Johs Posted October 20, 2016 Share Posted October 20, 2016 Jeg er nøye på å alltid smøre et tynt lag med friksjonsreduserende fett på leddbolten o.l på haglene. Spørsmålet er om en også bør bruke slikt fett på andre glideflater på våpen. Tenker da spesielt på flater/områder som skal fange opp krefter. F.eks kryssbolten i Greener/Kersten lås, hakemontasje, låseklakkene og bolten på rifle osv. Reduserer en friksjonen noe plasser må nødvendigvis kreftene fanges opp et annet sted. Håper det fremkommer hva jeg mener og at noen som f.eks Amatør, Per S el.l. kan komme med en god forklaring basert på fysikk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rausheim Posted October 20, 2016 Share Posted October 20, 2016 En relativt grei tommelfingerregel er å smøre et tynt lag med fett på områder der du ser at det er slitt av finish. Det er jo tegn på metall mot metall og om du smører det, så vil det vare betraktelig lengre. Bare tenk åssen en girkasse vil bli uten olje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted October 20, 2016 Share Posted October 20, 2016 Det eneste stedet hvor friksjon har en viktig effekt er i kammeret. Ved avfyring kleber hylsen i kammeret og reduserer belastingen på låsen, man skal derfor være nøye med å holde det rent for olje og fett. På vanlige låseflater vil ikke smøring være et problem, eneste mulige unntak er på våpen med spennhylse (feks Blaser R93 og R8), disse har skrå låseflater. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ei tohi varjata Posted October 20, 2016 Share Posted October 20, 2016 Spennflaten på sluttstykkekroppen og boltmuffa kan med fordel smøres jevnt og trutt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.