Jump to content

Brotsje opp 45-70 til 450 NE?


Bukken

Recommended Posts

Jeg så tilfeldigvis en annonse for en Auguste Francotte dobbelrifle i 45-70 fra ca forrige århundreskifte, med tilhørende pipesett i kal 12. Er det verdt å utrede muligheten for å brotsje til 450 NE, med tilhørende omregulering, forutsatt at pipepakken er nitroproofet?

Link to comment
Share on other sites

Det er "litt" mer trykk i ei 450 NE en 45/70.

 

Tja, 45-70 har i følge SAAMI maksimalt kammertrykk på 28000 psi. Om jeg husker rett var 450 NE (3 1/4") ladd til 34000 psi, mens .450 No. 2 NE (3 1/2") var ladd til 26000 psi og .450 BPE (3 1/4") var ladd til 22000 psi...

 

det sier seg selv at bare sterke låser tåler de ladningene,

 

Om han ikke overdriver ladningen, er låsen på børsa sterk nok. Jeg ville likevel ikke brotsjet opp en gammel dobbeltrifle på denne måten, det er mye triveligere å beholde den i originalkalibret!

 

mvh,

Cogito

Link to comment
Share on other sites

Tja, 45-70 har i følge SAAMI maksimalt kammertrykk på 28000 psi. Om jeg husker rett var 450 NE (3 1/4") ladd til 34000 psi, mens .450 No. 2 NE (3 1/2") var ladd til 26000 psi og .450 BPE (3 1/4") var ladd til 22000 psi...

 

I rettveggede hylser har kammertrykket ingen innvirkning på belastningen på en hagle/dobbeltriflelås. Nå må jeg tilstå at jeg ikke husker helt, men mener bestemt at 45-70 er rettere en disse to alternativene. Trykk ganger arealforskjell mellom (innvendig)hylsebunn og kulediameter er den eneste direkte belastningsforskjellen på selve låsingen i dette tilfellet.

Link to comment
Share on other sites

Nå må jeg tilstå at jeg ikke husker helt, men mener bestemt at 45-70 er rettere en disse to alternativene.

 

Var nettopp en tur på laderommet, og Mr. Mitutoyo sier at randen på en .450NE er 0,18mm større enn randen på en 45-70. Gadd ikke å ødelegge hylser med å måle innvendig diameter, dessuten er det best å regne trykk mot støtbunn utifra utvendig diameter. I tilfelle hylsehavari er det denne dimensjonen som gjelder.

 

 

mvh,

Cogito

Link to comment
Share on other sites

Var nettopp en tur på laderommet, og Mr. Mitutoyo sier at randen på en .450NE er 0,18mm større enn randen på en 45-70.

Nesten uten betydning med andre ord. 8)

 

Gadd ikke å ødelegge hylser med å måle innvendig diameter, dessuten er det best å regne trykk mot støtbunn utifra utvendig diameter. I tilfelle hylsehavari er det denne dimensjonen som gjelder.

Når havariet er et faktum stemmer dette. Ved normal skuddløsning er det maksimal innvendig diameter som gjelder. Hvilket normalt er ved trykkringen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...