Jump to content

Pipeskift, hvilke produsenter leverer gode piper i dag


Steve

Recommended Posts

Da var det på tide med ett pipeskift igjen. Begynner å bli noen år sia sist, og jeg har ikke orientert meg skikkelig i markedet enda. Men tenker jeg kanskje kan få noen tips her.

 

Sist jeg drev å bygde rifler og byttet løp så benyttet jeg Border og Shilen piper i mine rifler. Men det er noen år sia nå. Hvilen produsenter leverer piper av god kvalitet i dag? Jeg trenger kanskje ikke en BR pipe, men krever litt mer kvalitet av riflepipa mi enn et standard stålrør.

 

Planlegger å sette inn ei pipe kammret i 222Rem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg handla meg ei True-flite pipe da jeg bygget langholdsrigg. Grei pris, presisjonen er god, og new zeeland går fortsatt an å handle våpendeler med forutsatt at papirene er i orden. Men jeg kjøpte et løpsemne og fikk det kamret hjemme for å slippe papirmølla. Det er samme gjengen som lager barnard kasser så det er ikke helt i stålrør-klassen selv om det står "steel rod" på tolldeklarasjonen når man kjøper ukamret emne :lol:

Link to comment
Share on other sites

Dette er et vanskelig tema. Folk kan være veldig overtroiske når det gjelder merke, og hva man legger i "god presisjon" og hvordan det måles varierer mye. Det første du bør presisere er dette, hvis ikke blir det meningsløst å sammenlikne erfaringer.

 

Jeg har en 222 med tung LW-pipe i 1:9. Den er mer presis enn meg, jeg kan ikke treffe stabilt under tommen på 100m (målt på 3x3 eller 2x5 skudd). Men en god pipe gir gjerne mer stabil ytelse, mindre mantel og ofte litt bedre stabilitet med marginale kulevekter, så det skader ikke å spandere litt ekstra.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje jeg burde utdypet litt. Spørsmålet mitt er av en mer generell karakter.

 

Da jeg drev mer med skyting og tulla med løpsbytte osv fra midten på 90 tallet og til noe over tusenårsskiftet så leverte feks Border og Shilen pipeemner av generelt høy kvalitet. Men ting pleier å forandre seg på 10-20 år. Og det jeg lurer på om for eksempel Border og Shilen fortsatt leverer pipeemner av god kvalitet. Eller om det er kommet andre produsenter som har fått ord på seg for å levere pipeemner av gjevn kvalitet, både med tanke på toleranser, presisjon, pussing osv osv..

 

Selv har jeg jo selvfølgelig mine meninger om pipeprofil, lengder, riflestignig, kammermål og annet, men det er en annen historie.

 

Innen BR miljøer, hos langholdsskyttere og blandt andre presisjonsfreeker pleier det altid å være meninger om hvem som leverer pipeemner av en god og gjevn kvalitet, og gjerne til en fornuftig pris.

Link to comment
Share on other sites

Og det jeg lurer på om for eksempel Border og Shilen fortsatt leverer pipeemner av god kvalitet. Eller om det er kommet andre produsenter som har fått ord på seg for å levere pipeemner av gjevn kvalitet, både med tanke på toleranser, presisjon, pussing osv osv..

Border tror jeg har gått dukken? Ellers er alle merkene som er nevnt over "vanlige" i Norge, jeg kan ikke komme på andre som er enkelt tilgjengelige - pga. kostnadene med å importere et og et emne/pipe. Legge til Hart kanskje? Det fins en drøss merker med godt rykte på nettet, som ikke er vanlige her hjemme.

 

De nevnte holder alle jevn og høy kvalitet. Og jeg tviler på det fins statistisk grunnlag for å si at et er bedre eller verre enn andre av de nevnte - det er minst like stor forskjell ut ifra hvem som har kamret og tilpasset dem.

Selv har jeg brukt (pga. at de børsemakerene jeg har brukt har hatt de) TrueFlite, Lilja, LW(2) og Krieger(3) av de nevnte, I tillegg til S&L(2), Blaser, Sauer(6?) og kan ikke komme på noe negativt om noen av dem. De har gått bra, eller ekstremt bra alle sammen untatt de to S&L pipene - den første gikk aldri mer enn middels, og den jeg har nå har jeg kun skutt 50 skudd med - .om den går like dårlig de neste 50 så blir den enten sendt tilbake dit den kom fra, eller brukt som spett. Andre holder S&L som svært bra. PacNor kjenner jeg flere som har, og flere Lilja-piper vet jeg om som går skitbra, Samme med Shilen og Hart, men det er eldre rifler - vet ikke om disse er like vanlige her hjemme lenger.

 

K

Link to comment
Share on other sites

De har gått bra, eller ekstremt bra alle sammen untatt de to S&L pipene

Var/er de S&L pipene kappa og gjenga? Hvor dårlig gikk de? Type så dårlig at det var uegnet til DFS bruk?

Det er forresten første gang jeg hører noen si at de har hatt to dårlige S&L piper til STR.

Link to comment
Share on other sites

Var/er de S&L pipene kappa og gjenga? Hvor dårlig gikk de? Type så dårlig at det var uegnet til DFS bruk?

Den første kom med en S&L M97 fra J&F. Den gikk sånn halvgreit, og strengt tatt mer en godt nok til DFS-bruk. Den samla sånn 20-25mm på 100m med mange slags kuler og ladninger, slumpa nedi 12-15mm - men ville liksom ikke bedre, eller være stabil der. Den Sauerpipa jeg satte inn etterpå gikk på 5-6mm fra første dag.

Denne S&L pipa ble undersøkt litt grundig av en børsemaker rett før jeg gav den opp, og hullet gjennom den var synlig krokete, og kom heller ikke ut midt i enden - det siste var godt synlig når den ble spent opp i en dreiebenk.

 

Den andre S&L pipa kjøpte jeg i våres sammen med ei LW-pipe. LW pipa er forresten sær og gikk ikke godt med noen av Lapua sine kuler (20-25mm) men med 130gr Diamond Line går den "helt fantastisk" - Dvs. minst så bra som jeg er i stand til å demonstrere at ei pipe går - den ble brukt litt til LH/UNL, men med ei Blaserpipe i huset som går minst like bra, og som gjør det med forskjellig ammo, så er LW-pipa feltpipe i vinter. Den liker nemlig hardt ladd DL, type 900m/s og da ber den om å få være feltpipe...

Uansett S&L pipa har jeg kun prøvd såvidt. Siden alle de andre pipene jeg har hatt i det siste har likt DL, og LW pipa går skitbra med fabrikk DL, så prøvde jeg det. Med tofot, kikkert og støtte i haue og ræva - og samme hardware ellers, som jeg vant et UNL-poengstevne (500m) med et par uker etter (Blaserpipe), så lå samlingene på 5-6-7cm. På 100m... Den skal få en sjangse med andre kuler, men tar den ikke de, så er det noen som får den igjen. Går den ikke bedre ennn dette så er den totalt ubrukelig.

Alle pipene har vært gjenga - av samme mann. Det er forresten en litt interssant detalj her - de som går bra. De endrer nesten ikke treffpunkt, og iallefall bare opp / ned med magnetospeeden på. Den siste her, som går dårlig, den flytter treffpunkt langt, og delvis sideveis. Ikke aner jeg hvorfor.

 

Forrige Sauerpipa - W48-something gikk ikke "fantastisk", men holdt mer enn greit til DFS-skyting. Var bare at jeg aldri så de riktig fine samlingene når jeg testa. W47xxx gikk veldig godt. Den etter det, W50xxx, som var banepipe i sommer samler også sånn 20mm på 200m - kan liksom skyte en serie nede ene "hjørnet" av innertieren - med reim og diopter. Da er det gøy. Og det er gøy å kunne ha flere, og bruke de mer tvilsomme til jallaskyting, og ta fram ei god ei når det trengs.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er forresten en litt interssant detalj her - de som går bra. De endrer nesten ikke treffpunkt, og iallefall bare opp / ned med magnetospeeden på. Den siste her, som går dårlig, den flytter treffpunkt langt, og delvis sideveis. Ikke aner jeg hvorfor.

Tror du ikke det skyldes at de pipene som flytter treffpunktet opp og ned har invendig "hull" som er paralell/sentrert med utvendig pipeprofil, og de som legger til sideveisforflytning er skjev? I tillegg vil vel en tynnere pipe bli mere påvirket av skjevheter en enn tykk?

 

Jeg kapper og gjenger pipene mine selv, og synes dette ligner på svaret, men det er dårlig med statistisk grunnlag :wink: Så langt har jeg bare funnet en pipe (fra Sauer) som var det jeg vil kalle 99,9% konsentrisk gjennom hele pipa. Der jeg kutta hadde jeg 1(-2) hundredel kast mellom innvendig og utvendig profil. Vanligvis finner man betydelig mere kast, og som du sier, ser man i gjennom pipa mens den snurrer kan man bli sjøsyk.

Link to comment
Share on other sites

[ Det er forresten en litt interssant detalj her - de som går bra. De endrer nesten ikke treffpunkt, og iallefall bare opp / ned med magnetospeeden på. Den siste her, som går dårlig, den flytter treffpunkt langt, og delvis sideveis. Ikke aner jeg hvorfor.

 

Jeg har hatt 2 stk 308 piper til sauer som flytter treffpunkt med forskjellig ammo. Felles for de som flytter treffpunkt er at det er enkelte typer kuler de ikke samler med, mens de samler som en laser med andre kuletyper.

Jeg har og hatt 3 stk 308 piper til sauer som ikke flytter treffpunkt i nevneverdig grad med forskjellig ammo, de har og vært mer tilgivende ovenfor de kulene som ikke gikk så bra i de "flyttetreffpunktpipene", der gikk de kulene ganske så godt, mens de kulene som var laser i de andre pipene gikk godt der og.

 

Og en av de pipene som ikke flyttet treffpunkt vet jeg at hadde "hullet" inni pipa skjevt i forhold til selve stålet.

Link to comment
Share on other sites

Der jeg kutta hadde jeg 1(-2) hundredel kast mellom innvendig og utvendig profil. Vanligvis finner man betydelig mere kast, og som du sier, ser man i gjennom pipa mens den snurrer kan man bli sjøsyk

Den første S&L pipa var sånn - sjøsyk. Den ble gjenga der den hadde enden fra før - og det var ikke hundredeler - jeg tror nok en halv mm er mer det vi snakker om uten at jeg målte - den ble jo gjenga med gjengepartiet konsentrisk om hullet, og en så uten måleverktøy at brystningen ikke var lik hele veien rundt. Å ha en "tight" bøssing i bakkant av demperen var bare å glemme.

Jeg har sett flere Sauerpiper som har vært lignende, uten at de har gått dårlig av den grunn, men har aldri drevet og målt sånne ting selv.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Innen BR miljøer, hos langholdsskyttere og blandt andre presisjonsfreeker pleier det altid å være meninger om hvem som leverer pipeemner av en god og gjevn kvalitet, og gjerne til en fornuftig pris.

 

Å finne de beste pipene er lett, ser man på topp-utøverne er det gjerne noen få produsenter som går igjen. Problemet er å finne piper som er "OK" til en rimelig penge, der er det mye mindre info. Skal en lage en lett jaktpipe til elg er det egentlig meningsløst med et emne som kan samle 5mm/100m.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er å finne piper som er "OK" til en rimelig penge,

Egentlig ikke, for til STR koster alle pipene 3500-4000 og ingen er dårlige. Ikke alle er på BR nivå, men de er ikke langt unna heller. Virkelig dårlige piper til STR har jeg aldri hørt om.

Link to comment
Share on other sites

Innen BR miljøer, hos langholdsskyttere og blandt andre presisjonsfreeker pleier det altid å være meninger om hvem som leverer pipeemner av en god og gjevn kvalitet, og gjerne til en fornuftig pris.

 

Å finne de beste pipene er lett, ser man på topp-utøverne er det gjerne noen få produsenter som går igjen. Problemet er å finne piper som er "OK" til en rimelig penge, der er det mye mindre info. Skal en lage en lett jaktpipe til elg er det egentlig meningsløst med et emne som kan samle 5mm/100m.

 

Hvis jeg bare skulle klare å treffe en elg. Så hadde pipeskift kommet et langt stykke ned på prioriteringslista :)

 

Og jeg skjønner at det ikke er så lett å sette to streker under svaret på et slikt spørsmål. Det var mer ment som en pekepinn på hva folk brukte i dag, og som har godt rykte.

Etter som jeg har lest litt rundt så tror jeg Pac-Nor i super match kvalitet eller Lilja blir valgt. Får diskutere litt med børsemakeren enda.

Skal jo ikke bli noen fullblods BR rifle men jeg hater rifler som går dårlig, og valg av pipeemne og børsemaker er viktig. Det bør bli bra når man først skal gjøre en jobb. Og jeg er nok blitt bortskjemt med de to riflene jeg har.

Link to comment
Share on other sites

Klarer man og være fornøyd med 6,5 og .308 i "normalstigning", så er STR piper fine emner til det meste.

Absolutt, og det er gjerne billigere å prøve 3-4 Sauerpiper og ta den beste til det man trenger den beste til, enn å få laget noe topp-greier av en av topp-smedene.

Jeg har igrunnen havnet der til mye av min skyting - holder meg med en haug STR-piper, og bruker de beste til det som krever best presisjon (300m F-class, 500m UNL, 1000m), og de verste til det som ikke gjør det (DFS baneskyting, jakt, DFS trening, LH trening. Midt i mellom er PRS og DFS feltskyting.

På den måten varer de gode pipene lenger og de dårlige er jo bare å skyte ut uansett.

 

Etter som jeg har lest litt rundt så tror jeg Pac-Nor i super match kvalitet eller Lilja blir valgt. Får diskutere litt med børsemakeren enda.

Skal jo ikke bli noen fullblods BR rifle men jeg hater rifler som går dårlig, og valg av pipeemne og børsemaker er viktig

Hvis det ikke skal bli en fullblods BR-rifle, så tror jeg ganske sikkert det er smedens arbeid, og ikke pipeemnet som avgjør, for de custom-merkene som er nevnt hittil.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd en del forskjellige emne typer men har havnet på LW , bra kompromiss mellom pris å kvalitet.

Har vel brukt en 10-12 siste 3 årene, ikke skutt alle ut men nok til å vite hvordan de går.

i 30 kaliber har alle gått meget bra, type 70-80 mm 10 skudd 500m så lenge man gjør jobben å lett å tune.

338 kaliber har alle godt bra å lett å tune.

6,5 så har nesten alle vært lett å tune men har hatt ei som var litt sær på kulene men med scenar gikk den på 8mm.

Også har jeg hatt ei som var litt trang som ga trykk unormalt tidlig så krevde litt ekstra utvikling men gikk bra.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det ikke skal bli en fullblods BR-rifle, så tror jeg ganske sikkert det er smedens arbeid, og ikke pipeemnet som avgjør, for de custom-merkene som er nevnt hittil.

 

K

 

Klart "rørleggern" må gjøre skikkelig arbeid, det er helt avgjørende. Men jeg har desverre hatt og fått prøvd andres rifler som har dårlige piper, det er kjedelige greier. Og selv om det ikke er fullblods BR men en presis småviltrifle det er snakk om så ønsksker jeg fine samlinger borte på skiva, og enda viktigere at de samlingene kan reppeteres gang etter gang. Hvis skytteren gjør sitt da.

 

Jeg som skytter gjør stadig feil og sender kuler " i hytt å pine" rundt på skiva. Men da er det greit å vite at det er skyteferdighetene og treninga som er for dårlig. Og ikke ei dårlig sammenskrudd børse.

Link to comment
Share on other sites

Kvaliten hos olika piptillverkare brukar skifta övertid. Inte så mycket att bry sig om såvida man inte är bänkskytt kanske? Men vill man ha en jämn kvalite, då ska man rådfråga dom smeder som är duktiga på BR och köper i större kvantiter av pipor under säsongen! (Flera av dessa smeder väljer idag att INTE använda t.ex LW pga av just ojämn kvalitet!!!)

 

Min personliga favorit just nu, är den här kanadensiska smeden, Bob Jury! Skjuter 30BR, Sporter, med hans pipor, och är grymt nöjd med hur dom levererar. Har nu beställt ytterligare en till ett kommande HV bygge. Prisvärda och extremt välskjutande! :)

 

Ett annat tips är GB Barrels i UK. Drivs av två fd anställda från Border. Dom gör skurna matchpipor av mycket hög kvaliet!!!

 

https://www.facebook.com/GB-Barrels-Ltd ... 577131535/

 

 

 

P1030372_zpsdo0fqqsp.jpg

Link to comment
Share on other sites

På begynnelsen av 80-tallet var jeg en tur hos Steyr. Da tolket de matchpipene med en ca 30cm lang tolk som var 100% rett. Hvis tolken var noen grader varmere enn pipa gikk den ikke inn. Disse tolkene ble sluppet igjennom pipa med tyngdekraft. Gikk ikke tolken igjennom da ble pipa kassert. Dette var piper som skulle inn i SSG69 match som senere måtte sette første 10-skudds gruppe innenfor 7cm på 300m for å gå videre i produksjonen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...