Jump to content

Håndkroningsverktøy - Skytterlinken


Playloud77

Recommended Posts

Hei, har nok kanskje vært litt hard med pussen og tenkte jeg skulle ta en liten touch up, på kroninga. Alternativet er jo børsemaker, men så er det en liten stemme i hodet som sier at det er jo moro å prøve sjøl!

 

Tittet litt på YouTube videoen fra Skytterlinken, og kroninga som er på børsa mi, ser omtrent identisk ut. 45 grader. Hvis jeg gjør akkurat som det gjøres i den videoen, kan da det umulig bli feil?

 

Tenkte bare dreie ned ørlite for å få vekk noen riper og polere lett.

 

Noen som bruker verktøyene og har noen erfaring å dele?

 

Edit: link til video:

Link to comment
Share on other sites

Håndkroningsverktøyet fra brownells, som er det skytterlinken selger, fungerer fint forutsatt at pilotene går skikkelig tight i pipa.

Piloter som ikke går tight gir hakkete kutt.

Pilotene fra brownells er ofte underdimensjonert i forhold til pipa du vil krone, og du må dreie egne piloter til hver enkelt pipe.

Link to comment
Share on other sites

Piloten kom i posten i dag. Ser ut som jeg hadde flaks. Passer som støpt. Tror jeg kommer til å drøye bruken litt da jeg i påvente brukte poleringsstaven og pasta på kroninga. Ser veldig bra ut. Veldig blankt og jevnt. Ser sylskarpt og fint ut nå. Så prøver det først før jeg eventuelt dreier ned litt og polerer på nytt.

Link to comment
Share on other sites

Skal vi se, da har jeg gjort et forsøk på å benytte hele verktøypakka fra Skytterlinken. Glanspolert ble det ikke, men med det blotte øye så ser det bedre ut enn det var.

 

Pipa hadde allerede slik kroning, men den er nødvendig vis blitt litt dypere.

 

Har forsøkt å gjenskape status nå på et bilde tatt med mobilkamera. Har ikke fått prøveskutt heller dessverre, kanskje tirsdag/onsdag ellers så må det bli til neste helg.

 

Noen med erfaring her som vet om jeg kanskje er "inne på noe" eller om dette bare blir tull? Regnet egentlig med at dypere "chamfer" ikke vil være et problem med demper, men nå ble jeg ørlite usikker gitt. Sånn blir det når de ufaglærte roter med ting de bør la ligge;)

 

normal_Screenshot_2016-11-11-19-35-37.png

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...