Jump to content

Treg børsemaker Hansen


Jonas.L

Recommended Posts

Dette innlegget er ment som en liten utblåsing, selv om jeg alltid har vært fornøyd med Hansen tidligere.

 

Jeg lurer litt på hva som har hendt, men den 30 april leverte jeg inn en børse for montering av brems.

Hansen sa da at dette ville ta 3-4 uker da det var litt knot.

Jeg har alltid vært fornøyd med Hansen da han er en meget kompetent børsemaker men....

Etter 7 uker ringte jeg å spurte om status, jeg fikk da i svar at "det er jo ikke lenge siden du leverte den inn".

Da jeg ringte etter 10 uker og nevnte at jeg kom og hentet børsa så jeg ikke mistet hele sesongen fikk jeg

det litt irriterte svaret "jeg skal se hva jeg får til".

Har ikke hørt noe enda pr.d.d (da jeg antar hen tar ferie som alle andre)

 

Det som plager meg mest er at jeg kunne/burde fått muligheten til å forhøre meg med andre først hvis den

reelle ventetiden er xxx uker.

 

Har noen noen innspill i denne saken.

 

Vil for ordens skyld nevne at Hansen gjør et meget godt håndverk, men jeg tror dette er siste besøket.

 

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Børsa er en Winchester WSM i 450 Marlin som har litt tynn Walter pipe.

Det må settes en muffe som fungerer som stopp ring for bremsen i front, samt

at "muffa" skal ha spor til safari siktet (korn) så dette kan etableres.

Av prisen jeg har fått så tenker jeg at dette er ca 3-4 timers arbeid.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det var en som engang skrev i "Våpenjournalen"..."Børsemakere er et saktmodig folkeslag...." Jeg aner ikke hva de lever av :-) Rekorden min er to år på rustbrunering av et haglpipesett.Jeg ble så lei av å vente at jeg ba om å få det tilbake.Deretter gikk jeg til smeden hos Luftforsvaret på Kjevik.Han gjorde jobben på en måned for en pose kaffe!

Link to comment
Share on other sites

Merkelige greier, er de ikke interessert i å tjene penger? Har vært borti at bm har brukt 7-8mnd på ett pipeskift på en rem700.. Så forferdelig mye arbeid er det ikke å kamre, profildreie og gjenge i begge tuter..

 

Det samme kan man si om kule og kruttprodusenter, etter årevis med tørke, hvorfor kjøper de ikke inn noen flere maskiner, øker produksjonen og dekker opp etterspørselen... Tjene enda mer penger.. Klarer ikke å se tankegangen. Det kommer nye kuler på markedet i USA, så går det f... 2-3år før de første eskene er tilgjengelig her. Og da har butikk selvfølgelig bare bestilt 10 esker så de er utsolgt etter ett par dager..

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig.Hvis kundene var mer bevisste,ville det sett litt annerledes ut,tror jeg.Man må bli flinkere til å stille krav.Leveringstider,kvaliteten på arbeidet etc.Det er vel sånn at børsemakere er en yrkesgruppe som kan på en måte lage sitt eget regelverk...Vi,våpeninteresserte er avhengig av deres tjenester,men de er også avhengig av oss....

Link to comment
Share on other sites

Det er vel sånn at børsemakere er en yrkesgruppe som kan på en måte lage sitt eget regelverk...

 

Litt som heismontørene for endel år siden :(

Men når kundene ser på en helt vanlig håndtverker som en gud innen mekanikk så kan de gjøre som de vil!

Nevnte det med leveringstid og mangel på dette til far min som dreiv for seg selv i 35 år!

Med den type service så mente han at firma de dreiv hadde gått konkurs i løpet av kort tid!

Link to comment
Share on other sites

Synes egentlig alle børsemakere er litt trege, av de jeg har brukt hittil. Men Hansen har levert på avtalt tid. 4 uker på å bytte pipe er ikke så gale synes jeg. Derimot en som brukte over 6 uker til å bedde en stokk, han trengte MYE oppfølging selv om avtalen var 3 uker. Samme gjelder han som brukte over 5 uker på å reparere et fortre.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært i kontakt med Hansen igjen.

Jeg fortalte at jeg kom opp for og hente børsa i dag,

han sa han skulle ta jobben ila. dagen. så jeg kunne hente på fre.

 

Jeg er glad for at det endelig løser seg, men jeg er litt skuffet over tiden det har tatt.

Hadde jeg fått vite at det tar 3-6 mnd feks. hadde det vært mye lettere å ta en avgjørelse da.

(om børsa skulle inn før sesongen)

Det at Jeg har mistet mye treningstid er vel egentlig det som plager meg mest.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange børsemakere finnes det i Norge? Og hvor mange utdanner seg til å bli det?

Hvor mange av dere som syter over trege børsemakere anbefaler egne barn å bli børsemaker?

Selv skal man ha god timelønn og leve godt, men en børsemaker? Nei, han skal tilnærmet jobbe gratis.

(Ikke rart de forlater dreiebenken til fordel for bedre lønn og villkår.)

Ser dere logikken? Enkeltmannsforetak: Sykefravær og ferie, (Vikar: Hvem, hva, hvor? Næh....), stor arbeidsmengde, lav lønn, lite rekruttering.

 

Snart er man etterlatt til seg selv med hammer, skrustikke, fil og gjengebakke.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det alltid mye værre å stå som selvstendig børsemaker enn noe annet? Hvor mye penger hadde jeg tjent som snekker om absolutt alle prosjektene mine hadde en sprekk på 2-3mnd? Altså et prosjekt som blir beregnet til å vare i 4-6uker... Personlig har jeg svært lite å plukke på prisene deres. Det er kanskje fordi jeg er håndtverker av yrke selv, og jeg vet at ting tar ofte litt tid.

Link to comment
Share on other sites

Som nystartet melk bonde kjenner jeg veldig på problemstillingen enkeltmannsforetak, lav timelønn og veldig mye jobb som skal tas unna nog en inntjening som er lavere enn det koster å leie hjelp....

 

Vi har for få børsemakere her i landet, og de som er har for lang leveringstid. Vi må bare innse at det ikke er som å handle i disken på Rema etc. Vi nordmenn er egentlig drit bortskjemte ved at vi forventer at folk går av konseptene bare vi vifter med tusenlappen..

 

Jeg synes faktisk det er direkte ufint å henge ut hardtarbeidende folk på denne måten.

 

Nordmenn er relativt dårlig ansett bl.a. i USA for at de maser.... kommer ikke varene kjapt,så maser de, og folk i andre enden må da jobbe med a besvare slikt fremfor å få jobben gjort. La de få fred til å gjøre jobben så går det kjappere!!

 

De fleste børsemakere kan ikke ansette kontorfolk, til det er lønnsomheten for lav, mye på grunn av at nordmenn skal ha alt gratis, selvfølgelig helst i går........!

 

Et annet moment er at de av og til er nødt til å slippe folk foran i køen. Skal vi være ærlige så må det være greit, for noen skal kanskje på ei jaktreise eller på en skytekonkurranse, og det er tross alt litt viktigere enn et luksusprosjekt hos en som har andre våpen å bruke!

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes faktisk det er direkte ufint å henge ut hardtarbeidende folk på denne måten

Ufint? Jeg synes det er like ufint å bruke 3 ganger så lang tid på en jobb som forespeilet. Av og til tar ting lenger tid enn planlagt, men i dette tilfellet høres det ut som om jobben bare har blitt liggende.

Link to comment
Share on other sites

Norske børsemakere jobber stort sett på våre uvurderlige skytevåpen som nye stort sett koster 7990kr; mindre enn en skikkelig vaskemaskin.

De er for treige og vi kunder har merkelige forventninger om prisnivået.

Begge må jenke seg litt:-)

 

Men ingen tvil i mitt hode om at en børsesmed med litt teft kan gjøre gode penger!

Link to comment
Share on other sites

...Jeg synes faktisk det er direkte ufint å henge ut hardtarbeidende folk på denne måten.

 

Nordmenn er relativt dårlig ansett bl.a. i USA...

 

Hæh? Børsemaker avtaler med kunde at jobben er ferdig etter 3-4 uker, kunden tar kontakt etter 7 uker så er jobben ennå ikke ferdig og heller ikke etter 10 uker men børsemakeren klarer å få jobben gjort innen 1 dag når kunden sier at han skal hente våpenet uansett status og så er det den stakkars hardtarbeidende børsemaker vi må tenke på?!?! Hvilken planet har du kommet fra??

 

Det eneste jeg leser her er at børsemakeren ikke har holdt seg til avtale, har ikke sans for kundebehandling og har ubrukbart planleggingevne.

 

Nordmenn masende? Jeg vil påstå at nordmenn er såpass ukritiske og stort sett aksepterer slik dårlig kundebehandling som trådstarteren har fått at kundeservicenivået her i landet ikke blir bedre, og den er veldig dårlig sammenlignet med andre land.

 

Nei, det må ikke "være greit" at en forhandler/børsemaker/hva som helst ikke holder avtale. Akkurat det der er en grunn til å klage og varsle andre forbrukere om holdningen vedkommende har angående kundeservice.

Link to comment
Share on other sites

 

Nordmenn er relativt dårlig ansett bl.a. i USA for at de maser.... kommer ikke varene kjapt,så maser de,

 

Du kan jo tro at kanere flest ville finne seg i å vente flere måneder på en jobb som var avtalt å ta noen dager.. Eller vente lenge utover avtalt tid på levering av varer.

 

Nordmenn er stort sett dårlig ansett i hele verden-kravstore, direkte ufine i språkbruk (tips-ingen snakker slik som dere ser på amerikanske filmer og i serier; unntatt white trash, red-necks og den slags..); har for lengst sluttet reklamere med at jeg er norsk.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange børsemakere finnes det i Norge? Og hvor mange utdanner seg til å bli det?

Hvor mange av dere som syter over trege børsemakere anbefaler egne barn å bli børsemaker?

Selv skal man ha god timelønn og leve godt, men en børsemaker? Nei, han skal tilnærmet jobbe gratis.

(Ikke rart de forlater dreiebenken til fordel for bedre lønn og villkår.)

Ser dere logikken? Enkeltmannsforetak: Sykefravær og ferie, (Vikar: Hvem, hva, hvor? Næh....), stor arbeidsmengde, lav lønn, lite rekruttering.

 

Snart er man etterlatt til seg selv med hammer, skrustikke, fil og gjengebakke.

 

 

Det er jo ikke pris som er problemet, så skjønner ikke hvorfor du drar inn det her, det er bare usaklig, og på grensen til sutring.

 

Det er helt greit å betale hva det koster, men det er på ingen måte urimelig å forvente at jobben blir utført til avtalt kvalitet og tidspunkt. Dersom man ikke klarer å levere som avtalt må man for faen EVNE å varsle kunden om dette, og i alle fall ikke bli amper om kunden ringer og etterlyser børsa.

 

Jeg har sluttet å bruke mitt lokale våpenverksted fordi de aldri leverer til avtalt tid, aldri varsler, slik at jeg må ringe å mase flerfoldige ganger, og i tillegg gjerne tar lettvinte løsninger. Jeg sparte mye penger på den holdningen, fordi jeg ikke aksepterer det, og ikke betaler avtalt pris for til dels ræva arbeid levert ukesvis for seint. Derimot betaler jeg gladelig full pris til pålitelige og seriøse børsemakere istedet.

 

At enkelte av dere forsvarer dårlig kundebehadling er bare trist; det er ikke så vanskelig for en børsemaker å varsle kunden om forsinkelser.

 

For øvrig er det veldig hyggelig at bøsemakerne våre har mye å gjøre. Måtte det forbli sånn.

Link to comment
Share on other sites

Nu tror jeg at problemet med bøssemagere som har svært ved at overholde leveringsaftaler, og at gøre rutinejob på en acceptabel tid, er et problem i hele verden.

 

Min personlige vurdering, er at der er en kultur for at gøre selv enkle operationer uhyre komplicerede. En kultur for at have utstyr og maskineringskapacitet, på linje med en landsbysmed i Pakistan.

Man siger at det ikke er lønt at investere i moderne grej, men samtidigt ønsker man en moderne timebetaling.

En mindre CNC drejebænk kunne tjenes ind på under 1 år i forhold til at spilde tiden på at stå og montere lyddæmpere og bremser, på en gammel manuel drejebænk.

Meen nej det går aldrig, da man så ikke får solgt alle sine timer til en overpris :wink:

 

Et job som det oplyste, med montering af en mundingsbremse, burde undre ingen omstændigheder tage mere end max ½ time. Så rent økonomisk ville det være mere lønsomt om man bad kunden gå ud og nyde vejret , mens man gjorde jobbet, Eller lod kunden overvære den "magiske" proces, for derefter at udlevere våbnet med den monterede bremse. Man ville undgå timevis med telefonsamtaler, hvor man kommer med bortforklaringer om hvorfor man ikke har gjort jobbet. Samtidigt reducere man antallet af kundebesøg til det nødvendige. Herved får man frigjort tid til andet og mere fornuftige gøremål. Sidst men ikke mindst, ville man spare kunden for mange kilometers unødvendig køring, og spildt tid.

 

Men på den anden side, så har jeg jo nok heller ikke begreb på produktion og kundeflow :oops: da jeg bare gør den nævnte type job ca 300 gange hver måned, samtidig med at jeg køre en egentlig produktion ved siden af :oops:

Link to comment
Share on other sites

Vi har noen dyktige våpensmeder i Norge (allt for få).

De har helt klart et spesielt forhold til tid.

Men de er faktisk ikke dyre, de lager gode produkter på høyde med "det beste utenlandske".

Siste jobben jeg satte ut ble faktisk gjort på pris og tid (i Telemark).

Når det gjelder spesialjobber (som tilpassing av ny kikkert hakemontasje) er det kanskje 3-4 i Norge som kan gjøre jobben.

Montere lyddemper, kan være en grei jobb for en læregutt.

Det tar ikke lang tid og krever kun en dreibenk.

 

My 5c

 

Mvh.Griffon

Link to comment
Share on other sites

Det er klart at man prioriterer det som gir mest penger i kassa. Et rifleprosjekt, med et sært kaliber, utfordrende tenkning, og avsluttende fleur de lis, frister nok mer enn enkel gjenging.Samtidig er det (på jærsk) jabnå så drar...

De største har investert i utstyr, og har læregutter til å sørge for "jabnå". De leverer som oftest til noenlunde avtalt tid.

De mindre, er og blir landsbysmeder, og noe man må leve med dersom man velger å bruke disse.

Internet, telefon, kalender, er nok ikke første pri... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vi har noen dyktige våpensmeder i Norge (allt for få).

De har helt klart et spesielt forhold til tid.

Men de er faktisk ikke dyre, de lager gode produkter på høyde med "det beste utenlandske".

Siste jobben jeg satte ut ble faktisk gjort på pris og tid (i Telemark).

Når det gjelder spesialjobber (som tilpassing av ny kikkert hakemontasje) er det kanskje 3-4 i Norge som kan gjøre jobben.

Montere lyddemper, kan være en grei jobb for en læregutt. Hvorfor tager et tilsvarende job så over 10 uker i det konkrete tilfælde, og koster omkring en halv nationalformue

Det tar ikke lang tid og krever kun en dreibenk.

 

My 5c

 

Mvh.Griffon

Link to comment
Share on other sites

Hei alle sammen.

Jeg oppfatter kanskje at dette blir litt misforstått iht. hva jeg ville formidle.

Jeg har på ingen måte noe problem med at "ting tar tid", men jeg ønsker mulighet til å vurdere om jeg har den tiden.

Om denne jobben hadde tatt 6 mnd. så kunne jeg feks. levert den inn i desember.

Vedr. pris så betalte jeg 4000,- for custum brems i ss, ink ny muffe samt jobben.

Jeg tror ikke dette er noe lav pris og jeg krangler heller ikke på sånt, da jeg trives med tanken på at andre

kan tjene penger på det de er gode på.

At det blir kommentert at noen "blir hengt ut" er jeg ikke helt enig i, da jeg mener at en spade er en spade.

Det som har skjedd er noe helt konkret som jeg ikke var så veldig fornøyd med.

Om det gjelder Hansen eller Rema 1000 går det vel egentlig ut på det samme.

Om jeg hadde blitt opplyst om at noen måtte prioriteres før meg er også helt greit,

men at jeg må mase når en avtale ikke holdes er ikke greit i mine øyne.

 

Hvis børsemaker X har lang ventetid, mens børsemaker Y ikke har, ville det vært redelig at jeg fikk sendt til

den som hadde minst ventetid, ikke at jeg overleverer et våpen som jeg forventer å få igjen men som bare uteblir.

 

Det kan godt hende at børsemaker Y har jobbet hardt for et ryktet om rask leveringstid, men det blir frarøvet kunder hvis børsemaker X

gir samme lovnader, men ikke gjennomfører.

Er det riktig iht. moral?

 

Sistnevnte er kun ment som noe til ettertanke.

 

Jobben ble forøvrig nydelig utført (som alltid) og tilliten vil alltid være der vedr. det faglige, men mindre enkle arbeider

vil kanskje i fremtiden gå til noen andre.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Opplever det samme nå om dagen , etter en ringerunde ble valget en børsjemaker jeg hadde brukt før , ingen stor jobb og skulle ta ca to uker Max tre . Dette var for 4 uker siden og børsja har jeg ikke sett enda . Håper å få den tilbake før første uka i august så jeg rekker noen skudd før jakta . Greit å kjenne børsja godt før jakta .

 

Bestilte en robotgressklipper for 8 uker siden . Den og skulle leveres etter to uker

Men jeg har slått plenen mange ganger dei siste ukene . Viste seg at han som skulle montere klipperen hadde vært sykemeldt .

Så iniblant er det ting som kommer i veien . Dog hadde vært greit å vite

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ringt Børsemaker Hansen under 2 anledninger...

 

1) Bygging av nytt skjefte til en s/s hagle jeg den gang eide.

 

2) Bestilling av Kynoch ammunisjon.

 

Har bare negative svar fra den kanten. Ikke er han spesielt imøtekommende rent service rettet, og heller ikke behjelpelig. Skjefte kunne jeg visstnok bare glemme, det var visst mange år siden han gjorde den type arbeid. Ammunisjon var så og si umulig å få tak i, selv om jeg presiserte at det ikke hastet. Han var igrunn lite interessert i å sende en bestilling det "året" jeg kontaktet han i det heletatt. Nå vet jeg at Kynoch bare er en skygge av det de én gang var, men uansett...

 

Hadde jeg spurt om et "Hansen-700 prosjekt", så ville nok pipen hvert noe helt annet og da også med spesial tilpasset skjefte.

 

Bruker ikke mer energi på denne figuren eller virksomheten...

 

Beklager OT, men når det gjelder tider så føler jeg dette er rimelig likt over hele bjerget. Selv bruker jeg Vågsland selv om han ikke er kjent for å være Lynvingen. Han leverer ihvertfall et fagmessig godt resultat og er service orientert, så får det heller ta litt tid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare god erfaring med Hansen. Brukt han bare en gang til å montere skikkelige drivjakt sikter på ei pumperifle. Veldig grei i telefonen og leverte kjapt selv om jeg sa det ikke hastet bare den var ferdig til november. Dette var i august

Link to comment
Share on other sites

Høyrest ut som ei generell beskriving av handverkarar dette :D Eg har endeleg funne ein elektriker som kjenner til konseptet "avtalt tid", men rørleggar slit eg framleis med. Sist tok det åtte månader frå rørleggeren lovde å dukke opp til jobben faktisk vart gjort.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var i fjor på leit etter løp til en matchrifle.

Ringte først Hansen men når han hørte at jeg kun skullr khøpe løpet å ha en kompis å gjøre jobben så ble det straks vanskeligere.

 

Rafdal ble bare glad han, var genuint interessert i bygget mitt og alt var bare enkelt. Han bygger forøvrig penere rifler enn Hansen så Hansen kan egentlig bare være sær for min del...

Link to comment
Share on other sites

Er det noe jeg ikke har hatt problemer med hos Hansen, er det kjøp av løpsemner.. Og vet folk at det finnes to blad Hansen i den butikken? Gamlefar er sikkert dritlei gnål. Junior derimot, er ikke like lei[WINKING FACE] Kvalitetsforskjell er det også hos de respektive.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...