Jump to content

Farging av treverk.


Recommended Posts

  • 3 weeks later...
Noen godt tips til hvordan man skal gå fram og hva man bør bruke for å få et resultat som ligner på dette ?

Bruker du spritbeis, har du den fordelen at treverket reiser seg minimalt ( slipper etterbehandling som pussing ), bruker du vannbeis bør du vannbeise først, d.v.s. påføre vann, etter at vannet har tørket, og veden fått reist seg ( " bust " ) slipes dette av, da først kan du beise med den endelige vannløslige beisen ( vannbeisen, eks. Herdins ). Lakkpartner i Fredrikstad leverer spritbeis i ønsket farge, skjønt kvanta er nok mer enn det du trenger, men ring og hør hva som er minste kvanta. Selv har jeg kjøpt 3-4 liters kanner. Kan påføres med pensel eller lakksprøyte. Bruker du pensel bruk en fordriver ( bred pensel ).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg som svarer har brukt spritbeis og Herdins vannbeis over mange år, primært til møbler da jeg driver med restaurering av antikviteter. Hvilken av disse beisene som trenger lengst inn i treverket er jeg usikker på, men tror ikke at det er store forskjellen. Uansett er det hva du har utenpå beisen som avgjør hvor lenge denne overflatebehandlingen holder.

 

Fabrikatet Liberon ( selges i fargehandel ) har spritbeis i mindre kvanta, den har jeg brukt mye til retusjering av møbler, for meg er den forholdsvis dyr i bruk. Har aldri brukt denne over større flater, men det lar seg sikkert gjøre, obs den tørker temmelig fort, og kan da bli skjollete dersom du ikke er rask å påfører hele flaten. Jeg tror kanskje at jeg hadde henvendt meg til en møbelsnekker, for å se om han har en spritbeis du liker fargen til. Som jeg nevnte tidligere bruk fordriver ( bred pensel ) eller lakksprøyte. Prøv på noe annet før du påfører på ditt objekt.

 

Flere lag med beis vil gi et mørkere bilde, får du skjolder kan du prøve å pusse ut overgangene med stålull, men noe garantert godt resultat er det ikke når du først har fått skjolder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...