Jump to content

Prosjekt Enfield P17


Giron

Recommended Posts

Jeg har en P17 låskasse liggende. En av de styggeste låskassene som er laget. Samtidig er den sterk, og lett å bygge om til de fleste kalibere og relativt rimelig i innkjøp. Deler er relativt lett å få tak i. Tanken må være å få til en rimelig rifle i et eller artig kaliber. Jeg har ikke riktig bestemt meg for hva. Et .458 , .404 eller .416 kaliber til jakt? .338 eller 7mm til langhold? Jeg vet ikke ennå, men jeg tenker hardt, og kommer til å drodle og tenke litt her. :)

Link to comment
Share on other sites

Joda, det hadde vært greier med en .577 T-Rex :D Jeg tror nok jeg behersker meg litt. Jeg var innom en kompis. Han hadde piper i .416, .423 og .458 liggende. Da kan jeg jo velge et .416 kaliber, en .404 eller en .45. Jeg liker ikke Magnumbelter, så .458 Win mag eller .458 Lott utgår. Det blir nok en .404 Jeffery, eller en .416 Rigby hvis det ikke dukker opp en lang .338 pipe da. Jeg skal måle litt og tenke og komme tilbake til saken. :)

Link to comment
Share on other sites

Det finnes visstnok en ferdig ombygd 1917 i 375 hos en våpenhandler en eller annen plass i Norge. I tillegg så har Hunters House hatt flere stykker 1917 i 375 liggende for salg. Litt gammeldagse stokker på disse, og så vidt jeg husker så er de ikke klargjort for kikkertmontasje. Pris husker jeg ikke. Kan det ha vært Cogswell&Harrison rifler? Klådde litt på disse også og kom til at jeg ikke var villig til å betale prisforlangende.

1917 og P14 har ikke så grusomt mye gods der det teller, så ikke ta bort metall på de kritiske plassene.

Husker man feil eller gjorde A-Square en ny varmebehandling av låskassene for å kompensere for ujevn original varmebehandling? A-Square bygget om riflene sine fra å spennes ved lukking til å spennes ved åpning. Det fantes et sett som gjorde en slik ombygging mulig.

Det lå en Hannibal ute for salg for en tid tilbake på Finn, kan det være den som er avbildet i tråden?

Det så ut til å ligge et solid stykke arbeid bak hver Hannibal rifle, og de skal være av god kvalitet.

Det er ikke enkelt å gjøre en låskasse om til en like god rifle som A-Square gjorde, de hadde nok mye ekspertise på dette som er vanskelig å tilegne seg for oss glade amatører.

Jeg har også en 1917 låskasse og ombyggingsett til denne, som jeg håper å få gjort noe med. Småbarn i huset har satt en solid bråstopper for interessante prosjekt. Dreiebenk og fres støver ned, men til vinteren da skal det bli gang i sakene, trur eg.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Livet går videre. Prosjektet også. Låskassen er slipt ned, og begynner å ta form. Kaliber er ennå i det blå. Kikkert har jeg imidlertid fått tak i. En Zeiss Diatal-C 1,5X12. Ikke noe for gluggjakt, men perfekt til formålet jeg har tenkt. Et diopter/Ghost ring som passer i bakre kikkertmontasje er også under produksjon. Det begynner å klø i avtrekkerfingeren. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...