Jump to content

Innstikkløp.


bbdg

Recommended Posts

Jeg syssler med tanken om å lage meg et innstikkløp til en gammel enkeltløper hagle (buhag suhl) i cal 16/70 :wink:

Lurer på i den forbindelse:

Hvor grovt kaliber er det tilrådelig å bruke?

Hvor presist er det sansynlig å få dette?

Hvordan fester man enklest kikkertsiktet til hagla? (glatt løp)

 

Tenker også å kappe bort litt av trangboringen for å kunne skyte slug.

Hvor stor Ø skal jeg da ha i munningen?

 

Tar imot mange tips og svar med stor takk :!::D

Link to comment
Share on other sites

En kamerat av meg hadde ett instiksløp til cal. 12 hagle, Instiksløpet var i caliber 222 eller 223, men etter 1. skuddet så var det slutt på morroa, hele innmaten på hagla ble ødelagt.. Der som tennåla kommer ut, forsvant 222 hylsa inn. Dette var en dobeltløper o/u hagle..

 

Så en bør nåkk skjekke opp i om det går greit før en blåser av..

 

Men Jeg vet ikke hvorfor dette skjedde, men men..

Link to comment
Share on other sites

En kamerat av meg hadde ett instiksløp til cal. 12 hagle, Instiksløpet var i caliber 222 eller 223, men etter 1. skuddet så var det slutt på morroa, hele innmaten på hagla ble ødelagt.. Der som tennåla kommer ut, forsvant 222 hylsa inn. Dette var en dobeltløper o/u hagle..

 

Så en bør nåkk skjekke opp i om det går greit før en blåser av..

 

Men Jeg vet ikke hvorfor dette skjedde, men men..

 

Årsaken er vel at tennnåla/hullet ikke er tilpassa riflepatron slik at det ble ei punktering.

Vet enkelte *sveiser* igjen hullet for så bore opp igjen å tilpasse ei tennål som er bedre egnet for en rifle.

Om en gjør tillpasninger ang tennåla så skulle det ikke være noe problem med innstikkløp.

Eneste en må ha i tanken er hvilken patron en kamrer løpet i slik at en ikke utsetter hagla for høyt trykk.

f.eks en Valmet 412 tåler en kraftigere patron en mange hagler da det er samme låskasse på kombi og dobbel rifle.

Så ang hvor kraftig patron du kan bruke er det vel andre her inne som vet mere om en meg.

Men om du tenker grovt så skulle vel f.eks 44 mag være en grei patron.

I andre enden 5,6x52 R eller 5,6x50 R

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Tror nok jeg hadde vært litt skeptisk til å prøve ut noe av det du lurer på der.

Det med innstikkspipe er nok vel dristig, prøvde selv en gang i tiden. Det ble en enskuddsafære, ikke å anbefale.

Skal du skyte med slugs, må du ha improved cylinder (imp cyl) eller cylinder; full åpning. Men det er begrensninger i hva du har lov til angående det å kappe løp også. Ikke sikker på om dette lovforbudet gjelder for dine planer og.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...