Jump to content

Sauer STR, kyss og klem


Snapphane

Recommended Posts

Kjenner dere klemstykket til Gunnar Reinsborg ? Det erstatter det originale posisjoneringsstykke på STR.

Det er slik at når en drar til de tre umbrakoskruene ved montering av pipe, så blir det skjev belastning. Den parallelle spalten mellom skruene vil spisses, sylinderen i låskassa vil geipe i takt med momentet som en trekker til med. ( NB- Vi snakker om små marginer. )

Gunnar Reinsborg laget et mellomstykke, med profil som en T, kombinert med posisjoneringsfløy og påklinket gjengerør. T'ens tykkelse måler 3.2 mm. Når en drar til skruene, fanges klemmen først opp på undersiden av skruene, altså de 3.2 mm. Presset vil tilta på oversiden og sørge for et jevnt press rundt den sylindriske del.

 

Om det virker ? Jeg disponerer to Sauere, sønnen sin og barnebarnet sitt. Reinsborg laget denne saken til barnebarnets våpen for et par år siden. Den ble etterhvert degradert til jaktvåpen. Han er linksmann og jakta prioriteres foran baneskyting. Så jeg har brukt sønnens våpen til testskyting av pipene jeg lager. Det har blitt mange - inn - ut med tiden. Så laget jeg ei pipe som jeg mente skulle levere bedre enn den gjorde. Prøveskaut den med "Reinsborg-børsa", og mye bedre resultat. Om det finnes Sauere der ute som leverer tvilsomme samlinger, kan det være at de en gang er blitt overbelastet. Det er alment kjent at fett og olje mellom pipe og låskasse er uheldig. Urundhet som naturlig følge av tiltrekning er derfor noe å tenke på. Uansett, jeg er av den oppfatning at den originale løsning kan forbedres. Reinsborg tok en gang kontakt med fabrikken, men med liten respons.

 

Det finnes et hav av erfaring der ute - som vi gjerne vil ha del i - her inne. Kjør debatt !

Link to comment
Share on other sites

Med dagens CNC teknologi burde det ikke være noe problem å lage gjenger i stede. Om man absolutt ville kunne man legge på en låseskrue i tillegg siden brukergruppen ikke er ingeniører med mekanisk forståelse.

 

Den "parallell klossen" tror jeg er en dårlig ide da det virker som om låsekassene har ørsmå forskjellige diameter, og trenger forskjellig grad av "lukking" for å holde pipa (om det gir noen mening?)

Link to comment
Share on other sites

Det er en omvendt T sett ovenfra. Bare T 'ens tverrbalke under skruene fanger opp presset og danner balanse i motstanden. Resten, med den del som posisjonerer pipa er fri. Ellers er det riktig at spalten i utgangspunktet kan ha noe forskjellig mål, så dette med 3.2 mm må ikke tas for sikkert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...