Jump to content

Hevarm på mauser problem!(fikset)


Mas-36

Recommended Posts

Fikk igjen en M59 som jeg sendte inn til børsemaker for omsmiing av hevarm. Joda, var pent gjordt arbeid osv, men jeg må bruke superhøye(24,5mm) ringer for at kula på hevarmen skal gå klar av kikkerten. Er dette en klage sak?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ikke sikkert alle dagens børsemakere er like kunnskapsrike når det gjelder over 100 år gamle låsekassedesign som eks Mauser 98. Har selv brukt Hansen til div m98 og Brno ZKK 602 modifiseringer, og har sett veldig bra m98 arbeid av Vågsland og Rafdal også.

 

På endel moderne våpen type langhold/taktisk med høydejustering av kolbens kinnstøtte, spiller høyden på montasjen mindre rolle siden slike riflestokker har så gode justeringsmuligheter.

Verre blir det på et jaktvåpen med klassisk rett jaktstokk.

 

Uansett, kjedelig når modifiseringen ikke står til forventningene. Håper det løser seg...

Link to comment
Share on other sites

Omsmiing vil ikke gi lav hevarm, da trenger du kapping og sveising. Jeg fikk det gjort hos Børselars på min M59, det ble satt på en hevarm fra Brownells. Jeg må likevel ha medium ringer, og sammen med mauserens utforming blir det såpass høyt at det er et godt mellomrom fra Butler Creeken ned til pipa selv med 48mm linse. Hvor lave montasjer klarer dere andre å bruke på mauserens deres da?

Link to comment
Share on other sites

Normalt brukt medium ringer på mine tidligere mausere. De er ca 9,5mm høye. Når jeg da må opp på 25,4mm ringer vil jeg si at noe er feil? Selv den store 10-40x56 kikkerten ser ut som den sitter i en skyskraper i de montasjene :oops:

 

Omsmiing og bøying burde gi lavere hevarm? Ellers er jo hele poenget borte med det borte?

Link to comment
Share on other sites

jeg bruker lave montasjer fra s&k. Dette går greit med 30 mm ringer men med " Ringer kommer jeg litt for lavt. Jeg har sveisa hevarm. Hvor børsemaker har filt der hvor hevarmen sveises på sluttstykke. Men som nevnt tidligere skal man ha noe spesielt må det spesifiseres til børsemaker. klassisk mauser hevarm ville kreve høye ringer. Det er bare se på europeiske klassisk bygde rifler.

Link to comment
Share on other sites

Snapphane her på forumet er mannen å bruke for å smi om hevarm.

Han smidde om en for meg for noen år siden, meget pent arbeid og etter avtale fra han, så monterte han hevarmen så lavt at jeg måtte frese litt ut av låsekassa for å kunne lukke sluttstykket.

Det ble meget bra!

Link to comment
Share on other sites

Dette var ikke bra. Det som kunne vært gjort er å kappe hevearmen midt på, med et kutt på 45grader. Satt kuttet spiss mot spiss og sveist i manglende materiale. Da blir hevearmen lang nok, og du kan bruke lavere montasje. Alternativt, kjøpt en ny hevarm og få denne montert.

Da er det ikke å smi om... ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da kom rifla tilbake far børsemakeren og er nå fin, lav og rett så kikkerten kan sitte lavt og fint. Børsemakeren beklaget og sa han hadde trodd den var bra slik den var. Skyldte på nytt utstyr som han ikke vant med, og at min rifle var den første som fikk smidd om hevarmen med utstyret.

 

Så nå kan jeg bare glede meg til skyting :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...