Jump to content

Bedding?


kimthomass1

Recommended Posts

Ikke noe du må nei, men lurt. Presisjon kan bli bedre av det men, fordelen er ei mere stabil rifle. Både treffpunktet mellom forskjellig ammo(i noen tilfeller) og treffpunkt i forskjellig temperatur og luftfuktighet. Noen våpen med trestokker kan krangle litt da. Laminat er ofte mere stabile enn vanlig trestokk da.

Link to comment
Share on other sites

Er enig i det med sauer og bedding, det er veldig ofte ikke nødvendig, men selv har jeg beddeblokk i alle mine. Mest for å få ro i hjernen og kan ikke skylde på annet enn meg selv når det kommer dårlige skudd. Saueren har vel en låsekasse som stort sett fungerer uten bedding, men låsekassen på t3 og andre våpen av samme prinsipp, så hjelper det veldig ofte med bedding.

 

Går nok bra uten bedding i mange tilfeller, men bedding av slike kasser er enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Og på et stevne vil en lett kunne justere seg inn noen knepp.

Du kan jo prøve det på et feltstevne :roll: Der må 1. skudet sitte, og så de neste 29, og det med en presisjon som LANGT overgår alt som er nødvendig på jakt. Jeg har som sport å treffe innertieren med 1. prøveskudd, og det går som regel, og jeg flytter ikke overrettmerkene på siktet untatt når jeg har pipa ute, så det er rimleig stabilt. Er det ikke det, så bedder man.

 

så det er lettere å plukke opp unoter

Det er sant.

 

Det er aldri feil å bedde ei rifle, men etter min mening er det ikke nødvendig før det viser seg nødvendig. Ofte er det litt kostbart, og ensjelden gang blir det feil. Jeg antar at man trener, tester og verifiserer med jaktvåpen også? Og jeg vet at man gjør det med konkurransevåpen selv om de er beddet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Joda, testing er bra. Men tester folk flest treffpunkt etter 3 dager med øsende regn? Som du er inne på har man i en del grener prøveskudd, det har man sjelden på jakt. Og med all mulig respekt for ihuga konkurranseskyttere så er det litt mer alvorlig å skamskyte et dyr enn å tape et stevne.

 

Men ellers er vi ganske enige.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...