Jump to content

Justere timing på S&W?


Erlend Meyer

Recommended Posts

686'en begynner å bli litt slarkete, timingen er ikke helt som den skal. Ser ut til at tønne roterer en anelse forbi senter, det gir klabbing på front av tønne og lugging på DA. Hvilke alternativer har man her? Den åpenbare fiksen er vel en oversize stopper, evt pålegg av materiale for å ta inn slakken. Er jo litt slakk mellom tønne og utstøter også, der kan en kanskje ta inn litt? Andre triks jeg bør se på?

Link to comment
Share on other sites

Den låser fint, men tønna ender opp en grad eller to over senter. Akkurat nok til at kula sneier venstre kant (sett bakfra) av entringskonen.

Låseknasten har merkbar slakk sideveis, så jeg tipper det er problemet. Jeg gjorde et lite forsøk med å legge inn en shims mellom låseknasten og sideplaten, det ser ut til å hjelpe men har ikke fått prøveskutt den.

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg misforstår deg, men det er vanskelig å skjønne hvordan slitasje og slark skulle gi over-rotasjon av sylinderen? Det pleier jo å være omvendt, at slitasje gjør at den roterer for sent og ikke langt nok.

 

Om den roterer for langt ville jeg byttet til en tynnere hand(man bør ha flere tilgjengelig, så man kan måle bredden og plukke en smalere enn den som sitter i)

Link to comment
Share on other sites

Handen skal uansett ikke ta seg av låsingen, det uansett viktigere at det ikke presser sylinderen for langt over når hanen faller.

Litt rotasjonsslark i låsingen ser jeg ikke på som noe problem med serieproduserte revolvere.

 

Men: har du eliminert all slark mellom ramme/yoke/sylinder? Sjekket at yoke/kran linjerer riktig med rammen?

Link to comment
Share on other sites

Den låser fint, men tønna ender opp en grad eller to over senter. Akkurat nok til at kula sneier venstre kant (sett bakfra) av entringskonen.

Låseknasten har merkbar slakk sideveis, så jeg tipper det er problemet. Jeg gjorde et lite forsøk med å legge inn en shims mellom låseknasten og sideplaten, det ser ut til å hjelpe men har ikke fått prøveskutt den.

Det er vel her du er inne på løsningen.

Legg på materiale i ramma slik at låsknasten holder tønna der den skal være. Massetregheten til tønna har vel åpnet sporet til låseknasten etterhvert og det er samme fysikken som nå gjør at denne slarken 'tas inn' med overrotasjon som resultat.

 

Tilleggsspørsmål: Er dette likt for alle seks kammerene?

Link to comment
Share on other sites

Evert: Krana virker rett, ikke noen stor spalte mellom den og ramme. Har uansett sjekket dette før uten å finne noen vesentlige skjevheter. Selv om du har rett i at det gjerne er en del slakk i en revolver synes jeg ikke det er tiltalende. Skal jeg først gjøre jobben vil jeg gjerne gjøre den tightere i samme slengen.

 

Ratel: tipper du har rett. Når jeg skyter DA har jeg en teknikk hvor jeg "røsker" inn mesteparten av avtrekket, da blir det en del banking på stoppen. Men jeg vil nok fokusere på selve stoppen og ikke ramma, regelen er jo å kødde med den billigste biten man kan finne.

 

Holder på å tegne opp en ny stopper, men det er en pirkete liten del å lage. Ser også på mulighet for å legge på nikkel, det vil være det enkleste om jeg kan jukse det til.

Link to comment
Share on other sites

En oversize stopper må nødvendigvis tilpasses, men vet man hva man gjør er det mulig å kompensere for den slitasjen du opplever. Sporet i rammen får bank på samme siden ved hvert skudd med den metoden du skyter DA, og sporet i tønna likeså, men på motsatt side. Dermed må du file til stopperen for å kompensere for dette.

All skyting vil jo gjøre dette, men desto større fart tønna har når den stoppes av låsekilen, desto raskere skjer dette naturlig nok.

Link to comment
Share on other sites

Hva du legger på kommer vel mest an på hva du finner tilgang til. Kanskje unødvendig å nevne at desto hardere materiale du legger på desto lengre til neste gang... tilpasningen blir selvfølgelig tilsvarende tøffere medmindre du har god tilgang på egnet maskineri.

Link to comment
Share on other sites

For pålegg er ikke hardhet et kjempeproblem, det er snakk om en 'tier eller to og man har da diamantbryne. Hard nikkel skal etter det jeg kan se ligge rundt 1000MPa, så det bør være greit å bearbeide.

 

For stor hardhet er ikke nødvendigvis en fordel, det er bedre å legge slitasjen til stopperen enn tønne/ramme.

Link to comment
Share on other sites

Nah, ikke ubetinget enig. Store harde flater vil alltid være en fordel på belastede deler. Det gir mindre av både slitasje og deformasjon.

Her er nok hovedkomponenten deformasjon og en hard stopper gir ikke mer deformasjon på tønne og ramme enn en myk en.

Ellers har jeg trua på at du tenker riktig og får til dette. Må kanskje ta en titt på min egen 586...

Link to comment
Share on other sites

Det er alltid to flater involvert. Regel nummer en er "Sikt på den billigste båten", altså at man ofrer den billigste delen først. Hvis jeg gjør låseknasten hardest vil kanskje slitasjen totalt sett bli minst, men den vil også være størst på tønne eller ramme. Det vil på sikt være et større problem enn om knasten slites.

Link to comment
Share on other sites

Ok.

Om du får tilpasset en sylinderstopper som låser sylinderen korrekt i forhold til pipa, vil du fortsatt ha et problem med konflikt mellom hand/fremdriver og sylinderens låsing(hvis jeg har oppfattet problemet riktig). Og dermed ha behov for en slankere hand.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg har byttet "cylinderstop" på mine N rammer.

Cs er en slitedel.

Kjøp ny samt tilhørende fjær på fex brownells.

Sjekk om den passer i låsesporene på tønna.

Planslip om den sitter trangt. (De 2 standard cs jeg har montert har behøvd justering.)

Sitter den trangt låser tønna seg.

Monter.

 

Da kan du sjekke timing på nytt

 

Det er en tråd om hvordan det blir når det er riktig ille på Brian Enos sitt revolverforum.

Mye tips og fremgangsmåter på det forumet men husk det er på internett :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har en lenke? Vanskelig å finne frem til en spesifikk tråd med så vag beskrivelse.

 

Uansett, dette kan vel ikke være rakettkirurgi? Måler ca 0,1mm slakk mellom både ramme og tønne, det gir 0,2mm slakk. Antageligvis nok til å forklare problemet. Om det ikke holder kan jeg ta inn litt på utstøterkrans.

 

Holder på å lage ny knast nå, bruker en lett blanding av fres, fil og godt øyemål. Håpløst å få skikkelige mål utav en slik del, og enda mer fiklete å maskinere. Hadde en bit med SS2541 herdet til ca 1100MPa, tipper det skal holde.

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Snakket litt med petter på Børselars om dette en gang, han hadde presisjonslogg og en batch med testamo som han kun brukte til presisjonskontroll på konkurranse revolveren. Konklusjon: Ny tunet og thight gav dårligere presisjon enn når en viss slakk hadde fått slitt seg til. Når han syntes den ble for slakk, og thigtet opp revolveren, ble egenpresisjonen dårligere. Og slik går runddansen. (Interessant med info fra en som har repeterbare data over flere tiår å støtte seg på).

 

Moral, bygg ikke thigthere enn at våpenet kan "fin" justere seg selv. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Vingemutteren: Godt poeng, litt slakk bør en nok ha. Ikke minst fordi denne skal fungere hver gang, om en lager ting for tight er jeg redd for at den kan unngå å låse ved feks hurtig skyting. Nå er låsingen omtrent som ny, det bør holde. Merkelig nok har ikke presisjonen lidd merkbart av dette, men den skavet akkurat nok bly til å gi kluss. Sannsynligvis fordi den er justert ned til 0,003" klaring, lite å gå på der.

 

Edit: Da var den ferdig installert, og fungerer perfekt. Neste gang kjøper jeg nok en oversize del, men det var et hyggelig lite helgeprosjekt mens man er snødd inne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...