden, på min første hjortejakt i bratte vestlandslier, ble målet klart: jeg vil ha en lett og kort rifle!

 

I tillegg lider jeg av den oppfatning at kolben, med nesten 40 centimeter med edelt treverk bak mekanismen, er bortkastet ved og det bygger unødig i lengde og vekt. Vi bruker jo optiske siktemidler i dag, så siktelinjen er "overflødig" :D

 

Nylig har jeg anskaffet en kort og hendig Kimber Montana, så langt på vei burde jeg være fornøyd. - Det er jeg jo også, så jeg har en liten smådjevel som lurer på om jeg noen gang blir ferdig med prosjektet jeg starten for en stund siden. Det kan jeg ikke garantere at jeg blir, men det går fremover. For min egendisiplin publiserer jeg derfor dette.

 

Jeg fikk en relativt ubrukt Remington 7400 halvauto til skrappris, fordi den hadde egenspredning som en hagle. Så tok jeg frem skjærfilen.

 

Låsekassen og bolt/sleide, og magasin vil bli brukt videre.

Slik er kassen:

normal_02122009406.jpg

 

Det gamle løpet ble skrudd ut og kastet. Ny bøssing ble dreid, tilpasset og sveist inn der løpet normalt skrues inn. En tynn plate rustfritt stål ble bøyd og sveist fast i denne blokken, som et "forskjefte". Da ser det slik ut:

normal_02122009405.jpg

 

 

Løpet monteres med en løpsmutter. Fordelen med dette er at tilpassing av nye løp blir enklere, man trenger ikke dreie gjenger. Men det er mer arbeid første gangen. Montert ser det slik ut:

normal_02122009408.jpg

 

Ved fjerningen av det gamle løpet forsvant gassblokk og halvautofunksjon ut med søppelmannen. Jeg vil ikke ha gassblåsten fra en halvautomekanisme rett under øret, særlig ikke med lyddemper montert - for da blir den ekstra heftig. Da må nytt manuelt ladegrepshåndtak lages i rett posisjon, for nå skal kassen trekkes helt bak til skulderen:

normal_02122009413.jpg

 

Avtrekkeren må også nås, så ny avtrekker monteres ca. 35 cm foran den gamle. Innmaten i det opprinnelige avtrekksystemet er tilpasset slik at en "transfer-bar" kan koples på, og hektes på fremre avtrekker. Sikringen brukes som den er - foreløpig. Må forske litt på ergonomien i dette, kanskje fungerer det greit. Avtrekker og transfer-bar kan sees her:

normal_02122009412.jpg

 

Forskjeftet på rifla burde jo vært forlenget nå, men det får eventuelt komme senere, nå er målet å få den skyteklar, derfor tilpasses det gamle forskjeftet slik:normal_02122009415.jpg

 

Det er så langt jeg er nå. Det neste trinn er å lage avtrekkerbøyle, sette på en kolbe/kappe bak og lage en kikkertmontasje på løpet. Hvis motivasjonen holder kommer oppdateringer underveis :D

 

Oppdatering 3. desember.*****************

 

Litt mer detaljer for de som ønsket det. Her er avtrekksmekanismen. Jeg har laget et eget stag som trekker på selve avtrekkeren. en transfer-bar fra fremre avtrekker trekker i det vertikale sporet til høyre.:

normal_03122009442.jpg

 

Og slik er herligheten sett ovenfra:

normal_03122009446.jpg

 

Her vises hvordan ladegrepshåndtaket festes til "bolt-stengene", med svalehalespor og kilepinne, og hvordan delene henger i en bøyle som er sveist inn i tynnplateprofilen:

normal_03122009429.jpg

 

Her vises hvordan transfer-baren er hektet i fremre avtrekker:

normal_03122009419.jpg

 

Ladegrepshåndtaket festes i boltstengene, og glir på styrerøret, som er skrudd fast på den innsveiste bøylen

normal_03122009431.jpg

 

For å montere løpsbøssingen på kassen må jeg nå bruke et spesialverktøy:

normal_03122009432.jpg

 

Her er løpsbøssingen som bolten låser i:

normal_03122009434.jpg

 

Selve Kassen ser slik ut; her ses transfer-barer som kommer fra avtrekksmekanismen:

normal_03122009437.jpg

 

Ellers fikk jeg gjort litegrann idag; grovmontering av fremskjefte:

normal_03122009448.jpg

 

Oppdatering 10. desember.*****************

 

Fikk et par timer på verkstedet i dag, og da fikk jeg laget avtrekkerbøyle.

 

Jeg startet med å skjære en ring utav et rustfritt rør:

normal_10122009463.jpg

 

Med skrustikke, gassflamme, hammer, boremaskin og båndsliper ble det slik:

normal_10122009465.jpg

 

Omtrent som skissert, litt romslig for evt. hansker og stor fart :D :

normal_10122009467.jpg

 

Som dere ser er det ikke noe pistolgrep - enkelt og smekkert, om enn noe uvanlig.

 

Oppdatering 20. januar.*****************

 

I går og i dag ville jeg lage kolbe.Jeg starter med en plate 1,1mm rustfritt stål. (Man tager hva man haver.):

normal_19012010517.jpg

 

Så begynner jeg å forme den slik:

normal_19012010518.jpg

 

Etter ferdig forming sveisete jeg den sammen på undersiden, og laget et bakstykke.:

normal_19012010520.jpg

 

I bakstykket sveiser jeg inn et par stubber som gjenges med M5 for kolbekappen.:

normal_19012010521.jpg

 

Ferdig påsveist ser det slik ut. Her har jeg også forberedt forsterkninger for rekylbolten.:

normal_20012010524.jpg

 

Ferdig innsveist og prøvemontert ser kolben slik ut:

normal_20012010526.jpg

Etterhvert ser jeg for meg å epoxy-lime tynne valnøtt-staver utenpå, men dette får klare seg til konseptet er testet.

 

Slik ser den ut så langt, rene "Miss Universe" :wink: :

normal_20012010525.jpg

 

Oppdatering 10. februar.*****************

 

Fikk begynt litt på heldemperen her om dagen. Lager et langt aluminiumsrør som er ca. like langt som løpet

normal_04022010572.jpg

 

Lager en sentrerings-foring som styrer enden av demperrøret, og setter kruttgassene i rotasjon, slik at de ikke får så lyst å komme frem igjen;-)

normal_04022010574.jpg

 

Neste trinn: Lage frempart til denne integrerte demperen, som minner om denne:

normal_04022010570.jpg

 

Laster inn noen bilder som forsvant i det store kammerkjæsjet for et år siden.

Viser status i dag.

normal_02032010595.jpg

normal_02032010596.jpg

normal_02032010599.jpg

normal_02032010601.jpg

normal_02032010598.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så man kan låse sluttstykket på disse gassoppererte mekanismene?

 

Reminton har jo en pumperifle med modellbetegnelse 7600. De aller fleste delene er like, men pumper har ikke gassport og stempel, osv.

 

Jeg har skiftet løp, og latt vær å installere gassmekanismen, derfor er det ingenting som skjer automatisk lenger.

 

For øvrig er disse mekanismene godt egnet som Bullpup:

- de er korte

- de omkaplser mekanismen godt hvis man skulle få en gasslekkasje

- i utgangspunktet har de et godt presisjonspotensiale

- som rettrekker/manuelt repetervåpen vil de ikke slites ut slike de ellers er beryktet for.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen inngående kjennskap til hvordan rem. 7400 er konstruert, men sånn generelt: Alle rifler er, mer eller mindre, konstruert for å eksplodere i "trygg retning" om ting skulle gå ille. Stort sett betyr det at (om eksplosjonen følger læreboka) løpet åpner seg som en blomst (akkurat som i Donald Duck) og/eller at gassen "forsvinner" nedover/bakover. Gjerne med resultatet at sjeftet splintres og noen små metalldeler fyker litt rundt. Med tradisjonell stokk begrenser da skadene seg til en splint eller to i panna og at du må få sydd en venstrehåndshanske med bare 3 fingre... Med en bullpup-ombygning havner de delene som gjerne ryker rett ved siden av hodet og halspulsåren. Er det så lurt?

Link to comment
Share on other sites

Har sett endel rare konstruksjoner men denne tar kaka. Noe av det tøffeste jeg har sett, bare det å komme på ide`en burde gitt deg jobb som konstruktør på en våpenfabrikk. Denne tråden skal jeg følge videre og ser frem til bilder når du får på stokk. Hvilket kaliber er det ? Har du gjort jobben selv ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen inngående kjennskap til hvordan rem. 7400 er konstruert, men sånn generelt: Alle rifler er, mer eller mindre, konstruert for å eksplodere i "trygg retning" om ting skulle gå ille. Stort sett betyr det at (om eksplosjonen følger læreboka) løpet åpner seg som en blomst (akkurat som i Donald Duck) og/eller at gassen "forsvinner" nedover/bakover. Gjerne med resultatet at sjeftet splintres og noen små metalldeler fyker litt rundt. Med tradisjonell stokk begrenser da skadene seg til en splint eller to i panna og at du må få sydd en venstrehåndshanske med bare 3 fingre... Med en bullpup-ombygning havner de delene som gjerne ryker rett ved siden av hodet og halspulsåren. Er det så lurt?

 

Her som alltid ellers er det både plusser og minuser.

En del vanlige rifler har hatt feil med skudd som går av før bolten har låst, eller der låsingen ryker av en eller annen grunn, slik at bolten kommer bakover - og inn i ansiktet. Ryker låsingen på denne blir bolten fanget inne i kassen. 1 - 0

 

De "vanligste" problemene som oppstår pga. den kontrollerte eksplosjonen i kammeret er tennhette- og hylsesprenging. Da kommer varme gasser og partikler bakover i retning ansikt og øyne på de fleste boltrifler, mens denne skjermer dette inne i låsekassen. 2 - 0.

 

 

Planen er å montere på et tynt rør foran løpsbyttemutteren, en kikkertmontasje, og lyddemper. Dette bidrar til å unngå "blomstring" av løpet.

 

 

Ellers er jeg ening i din bekymring; det kommer nærmere ansiktet. Så la oss si 2 - 1

Link to comment
Share on other sites

Sånn først og fremst, spennende byggeprosjekt og en artig tråd.... :D

 

Dernest bare en liten obs (og slett ingen pekefinger som skal være så i vinden for øyeblikkket), husk at rifla iht til de nye forskriftene må være lenger enn 8400 mm, hvis ikke har du brått bygd deg en pistol av rifla og det er visstnok ikke onkel Blå så begeistret for... :D

 

Gleder meg til å se det ferdige resultatet... :D

Link to comment
Share on other sites

Har sett endel rare konstruksjoner men denne tar kaka. Noe av det tøffeste jeg har sett, bare det å komme på ide`en burde gitt deg jobb som konstruktør på en våpenfabrikk. Denne tråden skal jeg følge videre og ser frem til bilder når du får på stokk. Hvilket kaliber er det ? Har du gjort jobben selv ?

 

Joda, det er en rar konstruksjon, og den får neppe estetikkprisen for i år. :D

 

Donorrifla var 30-06, så denne klassen patroner passer best. Det er jo bare å tilpasse et nytt løp, så er kaliberet skiftet. Nå har den et 270 Win løp.

 

Naturligvis har jeg gjort jobben selv! :twisted: Jeg ville ihvertfall ikke betalt noen timepris for det.

Link to comment
Share on other sites

Sånn først og fremst, spennende byggeprosjekt og en artig tråd.... :D

 

Dernest bare en liten obs (og slett ingen pekefinger som skal være så i vinden for øyeblikkket), husk at rifla iht til de nye forskriftene må være lenger enn 8400 mm, hvis ikke har du brått bygd deg en pistol av rifla og det er visstnok ikke onkel Blå så begeistret for... :D

 

Gleder meg til å se det ferdige resultatet... :D

 

Jeg er klar over det. Dette løpet er 55 cm så da klarer jeg nok 84 cm når kolben er på.

Med kortere løp må jeg ha fast integrert demper. Er det noen som har en stubbe med .338 med 1:7-8 twist er det bare å gi beskjed. 338BR hadde jo vært et fint kaliber i denne.

Link to comment
Share on other sites

... husk at rifla iht til de nye forskriftene må være lenger enn 8400 mm

8,4m... Er det det som kalles Long Rifle ? :mrgreen:

 

Beklager, OT, og jeg pleier ikke kommentere på skrivefeil, men denne gangen klarte jeg ikke holde meg :D

 

Joda, det er en rar konstruksjon, og den får neppe estetikkprisen for i år.

Men ved en avstemning tror jeg du vil ligge godt an til innovasjons- eller originalitetsprisen. Keep it coming !

Link to comment
Share on other sites

Av med hatten for denne!

Får du tak i heldempet løp kan du jo gå ned på 84 cm MED demper. Da snakker man nett og hendig ;-)

 

Er det yrkeshemmeligheter, eller er et mulig å få ei litt grundigere forklaring på den avtrekksløsninga?

Hvordan er det i bruk? Når de børsene sliter med ruskete avtrekk i normal posisjon, ser jeg det for meg som vanskelig å få til noe bra der framme?

Link to comment
Share on other sites

Førstepost oppdatert, og med mer detaljer for de som etterspurte det.

 

@FatDog: I og med at jeg ikke bruker den som halvauto, har jeg fjernet diskonnektoren fra mekanismen. det gjør den noe mer direkte. De ekstra ledd som er lagt til gir et tydelig større "opptak" før avtrekket egentlig begynner, men det er relativt glatt og fint. Det er jo en hane-mekanisme, og dermed går det noen mikrosekund før det smeller uansett. Jeg regner med ok jaktpresisjon i praktisk bruk.

Link to comment
Share on other sites

I og med at jeg ikke bruker den som halvauto, har jeg fjernet diskonnektoren fra mekanismen.

 

Er dette helt smart da? Kjenner ikke mekanismen, men sjekk at du ikke kan få hammerfall på ulåst mekanisme i tilfelle noe setter seg fast i avtrekket.

 

Ellers er det bare å gi to tomler opp for prosjektet.

Link to comment
Share on other sites

Er dette helt smart da? .... men sjekk at du ikke kan få hammerfall på ulåst mekanisme i tilfelle noe setter seg fast i avtrekket.

 

Det bør være helt safe på denne mekanismen. Hvis noe forhindrer hanen fra å hekte seg fast i oppspent posisjon, vil den følge bolten forsiktig frem, og miste kraften før bolten er i lås, og den må helt i lås før tennstiften kan nå tennhetten.

 

Diskonnektoren er unødvendig her, da jeg må slippe avtrekkeren for å ta ladegrep. (manuel diskonnekt :D )

Link to comment
Share on other sites

Artig tråd som vekker minner.

Tidleg på 1980talet (jøye meg, det er snart 30 år sidan!) var eg igang med eit liknande prosjekt ut frå akkurat samme problemstilling og designfilosofi.

I mitt tilfelle basert på ein Rem. 760, altså pumpeversjonen av den gamle modellen med mange små låsklakker.

Denne rifla var i utganspunktet OK på alle vis, så eg ville helst ikkje gjera irreversible inngrep straks. Så i fyste omgang laga eg ei provisorisk "bolt on" uvendig ramme som var festa i stussen for skjefteskruen bak, i skruen for sentralrøyret framme, og to gjennomgåande skruar der dei to fjørbelasta boltane som vanlegvis held avtrekket på plass. Enaste inngrep var å bora eit ørlite hol i avtrekkaren. Det var til og med wireoverføring til den originale sikringen frå den nye, som også blokkerte den nye avtrekkaren, og måtte holdast nede med tommelen, -sterkt inspirert av Browningtype pistol.

Det heile var meint som ein eksperimentell prototype for å prøve ut konseptet, og ville nok ikkje fungert

påliteleg undet feltmessige tilhøve.

Men jakta nærma seg, og prosjektet vart lagt på hylla, og der har det blitt liggande i det som kallast mannsalder.

Dene rifla var som sagt OK i utgangspunktet, og littegrann kortare enn den eg brukte før.

Dei få centimetrane var godt merkbare, så tanken om ei meir hendig jaktkarabin var stadig aktuell, men tok etter kvart meir retning av det som Cooper seinare kalla "Speiderrifle".

 

Det skal sannelig bli artig å følga tråden din vidare, og lykke til !

Link to comment
Share on other sites

Kom til å tenke på en ting... Siden du allikevel må lage et form av pistolgrep å holde i på denne greia, hva med sette dette på skinnegang, sånn at ladinga kan gjøres ved å dra det bak?

Sikkert en del ekstra jobb, men ville sett jævlig tøft ut!

 

Da ville det bli noe a lá Sommer und Ockenfuss. En hjemmelaget prototyp av dette ville nok lett fått høy slarkefaktor. De er dessuten noen notoriske fingerklippere. Mange såre pekefingre når ladegrepet skal gå fort.

 

Jeg ser for meg å bruke denne uten pistolgrep. Da blir det noe a lá Engelsk skjefte, og den er ok å holde i.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Ei side ved dette konseptet er at det er begrensa kor langt du kan få kinnet ned mot kassen.

Det betyr at siktemontasjen må vera høg, og eg lurte mykje på korleis en skulle få festa dette godt nok framme på det tynne runde løpet.

Dersom du bruker teleskopisk dempar av stål som er godt festa, så kan du kanskje montera siktet på den. For demparen bør nok stå på altid. Sjølv om løpet har vanlig lengde, så blir munningen nær fjeset, og utan dempar kan det vera plagsomt med ei 60+ grain saktekrutt-patron som .270

 

Fordelen med låg kjenelinje er jo rekyl rett bak, og lite munningsvipp.

 

Sitat Tolvsju:

>eg ser for meg å bruke denne uten pistolgrep. Da blir det noe a lá Engelsk skjefte, og den er ok å holde i.

 

Nettopp, sidan (det som før var for)-skjeftet ligg så langt nede, skulle dette funke fint, eventuellt med ein liten diskret hump bak avtrekkarbøylen. Ser og at du har hengsla avtrekkaren for å dra litt oppover.

På det viset kan du heilt unngå utstikkande pistolgrep, og gå klar av eventuelle byråkratiske rynker, og ormebolet omkring (militær?) "karakter og beskaffenhet".

Det er sikkert også ein god ide å lima tre-imitasjon utanpå det blanke stålet, og unngå camo & diverse andre fjortisfakter.

Den vil sikkert vekka nok oppsikt likevel.

 

Vil forresten det rustfrie stålet gi _meir_ problem med rust på det svarte ?

Du må vel også ha noko meir å holde i med venstrehånda ? -og hindre at den av vanvare kjem for nær munningen.

 

NL.

(Som funderer på om dette er tida for å annonsere ei god Rem 760 tilsalgs ?)

Link to comment
Share on other sites

Ei side ved dette konseptet er at det er begrensa kor langt du kan få kinnet ned mot kassen.

Det betyr at siktemontasjen må vera høg, og eg lurte mykje på korleis en skulle få festa dette godt nok framme på det tynne runde løpet.

Dersom du bruker teleskopisk dempar av stål som er godt festa, så kan du kanskje montera siktet på den. For demparen bør nok stå på altid. Sjølv om løpet har vanlig lengde, så blir munningen nær fjeset, og utan dempar kan det vera plagsomt med ei 60+ grain saktekrutt-patron som .270

Veldig riktig. Jeg skal ha en integrert demper på. Dels for å gjøre våpenet langt nok etter forskriften, dels for å ta munningsblåsten, og å dempe generelt, og for å ha en paralell overflate bak lade-håndtaket så fingrene ikke kommer i klem. Og til slutt for kikkermontasje.

 

 

Sitat Tolvsju:

>eg ser for meg å bruke denne uten pistolgrep. Da blir det noe a lá Engelsk skjefte, og den er ok å holde i.

 

Nettopp, sidan (det som før var for)-skjeftet ligg så langt nede, skulle dette funke fint, eventuellt med ein liten diskret hump bak avtrekkarbøylen.Ser og at du har hengsla avtrekkaren for å dra litt oppover.

På det viset kan du heilt unngå utstikkande pistolgrep, og gå klar av eventuelle byråkratiske rynker

Ja, jeg har vippet avtrekkeren en del bakover for at skal passe til dette grepet. Det funker OK så langt. Dette er jo bare et "leke"-prosjekt, så jeg får se om det fungerer først, så får vi ta finjusteringer etterpå.

 

Når det gjelder pistolgrep/militær-look osv. er det helst på halvauto våpen dette er fy. Denne er registrert som "repeter-våpen", og selv om jeg neppe er kun blått-stål-og-valnøtt entusiast så svinger jeg heller ikke til den andre ytterligheten.

 

Vil forresten det rustfrie stålet gi _meir_ problem med rust på det svarte ?
Bør vel ikke være så problematisk i seg selv, det er jo mange våpen med f.eks. blå kasse og rustfritt løp. Men det bør jo holdes oljet og tørt.

 

 

Du må vel også ha noko meir å holde i med venstrehånda ? -og hindre at den av vanvare kjem for nær munningen.
Det er fortsatt et stykke frem til munningen, og enda lenger med demperen på, men løpet med demper er frittflytende, så i utgangspunktet bør jeg holde hånda på skjeftet. Men siden kikkerten blir festet på demperrøret kan det hende at jeg får ok jaktpresisjon også med grep om demperen - får se etterhvert.

 

 

(Som funderer på om dette er tida for å annonsere ei god Rem 760 tilsalgs ?)
Ja, det er et bedre utgangspunkt enn min 7400. Alternativt en BAR med alu-kasse?
Link to comment
Share on other sites

Så stygt at det er vakkert :)

Om jeg skulle kaste bort penger på lotto, så ville en prosent eller to av gevinsten følge en sliten Winchester 1400 over til Tolvsju for doktorering. Men da må halv-automekanismen beholdes.

 

Skulle vel kunne lure inn en rekyldemper i den kolben? Kanskje for dårlig plass.

Link to comment
Share on other sites

Doktorering for andre blir nok ikke aktuelt - har generelt for lite fritid til det :( Og så er jeg redd det måtte mange prosent av en stor lottogevinst til :D

 

Du får finne frem fila selv - ideene er gratis.

 

Med halvauto og lyddemper trenger du ikke rekyldemper i kolben, og du har helt rett, det er ikke plass heller. Husk propp i høyre øre :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...