Jump to content

L461 Vixen får en ørliiiiten makeover.


Rino Hals

Recommended Posts

Etter 21 år ble savnet for stort og jeg bare måtte ha tak på en Vixen igjen.

Selvfølgelig vokser disse ikke på trær, og når bare må ha, BARE MÅ HA faktoren slår til så er en Vixen i bra stand neeeesten like sjeldent som hønsetenner og spisbar fisk. MEN skam på den som gir seg. En vakker høstdag dukket det opp en på Finn og 15 minutter etter den ble lagt ut var den min. Tre fire dager etterpå dukket denne opp i posten.

 

PicsArt_11-17-06_51_09.png

 

Så vel så langt. Og etter noen få prøveskudd var smilet på plass. Dette var morro ja!

 

Men jeg hadde skumle planer for rifla. Jeg har alltid likt Sako, men bare sånn passe. Det er ett eller annet med stokkene som ikke er heeeelt riktig. Derfor er mekanisme og løp løftet ut av orginal stokken og skal få kose seg med litt puss og stell.

 

FB_IMG_1482162049057.jpg

La for morro skyld en G33/40 ved siden av for sammenligning.

 

Planen er å forsyne den lille sexy revetispa med ny stokk, og etter litt saging rasping og noen kaffekopper, timer med tenking og enda fler kaffekopper er vi her i dag.

 

normal_20161223_211814.png

 

Det er fortsatt MYE treverk som skal fjernes, men vil ha på plass mekanisme, løp og underbeslag for jeg går løs på utsiden. Og jeg skal love at stokken skal på skikkelig diett.

Må jo ha litt å pusle med inne når det er mørkt og kaldt ute.

 

Kan hende det blir litt oppdatering her også etter hvert.

 

Fikset bildene. G.Larson

Link to comment
Share on other sites

Spennende Hvilket kaliber ?, og tenkt til hva ?

 

Jeg tror mod har gitt en hjelpende hånd med bilder :D

 

Jo da. Utgangspunktet er veldig bra. Kaliberet er selvfølgelig 222. :D Nusselig og effektiv patron.

Brukes til ja. Det er jammen et godt spørsmål. Vi får se når rifla en dag er ferdig. Kaliberet er jo lovlig til rådyr så det blir vel alt smått til og med rådyr kan jeg tenke meg. Kan faktisk tenke meg å bruke den på smygjakt på bukk. Jeg vet ikke om rifla vil bli så mye brukt i Afrika, men tiden vil vel vise. En ting er i alle fall sikkert, den skal brukes til koseskyting! :D

 

Uansett er det kos å ha noe å henge fingrene i. Planen er nå først og fremst å økse og spikke til en ny slank og måltilpasset stokk, men langt inne i hodet finnes det også planer om gode åpne sikter samt M70 sikring.

 

Pusler litt med montasjer også. Jeg har bestemt meg for å bruke "Leupold standard type" montasjer, som kan fåes smekkrene og nettere enn andre typer (min smak). Jeg ser en fordel med dem siden det finnes et hav av ringer i alle høyder, og at de med enkle grep kan fås smekre og fine. Fil, tålmodighet og smertelindring er tingen :D

 

Men nå er det julemiddag og alle rifleprosjekter og planer får ligge i fred.

 

God jul alle sammen.

Link to comment
Share on other sites

En sako vixen er noe jeg også ønsker meg, har hatt en før og den savnes selv om bruksområdet til en slik børse er noe jeg ikke trenger...

Ang montasje så er vel sako optilock det jeg skal bruke om det blir en ny vixen i hus.

 

Stokkarbeidet ditt imponerer meg!

 

En slik tråd trenger mye bilder!

Link to comment
Share on other sites

Vel overstått!

 

Det er vel slike baser jeg fikk tak på hos deg Sauer 150 (150 sauer er vel en bra flokk? :lol: )

De er litt oversize men det kan lett fikses i en fres eller med ei god fil. Uansett, vinteren er lang med mange kvelder som skal brukes så..

normal_20161226_153245.jpg

 

 

Når det gjelder kaliber eller nytt kaliber er svaret veldig enkelt! Nei! -Hva er galt med 222?

Jeg vil beholde 222. Det er et kaliber som er innafor for mitt bruk og behov. Dessuten står det en nybygget 243 i skapet og ber om å bli brukt. Og jeg vil mene at 243 gjør samme jobb/nytte. Må bare få ut en brukket montasjeskrue så er den saken biff.

Jeg er heller ikke så opptatt av balistikk da jeg ikke har så stor interesse for langhold. Jeg bygger våpen for jakt, og for meg er ikke jakt å skyte vilt på lengst mulig hold, heller tvert i mot. :D

 

Fortsatt god jul karer. Nå er det tid for en gløgg!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En bitteliten oppdatering.

Stålet er på vei ned i valnøttpinnen.

 

normal_PicsArt_01-10-03_40_53.jpg

 

Så...

Finnes det en tommelfingerregel om lengden på fortre eller forskjefte?

 

Jeg har min følelse om hvordan som er riktig for meg men det hadde vært artig å høre om det finnes "en regel" på dette?

 

Og takk fury :D

Det var hyggelig sagt.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder klassiske skjefter er det mange regler som gjelder, men de påvirkes av flere ting, for forskjefter bl a hvordan reimfeste er festet, på pipa eller i stokken.

 

Regelen er iallfall at tuppen på framstokken skal avsluttes midt på pipa, og pipa måles fra midten av rekylklakken og fram til munningen.

Høyden på framstokken skal følge en trukket linje fra fremkanten av avtrekkerbøylen og fram til munningen.

Link to comment
Share on other sites

Fin tråd. Er utgangspunktet halvfabrikata? Ad lengde på forskjefte so er dette ungefär 1/3 av løpslengda på gamle britiske børser. Bla gjerne gjennom nokre bilder av tilsvarende børser for å sjekke forholdet fortre/løpslengde. 1/3 vil i alle fall være eit greit utgangspunkt. Har du planer om å justere kinnstykket til å bli litt meir britisk òg?

 

Edith: Skrivefeil.

Link to comment
Share on other sites

Anngående lengde på forskjefte.

Mange av proporsjonene i naturen er oppbygd rundt "det gyldne snitt" som en velkjent børsemakende kompis av meg uttrykte det. Om en skal prøve å sette tall på det, er 13, fordelt på 5 og 8 ganske nærme. Om en tenker seg at en rifle har 60cm løp, vil passende lengde på forskjeftet være 5/13-deler av dette, målt fra framkant av låskassa. Dette skulle gi et forskjefte på 23cm. Samme forhold brukes også for å plassere remfeste på løpet, samt reimfestet sin plassering mellom pistolgrep og skjeftets tå.

Jeg synes dette gir harmoniske mål. Selvsagt kan man "dra" målene litt, alt etter oppsett/bruksområde på våpenet.

Håper dette ble forståelig i en sein kveldstime..

Link to comment
Share on other sites

Ser den Harald. Og er klar over det. Kinnstykket er nå for stort. Det har vært en del justeringer av grepet og jeg tenkte å få på plass det før jeg reduserer kinnstykket. Jeg syntes det er lettere. Det er satans fort gjort å ta for mye ellers.

Det går forresten ganske mye tid og kaffe når man sitter å funderer og titter på slikt.

 

Og.. skal man lage en stokk må man spikke fliser :)

Setter pris på kommentarer.

Link to comment
Share on other sites

Hei, og takker for innspill. Jo, jeg kommer faktisk brukbart høyt og har bra kinnkontakt. Kammen er høy nok til å bruke lave kikkertmontasjer. Den er så høy at det ser ut til å by på problemer å bruke åpne sikter. Og det er ikke positivt heller da. Jeg liker åpne sikyer bettu. Kammen kunne sikker vært en tanke høyere (med tanke på kikkert) men så var det plass til slutt stykke da.

 

Nå skal jeg si noe som jeg vet mange er uenige med meg i. Justerbar kolbekam kommer aldri inn i mitt hus. Det er noe av det styggeste jeg kan tenke meg. Men bevares, alle som vil ha det har det uten at jeg sier et ord.

Foresten, hvis jeg ville ha noe justerbart kunne jeg bygget om den originale stokken.

 

Jo da, jeg er nok litt sær, men det vil nok aldri skje at jeg lager noe som helst justerbart av en fin valnøttplanke.

Det blir som å banne i kirken liksom :D

Blir nok kanskje koserifla dette. Til bruk noen dager tidlig i august og slikt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Til en små smekker rifle ville jeg sett på S&K montasjer, hyggelig pris, og lages til utrolig mange forskjellige rifler, snakket med de og de sender direkte.

 

Diskuterte også å få sendt noen baser uten hull og med litt ekstra gods til å frese ut etter nye børsen, da de ikke hadde til den. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 7 months later...
  • 6 months later...

Ting tar tid heter det vist. Og denne rifla er et bra bevis på det.

Men endelig er den komplett.  Det tok et drøyt år å få på plass rembøyler og rem.

 

Men nå er alt på plass og rifla er klar for bukkejakt.

 

Tålmodighet er en dyd eller hva 😁

 

Kikkerten vil bli erstattet av en mindre klumpete og mer egnet etter hvert. -Når lommeboken sier ja..

 

2018-06-27 12.10.14.jpg

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...