Jump to content

Kule eller smørkniv?


msteiro

Recommended Posts

Har nettopp slipt bort 1-2 mm av hevearmen på en CZ455 for å få plass under okularet, ville beholde så lav montasje som mulig.

Skal brukes til jakt og trening så ingen tacticool ønsker egentlig ift stor boltarm "knob".

 

Men når jeg først er i gang med sliping og må lakke eller blånere på nytt, tenkte jeg på muligheten for å slipe litt til. Med litt forsiktig sliping benksliperen burde det gå relativt greit å gjøre om kulen til smørkniv.

 

Pros eller cons for de forskjellige?

 

Synes jo smørkniv ser mest elegant ut, og formen er mer tilgivelig ift å bruke benksliper eller lignende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Voere med spade på hevarmen. Hevarm/kikkert-kombinasjonen ble litt trang på mitt våpen så jeg la noen små strimler metall under montasjen for å heve kikkerten en smule. Så nå har jeg millimetersklarering mellom kikkert og hevarm. Akkurat som deg.

 

Imidlertid er det litt krøkkete når jeg skal repetere fordi jeg har litt lite gods i håndflaten når jeg skal dytte bolten fremover. Så jeg stryker mot kikkerten med håndflaten. Og den flate vinkelen som jeg dermed må ha på håndflaten mellom hevarm og kikkert gir meg dårlig kontroll på hevarmen. Det skal ingenting til før håndflaten glir på smørspaden.

 

Hadde nok vært bedre med en kule mot håndflaten, selv om den er halv. Det er tross alt den delen som skal brukes for å føre sluttstykket frem. Hadde helt klart valgt å beholde den delen av kula som vender vekk fra kikkerten hvis jeg hadde vært deg.

 

T :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...