Jump to content

Børsemaker for oppstramming av hagle


evert

Recommended Posts

Har skaffet meg en slarkete eldre engelsk hagle jeg gjerne vil ha i stand- men jeg vil ha det skikkelig gjort, ikke bare med noen hammerslag eller kjørnermerker her og der. (Heller betale litt for en skikkelig oppstramming enn å få en billig nødløsning som både er historisk feil og skyter seg slarkete raskt)

 

Er det noen som vet hvilke av våre børsemakere som gjør slikt arbeide på den "riktige" måten?

Link to comment
Share on other sites

Jo, navnet hans pleier å komme opp. Skulle bare likt å visst hvordan han gjør oppstrammingen, kanskje ta en telefon og spørre.

 

Er det noen andre der ute som er kjent for å kunne slikt? Skulle gjerne hatt noen alternativer, og kunne snakket med flere, slik at jeg får et inntrykk av hva som er normal prosedyre ved slik oppstramming.

Link to comment
Share on other sites

Noen ganger må det mere til enn ny kryssbolt, hvis "lumpen" som kryssboltem skal i inngrep med er slitt for urund og for mye så må en gjøre noe med den også. Tradisjonelt har britiske børsemakere felt inn en halvmåneformet stålbit i et slags svalehakespor, og så filt denne til det passer. En mer moderne og like god metode er å bygge opp med sveis i stedet. Tilpasningen skjer uansett med håndfil og sotlampe.

Link to comment
Share on other sites

De bytter vel ut kryssbolten, så er vel slarken borte.

 

DET var en forenkling av problemet :wink: Det er ikke alle børser som har kryssbolt heller....

 

....Tradisjonelt har britiske børsemakere felt inn en halvmåneformet stålbit i et slags svalehakespor, og så filt denne til det passer. En mer moderne og like god metode er å bygge opp med sveis i stedet. Tilpasningen skjer uansett med håndfil og sotlampe.

 

Nettopp slike løsninger er det jeg håper å finne noen som kan levere her hjemme. Børsa har utbyttbar kryssbolt, men det er mer enn det som må til her.

 

husker ikke navnet jeg men finnes det ikke en meget flink svenske...sånn for de mer nevrotiske våpeneiere :lol:

Du fpr si ifra om du kommer på. Jeg har lest litt på robsoft, men spørs om det ikke blir noen telefoner til diverse norske børsemakere i løpet av uka for å høre litt om hvordan de vil gjøre en sånn jobb.. er bare redd for å møte den vanlige arrogansen jeg som nevrotisk våpennerd ofte møter når jeg snakker med "børsevarkere"...

Link to comment
Share on other sites

Ja du må gå til en kompetent børsemaker. Noen ganger kan det være så enkelt som å presse ut leddbolten for så å snurre den 180 grader og presse den inn igjen - og vips så er slarken borte og tilpasningene slik som da våpenet var nytt. Andre ganger kreves det mer, kanskje en ny overdimensjonert leddbolt og -låsekile - med påfølgende tilpasning av hele låsen.

Link to comment
Share on other sites

Høre ut som det må sveises og files både her og der. Dyrt pga mye arbeid men ikke egentlig så vanskelig. Greenerbolten er ikke egentig så viktig hvis resten er godt tilpasset, mem den lar seg nok fikse den også hvis du absolutt vil.

 

Hvis du googler larry potterfield rejoin barrels skal du finne noen videoer som greit viser hvordan dette gjøres.

Link to comment
Share on other sites

Takk for linker!

 

...Hvis du googler larry potterfield rejoin barrels skal du finne noen videoer som greit viser hvordan dette gjøres.

 

Har begynt å snuse på tanken om å gjøre jobben selv. Erfaring med annet børsemakerarbeide tilsier at jeg ikke blir fornøyd, men jeg er litt bekymret for å kaste meg utpå noe jeg ikke har god overikt over. Er derfor i prosess med å samle info om denne typen jobber. Tiden vil vise hva jeg velger :D

Link to comment
Share on other sites

.... En mer moderne og like god metode er å bygge opp med sveis i stedet. Tilpasningen skjer uansett med håndfil og sotlampe.

 

Ser ut som om dette må bli løsningen. Har studert det jeg har klart å finne på nett om emnet, og det skal være overkommelig så lenge jeg finner noen som kan sveise for meg. Det må som du nevnte antagelig sveises både her og der.

 

Noen som har forslag til hvem som kan sveise?

 

Det jeg har funnet er de nevnte Midway-filmene, med Jack Rowe, og denne boken som beskriver en del om låseflater og tilpasninger i britiske brekkvåpen:

https://books.google.com.au/books?id=rX ... &q&f=false

 

Er det noen som vet om andre kilder til god info om brekkvåpenmekanikk?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...