Jump to content

M59 prosjekt


Kingkong

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg sysler med tanker om å gjøre noe med en Kongsberg M59 i .30-06 (7,62X63) som jeg strengt tatt ikke bruker til så mye.

 

Tanken er å bygge den om til ei kort, hendig lita rifle i 9,3X62 med åpne safarisikter. Primærbruksområdet vil i første omgang være jakt på korte hold, men i fremtiden er målet jobb på Svalbard, så da vil den tjene først og fremst som isbjørnbeskyttelse.

 

Jeg har niks erfaring med byggeprosjekter, så har derfor noen spørsmål flinke folk her inne kanskje kan hjelpe meg med.

 

1: Er det nødvendig å rette låskassa? Kassene Kongsberg tok utgangspunkt i var gode kasser, og jeg vil tro at de rettet disse i prosessen frem mot en ferdig M59. Våpenet mitt er så og si ubrukt ut fra fabrikken, og leverer absolutt tilfredsstillende presisjon slik den står nå.

 

2: Vil et standard M98 aftermarked-avtrekk (eks Timney) passe rett på? Meg bekjent er det jo samme låskassa i praksis.

 

3: Pipa er tykk nok til at jeg har lurt på om jeg vil brosje den opp i stede for å kjøpe ny pipe. Hva er billigst, og hvem gjør eventuelt brosjejobb sør i sør-Norge?

 

4: Må jeg gjøre noe med støtbunnen? Rette? Patronene skiller bare en mm i lenge, så regner med at mating bør bli problemfritt.

 

5: Vil en hvilket som helst aftermarked-stokk passe (med unntak av kanskje å måtte utvide løpskanalen)?

 

 

Jeg vil presisere at dette prosjektet fremdeles er på sonderingsfasen. Økonomien tilsier at det må nøye planlegging og sondering til før jeg begynner på noe.

 

På forhånd takk.

Link to comment
Share on other sites

Om du ikke har børsemakerkompetanse, og økonomien sier noe annet enn bruk-bruk-bruk, så er ombyggingsprosjekter på Mausere ikke noe en bør gi seg inn på.

Du får kjøpt ei mer moderne, og bedre rifle i 9.3 for langt mindre penger enn det vil koste å gjøre alt det du beskriver her. Kanskje to.

 

http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=86241089

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Og da har en en rifle en ikke får solgt fordi den ikke er borret og gjenget for kikkkertmontasje og ikke har lavprofil sikring.

Og håpløs hevarm,

 

Oppboring av pipe er høyst usikkert om en får gjort. Nisi driver/drev med det fordi han synes det er gøy, å få noen som helst andre til å gjøre det vil koste det 7 dobbelte. Så det realistiske er å bytte pipe.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar Chiefen.v-2, det var det jeg lurte på :-)

 

Er innforstått med alle bakdelene med dette prosjektet (dyrt, lite salgbart osv), men ikke kommer jeg til å selge den, og i økonomi ligger begrensningen nødvendigvis ikke i hvor mye penger jeg har å rutte med, men hvor mye jeg får lov av den bedre halvdel å bruke... :cry:

 

Sikringen beholder jeg som den er. Skal uansett ikke ha låskassemontert optikk, så jeg må vurdere nødvendigheten av å smi om hevearmen. Takk for innspillet med pipa M67.

Link to comment
Share on other sites

Dette er skrevet masse tråder om her inne. Og konklusjonen har jeg formulert i følgende setning:

 

Oppbygging av jakt- (eller langholds-) -våpen på basis av en M98-kasse kan være interessant og lærerikt (hvis man ikke har lært hvordan man tapper kontoen før!), men det er altså akkurat det samme som handlingen i eventyret om "spikersuppa".

 

Man kan bygge opp en Mauser-kasse med alskens flotte komponenter, og få ei ganske OK rifle. Men ikke helt topp, det som ikke passer inn, er den gamle Mauser-kassa. Så kjøper man ei moderne kasse, sender hele greia til en børsemaker, betaler enda noen tusenlapper, og får tilbake ei bra rifle, og den opprinnelige Mauser-kassa. Som man kanskje til slutt skroter, for å få den bort fra "garderoben".

 

Forskjellen mellom en M/59 og en M/67 i "oppbyggingsøyemed", er, som andre har nevnt, at hevarmen på M/59 må endres for å kunne bruke normal kikkertmontasje.

 

Å BORE opp ei pipe til større løpsdiameter, vil normalt koste et 5-sifret beløp.

 

Du kan få BROTSJET opp kammeret til en større patron med samme kulediameter, f.eks. 308 NM, men da må man også endre litt på sluttstykket, og vangene i kassa (jeg har en slik M/98). Taksameteret går.

 

Hvis du skal ha rifla primært til isbjørnbeskyttelse, så sett på et jaktdiopter, det er børsemakerarbeid. Du kan sjøl fjerne overtreet, høvle av litt av skjeftet, sette på andre reimbøyler, plukke av stålbakkappa, og erstatte den med ei moderne kolbekappe. Da har du kanskje holdt deg i nærheten av 1.000,- for hele prosjektet, og har ei rifle som duger til å løse oppgavene den er tiltenkt.

Link to comment
Share on other sites

SVJV driver Nisi fremdeles med dette (oppboring av piper) og tar seg så lite betalt at det nesten føles som en har lurt noen når en betaler.

Det smarte valget her er jo å beholde rifla i 30-06; kvitebjørn dør garantert av feks en 220grains rundneset kule...

 

Dioter på en isbjørnrifle-nja; pent men lite kjekt om en nå skulle få bruk for børsa og dipoteren er full av is/snø.

Link to comment
Share on other sites

Som chiefen kom meg i forkjøpet på, om økonomien er stram, så vil jeg foreslå å beholde den i 30-06 så lenge, det senker jo kostnadene betraktelig.

 

30-06 er nok det mest brukte kaliberet til "bamsebrems" på svalbard, med den fordelen at ammoutvalget er bra og billig treningsammo er tilgjengelig

 

Jeg kunne selv tenkt meg å fått bygd etellerannet på M98, feks en slags "scout" variant. Ikke for at jeg trenger det, men mer som "voksenopplæring" :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Dioter på en isbjørnrifle-nja; pent men lite kjekt om en nå skulle få bruk for børsa og dipoteren er full av is/snø.
Et jaktdiopter ("ghost-ring" på utaskjærs) duger akkurat like mye, eller mer, enn åpne sikter i polare strøk, lettere å blåse ut snø/is fra dem, enn fra skuret på et standard M/98-sikte.

 

Børsemaker Frode Meldahl leverte og monterte et utmerket jaktidopter på m/98'en til bror min for noen år siden, billig var det også. På en M/59 må en nok også ha et nytt forsikte.

SVJV driver Nisi fremdeles med dette (oppboring av piper) og tar seg så lite betalt at det nesten føles som en har lurt noen når en betaler.
Det gjør "Snapphane" fremdeles, ja. Men vil man ha laget et større hull, kan sikkert noen her inne skaffe ei utskutt pipe fra en M/59 eller M/67 til det formålet, ei utskutt Krag-pipe går sikkert også, Olav slår vel Mauser-gjenger på den.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...