Jump to content

Modifisering Harris tofot


glockss

Recommended Posts

Rydda i bua og kom over par harris toføtter ?!? som ikke ble brukt. Satt meg ned og tenkte, hvorfor bruker jeg dem ikke?

Begge er med vugge, 9-13 utgaven med hakk i beina, mens 6-9 utgaven er uten hakk.

 

Første grunnen var nok størrelsen. 6-9 er for smått (laveste område blir ikke brukt) mens 9-13 er omvendt den er for lang :)

 

Kjapp søk på nettet visste at det var flere som hadde samme oppfatningen og noen sågar hadde gjort modifiseringer. Uten at det kommer frem hva som ble gjort eksakt, men noe kutting var involvert.

Hadde god tid, så jeg valgte å demontere 9-13 utgaven for å se hva som kunne gjøres. Det ble raskt identifisert, at jeg kunne kutte ytterrørene (beina) med ca 1 tomme uten å måtte gjøre noe med de innerste beina. Tok en stikksag og kutta beina med 26mm, lagde nytt hull med 6,5mm bor.

Så målte jeg fjærene litt, og valget falt på fjærene til 6-9 utgave, slik at jeg slapp å kutte 9-13 fjærene. Prøvde etterhvert men original posisjon (hakk på ytterrørene), men kom frem til at ny posisjon måtte lages for nedre feste til fjæra. Hakk i beinet ble laget med en fil ca 10mm over de opprinnelige hakkene.

Dette ble prøvemontert og siden jeg hadde kjempe god tid, ble alt demontert igjen og alle delene fikk par strøk med cerakote C. Prøvde å få til kontrast med å male noen deler i burnt bronze og andre deler i FDE, men dette feilet fullstendig. Det er alt for lite kontrast mellom de to, så neste gang blir det å blande ut burnt bronze med noe sort for å få den mørkere. Ceracote tror jeg er en dårlig valg for en tofot, siden det er mye kontakt mellom delene slik at det ripes opp veldig fort. Få se om jeg gidder å lære meg anodisering av aluminium til neste gang.

 

Første forsøk, ser at det blir endel strekk i fjærene. Ser også hva som ble kuttet.

yE0Zco2.jpg?2

 

Etter lakkering, fy f* det er mange deler egentlig

uDGQIm7.jpg?1

 

Sammenligning mellom Mod 7-12 utgave og 6-9

qRd2ShG.jpg?1

 

Endte også med å bytte ut splintene til gummiknottene med M3 bolt. Skal se om jeg giddet å gjenge hullene M4 og bytte ut med sorte umbrako bolter etterhvert. Kanskje sette på noen tallon claws :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...