Jump to content

hvor kan jeg få tak i magnum utdrager til mauser m98?


cpmauser

Recommended Posts

Hei! har en Mauser M98 som er ombygd fra 30-06 til 7mm rem mag.

 

e d nån som veit kor æ kan få tak i en magnum utdrager tell mauser bolt? har prøvd Brownells å dem har ikke på lager å veit ikkje katti d e å få tak i igjen.

 

kunne tenkt mæ å få bytta den å testa om æ får den til å gripe bedre over hylsa enn den "tilpassa" utdragern.

Link to comment
Share on other sites

Mulig at den du har er tilpasset heller dårlig. Få tilpasset en ny av en dyktig børsemaker så er du i mål. De få utdragerne jeg har sett som er lagd i senere tid har vært dårlige greier i forhold til de originale. De må ha vært støpt eller i beste fall grovsmidd. Mye arbeid for å få de tilpasset, og ukjent materialkvalitet gjør at det er mye mer fornuftig å la børsisen fikse det med en utdrager han har fra en slaktet M98.

Link to comment
Share on other sites

Utdrageren på en Mauser er ei fjær. Det er grunnen til at den ofte er brun, og ikke svart. For å få så hardt stål svart, må du ta det høyt opp i temparatur i blåneringsbadet. Det blir som regel ikke gjort. Se også fjæra på boltstopperen. Den er også som regel brun. Bruk av andre materialer vil føre til at utdrageren ikke virker eller at du får får brekkasje. Du kan justere den noe ved forsiktig bruk av en treklubbe. Hvis du ikke klarer å få den til så kjøp en ny/ gammel hos Landrø og tilpass den til ditt våpen. Justering kan gjøre underverker for sluttstykkegangen. :) Den utdrageren som Brownell kaller custom har ekstra stor utdragerleppe, slik at den kan gripe inn i utdragersporet på småpatroner som .223. En vanlig utdrager for .30-06 kan lett tilpasses magnum ved å fjerne litt materiale.

Link to comment
Share on other sites

ja det er nok kanskje det beste, men ser også at Brownells har en som kalles Pre-fit Magnum ekstraktor "Prefit for any belted magnum round." ser kanskje for meg at den kan være et ferdig tilpasset alternativ. men skal se når jeg kommer meg hjem fra jobb om noen dager. skal gå fullstendig over børsa en gang til å se om det kan v ære andre årsaker til problemet. men tror ikke det :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...