Jump to content

338 lapua magnum i kort remington 700 kasse? mulig?


Recommended Posts

Er det mulig å modifisere støtbunn?, skifte løp og kamre om til 338 lapua magnum? å få ei enkeltskuddrifle som kaster ut tomhylsene og en kan mate ei ny patron med fingrene uten at man behøver å ta ut sluttstykke hver gang? gjelder Remington 700 kort kasse.

Link to comment
Share on other sites

Utkasteråpningen på en kort Rem 700 er typisk 63.5mm (2.50"). Ei 338LM hylse er 69-70 (338LM = 8.6x70).

 

Nå er det litt feil å si at ting er umulig, men dette vil jeg vel si er på feil side av fryktelig tungvint. Jeg har en kort Rem-"klone", og skyter en patron som er 76-79mm lang - hylsa er vel 53.5mm som maks. det går fint, helt til jeg skal ta en ladd patron ut - da må sluttstykket ut.

Nå stopper støtbunnen bak bakkant av utkasteråpningen, men jeg er i tvil om det er langt nok, eller om hylsa er for tjukk til at patronen klarer "svingen" inn i kammeret.

 

338NM (Norma Mag.) har ei hylse som "kun" er 63mm lang, og da går det iallefall i teorien. Så det vil være fryktelig mye enklere, men fremdeles tungvint.

 

Tidligere, da det ikke var vanlig med 338LM-låskasser fra enhver leverandør, så var 338RUM mer vanlig, siden mange ikke ville åpne Remingtonen så mye, hverken støtbunn, eller kammer - mange mener det er for lite gods til dette rundt kammeret i en vanlig Remington. Nå lager Remington sin egen 338LM, på en lang 700, men denne skal visstnok være laget av et annet stål, eller iallefall under mer kvalitetskontroll enn de "vanlige". Om det stemmer vet jeg ikke, men når en håndterer dem, så virker det ikke utrolig.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hva skal du bruke børsa til?

 

Det er jo ett visst spenn i bruksområde og egenskaper fra 6,5x47L til 338LM... Å definere bruksområde vil nok være til nytte for kalibervalget. ☺

Link to comment
Share on other sites

jeg har to jaktbørser, men lettvektere. ville gjerne ha noe med litt bedre presisjon for lengre hold (predator og morroskyting)

mulig litt stort spenn i kalibervalget. Men de to sistnevnte får plass i magasinet.

6.5 saum? finnes det hylser eller må de presses om fra andre hylser ( da er det jo dier og å få tak i også).

Link to comment
Share on other sites

Her er ett godt beskrevet 6,5 saum prosjekt:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=1392&p=

 

Jeg er i gang med nettopp denne patronen, jeg mener dette er en gang optimal kombinasjon kule og krutt og leser man litt Amerikanske forum (OG tror på det som står skrevet;) er det mange som får relativt god løps levetid med og holde trykket nede men allikevel få god fart!

 

Hylsearbeid må på beregnes... Kjøper man 7mm Saum Redding Bushing dier med rett bushinger har man det man trenger uten og måtte kjøpe Custom! Har en liten ide for og slippe og dreie hylsehalsen men om det lar seg gjøre vet jeg ikke enda, isåfall blir det ganske minimalt med hylsearbeid og man slipper kjøpe utstyr for og dreie hylsene..

 

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Dette er kanskje verdt å kikke på http://www.6mmbr.com/gunweek064.html

 

7mm wsm hadde ihvertfal lenge 1000 yards rekorden, jeg vet ikke om den fremdeles står.

 

Jeg har en ekstremt presis 300 WSM, men angrer litt på at jeg ikke bygde den i 6,5x47 Lapua av flere grunner, b.la levetid på løp, mating fra magasin (de korte feite wsm og SAUM hylsene kan være tricky å mate) og rekkevidde. 300'n går subsonisk på mellom 1000 og 1050 meter hvis jeg ikke husker helt feil. 7mm vil holde ett stykke lengre.

 

Det er også verdt å tenke på magasinlengde, en WSM/SAUM vil være ganske krampeaktig med de lengste kulene, min er ikke brukbar med tyngre enn 167grs kuler pga magasinlengde. Da blir kula stående for langt inne i hylsa og det blir problemer med kruttkapasitet.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

7mm og 30. Bør absolutt være heite kandidater! Jeg er ganske sikkerpå jeg kamrer .300wm rifla i .30wsm når løpet skal byttes. Kaliber .30 velger jeg i den fordi jeg vil ha litt punch til jakt på større dyr..

 

6,5saum'n skal bygges på en lettere rifle som skal brukes på mindre dyr, prs og stål ut til rundt 1000m, kunne jo for enkelhets skyld velge 7mm men her på berget er det gunstig og skyte 6,5 kuler i tillegg til att jeg er en hardbarka prosjektmaker som sliter med og gjøre ting enklelt:p

 

Nå har ikke jeg helt kontroll på kule lengder på aktuelle kuler til 6,5 kontra 7mm men det er kanakje fordel aktig med 6,5 kuler i en kort kasse da jeg tipper patronen blir kortere med de..? Men for all del 7mm er ikke dumt!

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

6,5 Saum funker bra i kort kasse. 7mm blir for lange med de kulene som egner seg til å skyte langt med. Det mater uten kluss i Tikka T3'en min fra AICS 308 magasiner med lettere modifiserte maglepper.

 

Sent fra min C6903 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

7WSM er supersonisk forbi 1500m (såvidt - 180 Scenar L @ 890m/s. Det lengste jeg har skutt på papp, og fått egentlig målbare resultater er 1200m - minute of papptallerken er kanskje å overdrive, men ikke langt unna. Brukt på gong på 1500m, og tror nok det er et av de kalibrene som klarer seg best på 1500m. Jeg har skutt en del med 338LM på slike hold, og 7eren henter mye på at den er lettere å skyte - selv om det er vanskelig å diskutere med ei 300gr 338-kule...

Ingen tvil om at 7WSM er krampaktig i en 308-kasse, men det går.

 

Som Aannerud sier blir patronen kortere med 6.5-kuler, men samtidig mister en BC, og får mer løpsslitasje - men mindre rekyl - det er forbausende stor forskjell i rekyl mellom 168 /180grs kuler, og 130/140. Det vipper liksom over en slags terskel hos meg.

Hvor stor fart regner du med å få på 6.5-en Aannerud?

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvor stor fart regner du med å få på 6.5-en Aannerud?

 

 

K

Min har vært oppe i 1020-1030 m/s med full hylse med N570 og 139grs scenar. Har lagt meg ned på 950 for ikke å blåse hylser og løp.

 

Når det gjelder løpslevetid så har denne i praksis lenger levetid enn 7mm pga at den på en måte ligger i et skjæringspunkt hvor du får høy fart med lavere trykk ved bruk av 570/H1000. Det er rapportert alt fra 2500-4000 skudd med bra presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Står en del om dette her:

http://www.6mmbr.com/gunweek071.html

 

og her:

http://www.6mmbr.com/7mm284.html

 

Virker som de som har begge patronene er enige om at 6.5-en sliter mest løp. Det er for meg også nokså merkelig om ca. samme ladning (for det er det du ender opp med enten det er 6.5 eller 7mm) skal slite mindre i et tynnere løp.

 

Alle jeg har snakket med som har noen av disse patronene, og alle som har skrevet noe her på Kammeret rapporterer om at de er enkle å lade for, gir god presisjon enkelt, og er veldig fornøyde, ingen ser ut til å bry seg om løpslevetid (ikke jeg heller ;) )

Jeg venter just nå på 7mmWSM pipe nr. 2, men i mitt hode så kan man ikke ha disse kalibrene som eneste rifle - det må være noe man tar fram når 6.5x55 og 308Win ikke helt henger med, ellers blir det for mye løpsbytting.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvor langt løp har du KydeX? Jeg har en plan om 55-60cm løp og håper jeg klarer en fart på rundt 900-930ms ett sted med 140gr kule.. Dette blir ei system rifle og jeg skal selvfølgelig har ei pipe i 6,5x55(imp.;)

 

Hvorfor så kort løp..? Har alt for mange rifler med lange.. Og nå når jeg for en gang skyld skal bygge noe som er mer moderne enn M98 skal jeg kunne dra den med på alt!

 

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Det er for meg også nokså merkelig om ca. samme ladning (for det er det du ender opp med enten det er 6.5 eller 7mm) skal slite mindre i et tynnere løp.

 

Det høres merkelig ut ja, men det er det som sies av de som bruker dette skikkelig mye, nemlig George Gardner og gjengen fra GA Precision. Det er kanskje samme ladning med en 7mm, men trykket blir lavere i 6,5 pga. Lettere kule. Med mindre du kjører maks fart da. Lavere trykk, mindre varme, mindre løpsslitasje. Men dette tror jeg du kan mer om enn meg. Foreløpig refererer jeg til GAP. Mitt første løp er ikke utskutt enda.

Link to comment
Share on other sites

Bare skriver litt om hvorfor jeg tror 6.5 brenner mer løp enn 7. Det er uansett ikke noe jeg bryr meg om, patronene har egenskaper man vil ha - og da aksepterer man at pipene slites, de er forbruksartikler. Men jeg prøver å unngå å skyte WSMen varm.

 

Det høres merkelig ut ja, men det er det som sies av de som bruker dette skikkelig mye, nemlig George Gardner og gjengen fra GA Precision. Det er kanskje samme ladning med en 7mm, men trykket blir lavere i 6,5 pga. Lettere kule. Med mindre du kjører maks fart da. Lavere trykk, mindre varme, mindre løpsslitasje. Men dette tror jeg du kan mer om enn meg. Foreløpig refererer jeg til GAP. Mitt første løp er ikke utskutt enda.

Ja jeg har ikke studert dette, og ikke har jeg brent opp noe 6.5-300WSM løp heller (men noen 6.5x55 løp, med nettopp N570). Ser en i de linkene jeg posta, så er det flere som er helt klare på at 6.5ene bruker mer løp - at 6.5-284 brenner mer enn "straight" 284 er vel temmelig opplest og vedtatt, og det samme med 300LM vs 338LM, mindre kule i samme hylse = mer løpsbrenning. Tror neppe akkurat WSM hylsa gir noe fritak der.

Argumentasjonen for å "forstå" det pleier å være mer areal å fordele slitasjen på, og at en bruker langsommere krutt i de små kalibrene. Noen snakker om 7-900 skudd med topp presisjon i en 7WSM, men de skal ikke skyte PRS, derimot BR, og da snakker man fort forbi hverandre.

 

Uansett så er det en misforståelse å tro at trykket blir lavere bare fordi kula er lettere. Tverrsnittsarealet er mindre, og det må høyere trykk til for å skyve med like mye kraft. Tverrsnittsbelastningen på 180gr 7mm kula er høyere enn på 140gr 6.5mm kula, så teorien om trykk her henger delvis på greip - men så bytter en krutt - OG tar gevinsten ut i hastighet.

Mange mener at utbrenningen først og fremst skyldes mengden krutt, sammen med løpsdiameteren - alt kruttet og all gassen må igjennom samme hølet, og når like mye krutt må gjennom et mindre høl, så brenenr det mer ut.

Om trykket er lavere eller ikke bestemmer en jo selv, og lader en til maks uansett, så har en nok ca samme trykk.

 

Jo langsommere krutt en lader til samme trykk med, jo varmere blir det, og jo lenger er det høyt trykk...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Min 300WSM har jeg skutt Scenar 220L i 893msmed 63,5 gr n-15. startet å miste hastighet siste 200 skudd.

LW cm.

Denne går meget bra å har skutt 1750 skudd.

På 1750 skudd har den brent 2 mm friflukt.

Hvis noen av dere som har 6,5 og 7 mm har noen tall kan man sammenligne litt?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

snur litt på det igjen. finnes det noe baneammo til 6.5x55 som går i magasinet til nevnte børse.

jeg tenker 6.5gram norma sierra eller rekrutt sierra. de bør vel ikke være noe lenger enn 71-72 mm totallengde. kunne jo valgt riflestigning beregnet for 140 grainskuler med manuell lading for langhold og skyti billig baneammo for trening og hatt mulighet for å benytte magasinet.

Link to comment
Share on other sites

i værste tillfelle får du kjøpe ferdig amo å sette de ned til ønsket col.

Jeg har akkurat kjøpt meg en surgeon SA kasse, den har 3 mm leger utkaster åpning så i den kommer jeg til å ha 6,5x55 i etter vært men ikke noe problem i en 700 heller ved rett col.

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe problem å få 6,5x55 med full lengde i 700sa med fast magasin. Magasinet forlenges bakover ved å fjerne det fremre skruehullene for adl avtrekkerbøyle og så sette inn en høvelig magasinbokser. Ragnar Hansen leverer dette som std på sine kasser. Tror han har 80mm col på magasinet. Stod akkurat en slik på finn til 23K i 7MM wsm med stiveste Hansen kasse og Mcmillan skjefte.

Link to comment
Share on other sites

uten tvil mer riktig, har puttet 260 i min men ønsker man god fabrikk amo til en fornuftig pris er det mulig ved denne løsningen.

jeg kommer også til å lage en 6,5x55ai i min for mest mulig rifle i en lite pakke.

men enig med han over at det er en mulighet å bygge om slik.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

for å tygge litt videre. jeg har nevnt spørsmålet for børsemakere de mener prosjektet er litt krampeaktig. men jeg stilte ikke dette spørsmålet er det mulig å få en kammerbrosj med "mindre friflukt" slik at en kan presse mantelen på vanlige 6.5 konkurranseskudd lenger inn i hylsa for å oppnå samme friflukt som for vanlige 6.5 skudd

i et vanlig 6.5 kammer. og de får samtidig plass i et vanlig 700 sa magasin. for med vanlig friflukt med krympa patroner vil vel presisjonen bli sådær og hva med trykket når en minsker hylsevolumet?

Link to comment
Share on other sites

Vis du kan øke magasinbrønnen og få plass til ett magasin som tar 80mm må vel det være en mye bedre løsning! Tipper det ikke blir så stor forskjell i sluttprisen heller(custom brosje koster). I tillegg sliper du arbeide med å korte inn alt du skal skyte, noe som forøverig kan høre litt lunefult mtp. Trykk, men det funker sikkert..?

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...