Jump to content

Mistet sluttstykke. Sako AII/l579. Er det noe håp?


Palinder

Recommended Posts

Min far klarte å miste sluttstykket til sin Sako AII i helga. Det er mildt sagt bittert, siden han i løpet av siste år har skiftet pipe og fått spesiallaget en GRS-stokk til den. Ikke bare gammelt skrammel som like godt kan erstattes av noe nytt altså. Planen var at den børsa skulle fungere godt i 30 år til. Det ble en sørgelig tur hjem den dagen.

 

Derfor prøver jeg å hjelpe ham. Er det noen her som har, eller vet om noen som har et sluttstykke til en slik liggende? Han ville sette stor pris på om det gikk an å løse dette, så hvis noen vet noe som kan hjelpe, si fra!

Link to comment
Share on other sites

Ha litt is i magen. Sikker på at det ikke kan finnes igjen? Innimellom selges AII for latterlig lave priser. Det er mye mulig at det enkleste da vil være å tilpasse den nye pipa til den innkjøpte kassa og så legge det hele i GRS-stokken. Noen deler, som stokk, avtrekk, underbeslag etc kan selges som deler, resten evt slaktes.

Link to comment
Share on other sites

Behold troen.

Du mangler fortsatt kun et sluttstykke.

Stokken og pipen bør, hvis dette er noelunde fornuftig utført, ikke være tilpasset ett spesielt sluttstykke.

Få tak i ett nytt. Kamre ett skudd og prøv. 99,9% sikkert så vil du bli meget fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Stokken og pipen bør, hvis dette er noelunde fornuftig utført, ikke være tilpasset ett spesielt sluttstykke.

 

Bare litt apropos dette: hvis det hadde vært en Tikka T3 det var snakk om, hadde en ikke fått kjøpt nytt sluttstykke uten at våpen hadde vært inne til en av tre godkjente våpensmeder for tilpasning av sluttstykket. Visstnok fabrikken som krevde dette, så jeg regner med dette også gjelder Sako (og det handlet visstnok om garantien). Dette gjelder formodentligvis ikke eldre modeller som fabrikken ikke leverer deler til (og som de heller ikke stiller garanti på...).

Link to comment
Share on other sites

Ja prisen er høy det har han rett i. Jeg rotet vekk slyttstykket til min T3.

Det eneste jeg sjekket ved bytte til nytt var kammerlengden COL og det var likt.

Nå fant jeg i etterkant igjen det orginale så jeg har 2 sluttstykker.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
hvis det hadde vært en Tikka T3 det var snakk om, hadde en ikke fått kjøpt nytt sluttstykke uten at våpen hadde vært inne til en av tre godkjente våpensmeder for tilpasning av sluttstykket.

Hvor har du dette fra ?

 

 

Sikkert riktig. Nå blir det vel bygget forskjellig på Sako-kasser så at dette i seg selv er en overkommelig oppgave er jeg overbevist om.

Få tak i et sluttstykke. Har man klave etc...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...