Jump to content

Tilpasse salongrifle til liten skytter


bagde

Recommended Posts

Når du kapper lengden på stokken vil rifla fort bli framtung. Ville derfor ha kappet pipa også.

Salong 22LR vil få høyere utgangshastighet når du kapper pipa. Husk at pipa må være minimum 40cm og totallengde må ikke være under 84cm. Start med å kappe stokken til passe lengde, så kan du kappe pipa. Hvis du er litt handy er det fullt mulig å gjøre dette selv. Hvis ikke kan det lønne seg å få en fagperson til dette. Husk minimumslengdene. Bruk teip der du skal sage, for å unngå opp-flising. Fin-tannet sag er en fordel.

Lykke til :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjorde det enkelt. Jeg kjøpte en Rem 597 halvauto (linksskytter, slapp å knote med hanken på feil side, og det er bedre å ødelegge billigbørse fremfor dyr Anshütz) og kappet stokken ca 5 cm slik at den passet bedre til datteren min. Deretter satte jeg på tofot. Da slapp hun å tenke på å holde børsa oppe selv. Jeg gjorde ikke noe mer med kolben. Pistolgrepet er uansett såpass tykt og såpass langt unna avtrekkeren at det ville blitt en omfattende jobb å lage noe som passet de knøttsmå hendene. I stedet holdt frøkna tommelen mot avtrekkerbøyla og brukte pekefingeren på avtrekkeren. Da fikk hun god kontroll. Satte også på et lite sikte, for da slapp hun å strekke hals for å se gjennom det.

 

Dette har fungert i flere år. Nå har jeg satt på en normal stokk, men hun gidder ikke bruke børsa lenger. .22lr er kleint... Uhyre kjedelig å skyte med, synes hun. Hun har i stedet "adoptert" .222'en min, så nå er det jeg som må be om lov til å skyte med den. Er visst mye morsommere å drepe spylervæskekanner og mandariner med Vmax enn å skyte på stålekorn med .22lr som bare sier "pling".

 

Selger i stedet sulamitten og kjøper hagle til henne i stedet...

Link to comment
Share on other sites

Mine unger var mer plaget av stort pistolgrepet og små hender enn stokklengden. Du kan spikke til en kloss og sette den fast med Tack-it (grønn masse for å feste plakater på veggen), så slipper du skruer og lim. Er du ikke redd for farger kan du legge plastfolie om grepet, bygge opp med sugru-masse, la det herde, ta løs og så feste det med tack-it.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...