Jump to content

Bushe tennkanal Remington 700


Flatin

Recommended Posts

Hva som er enklest av å lage ei overdimensjonert tennål og å "bushe" hullet må nesten noen fagkyndige på maskinering så svare på. Ny tennål er vel ikke gjort på minutter det heller? Mulig det finnes ferdige overdimensjonerte å kjøpe.

Uansett så er pasningen bare halve problemet. Eller for så vidt hele problemet, men når jobben først gjøres så er det fristende å gå for mindre diameter på tennåla. Mindre hull gir bedre understøtte for hetta, og da tåles høyt trykk bedre. Nå er ikke poenget mitt å skulle kjøre grusomme trykk, men snarere å kunne bruke maksladninger i tabellen med trygghet. Slik det er nå så risikerer jeg hettepunkteringer ved maksladning. Og så vil tilfeldighetene ha det til at rifla går meget bra med den ladningen, men ikke noe særlig bra ved litt mer moderat trykk. Muligens kan jeg finne et sweet spot enda lenger ned i ladning, men da er mye av poenget med 6,5x47L borte.

Link to comment
Share on other sites

Når man evt "busher" tennstempelkanalen fører det til at man ikke kan benytte after market tennstempel fordi det da er forskjellig geometri på tennstemplene.

Ikke hørt om noen som har fått utført dette her til lands og jeg anser det heller ikke for å være et stort problem

Har Remington rifler selv, i forskjellige varianter, men har ikke hatt problem med kratrede tennhetter.

Kom gjerne med oppdatering om du får utført dette "inngrepet" på rifla Flatin.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har selv en 700 i 223 med aftermarket tennstempel som kratrer, dog med ganske runde pene kanter på krateret. Tror det er avfasingen av tennstempelkanalen som er synderen, ikke dimensjonering av hullet eller stiften.

 

Uansett interessant å høre hvordan det går videre med trådstarters børse.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt ut originalpipa i .22-250 uten å oppdage problemet, og den har nå sett en og annen heit ladning. Bruker dog large rifle hetter der. Men har også ei 6BR-pipe, som jo bruker small rifle-hetter. Har ikke erfart problemet der heller. Den har kjørt relativt heite ladninger. Det er derfor litt pussig at det først skjer når jeg setter på ei pipe i 6,5x47L. Jeg kjenner rifla temmelig godt etter +15 års bruk. Mulig at fjæra har blitt slappere med tida? Kunne prøvd ny fjær og/eller tennstempel. Eller så har det noe med kruttvolum eller kruttype å gjøre. 47L-hylsa er jo temmelig stor til å bruke SR-hette, og bruker tregere krutt enn 6BR. Når jeg googler fenomenet så er det slettes ikke vanskelig å finne at andre har samme problemet, så det er velkjent. Noen av customlåskassene på markedet bruker mindre tennål, så det er ikke bare en vill ide jeg har kommet opp med.

Link to comment
Share on other sites

Minnes å huske langt tilbake, vi snakker kanskje om overgang sluttstykke/kammeret at en her i Norge fikk laget et custombygg (Stiller?) hvor han fikk krater på hettene.

Børsemaker på vestlandet (har gitt seg nå) som laget denne. Var mye frem/tilbake om hva og hvorfor. Hva løsningen ble tilslutt vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Det er derfor litt pussig at det først skjer når jeg setter på ei pipe i 6,5x47L

Egentlig ikke, 6.5x47L har maxtrykk på 435 MPa.

 

Jeg har levd i villfarelsen at 6BR kjører like høyt trykk, men det gjør den jo ikke :oops::overrasket: I hvert fall ikke på papiret. Må teste mer med 6BR-pipa. Den starta livet som ren BR-pipe med fokus kun på presisjon. Den ble etterhvert "omskolert" til varmintpipe, med mer fokus på hastighet med lette kuler. Som et alternativ til .22-250, som den forøvrig skyter fletta av. Har ikke hatt samme behov for å tyne trykket med den pipa.

 

Jeg ser Stiller bruker "Firing pin design helps eliminate primer piercing by the high pressure loads used by today's top shooters." på de råeste kassene, mens de mer vanlige har "Uses industry standard Remington style firing pin with 0.068 diameter."

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...