Jump to content

gjøre om 222 til 223 ?


Recommended Posts

Det er mulig ja.

Det kan bli bra om børsemaker er flink.

Pris ca 1000kr tenker jeg.

Et mulig problem som er nevnt er at .222rem har 1/14 i riflestigning. Det vil si kulevekter på maks 55grs. Med den lille hastighetsøkningen i .223 rem vil det si du kan skyte alt av std ladet ammunisjon. 40-55grs ammo. Men ikke med tunge lange matchkuler og jaktkuler. Kanskje med noen untak i kulevekt med noen av disse 62-64grs rundnesede blyspissene.

Link to comment
Share on other sites

Det går helt fint. Du behøver ikke ta ut pipa av låskassa engang. Har gjort dette 5-6 ganger.

 

Har du uflaks er 222-halsen i kammeret tykkere/større enn 223 kammerbrosj i halsen. Da kan du få en grad på 223-hylsa der hvor 222-kammeret stoppet ved 43mm. Hvis du synes graden er plagsom kan du sette tilbake pipa og skjære helt nytt kammer. Hvis du bare skal skyte billigammo og kaste hylsene er graden ikke noe å bry seg om

 

1-14" stigning er ikke noe problem med 55gr billigammo i 223. Det går som regel helt strålende. Jeg har kamret om 222-sportere til konkurranseskyting siden slutten av 70-tallet. Hvis du ikke kapper pipe, og mister hastighet, stabiliseres tunge jaktkuler også i 1-14". Jeg har brukt Nosler 60gr Solidbase (dessverre utgått), Partition, 63gr Sierra og Speer 70gr semispitzer i disse pipene.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

planen er å bruke rifla som fugle og revesprenger... så tunge kuler er ingen nødvendighet....

 

Det jeg er ute etter er om det er kostmessig innafor og kjøpe en 222 og kamre den om med en gang....og koster det rundt 1 lapp så virker det ikke ille..... får sjekke litt lokale priser etter helga.

Link to comment
Share on other sites

Sjekk også priser og tilgang på slike "sprengere", ala Vmax. Det er slettes ikke sikkert du sparer noe særlig på .223 kontra .222.

 

Det du sparer mye på er Øst-Europaammunisjon, men det er jo for det meste helmantel, og de er vel ikke akkurat berømt for å være best på presisjon.

Link to comment
Share on other sites

...... og blir det bra ?

.......

 

Sådär.....

 

En 222 har 32,13mm upp till skuldran som har ett mått på 9,07mm (+0,20).

En 223 har 36,52mm upp till skuldran som är 9,00mm (+0,20).

 

För att det skull gått ihop måste 223an vara minst 9,07mm i skuldran.

 

Det är med andra ord en ganska stor risk att du får en valk på hylsan.

 

/T

Link to comment
Share on other sites

Sjekk også priser og tilgang på slike "sprengere", ala Vmax. Det er slettes ikke sikkert du sparer noe særlig på .223 kontra .222.

 

Det du sparer mye på er Øst-Europaammunisjon, men det er jo for det meste helmantel, og de er vel ikke akkurat berømt for å være best på presisjon.

Nånå, snakk for deg selv :moresarcasm:

Min 222 liker PPU FMJ meget godt, vi snakker <10mm :winke1:

 

Det er forøvrig ingen vits i å brotsje opp til 223 om man skal skyte rev og fugl med rifla.

Ammoprisene er de samme og tilgangen er lik. Kun USA som har bedre tilgang på ammo til 223 enn 222...

Link to comment
Share on other sites

Har sjekka litt mer rundt ammopriser..... Og det er jo billig treningsammo som bare er billigere i 223.

Rynka litt på nesa da jeg så prisen på 222 tomhylser for lading .....

 

Hvor får dere tak i PPU i 222 ?

 

Noen som har prøvd Alvestads partizanhylser i 222 eller lada S&B hylser på nytt ?

Link to comment
Share on other sites

Det är med andra ord en ganska stor risk att du får en valk på hylsan.

 

Og? Jeg er enig i at det er litt ulekkert, og absolutt ikke "etter boka", men hva så? Får en noen reelle problemer med dette?

 

Risken att hylsa ska nypa ökar, svårare att ladda om hylsan, kortare livslängd på hylsan etc etc etc

 

Sedan om du ser det som stora eller små problem är upp till dig. Men det är som jag ser det konsekvenserna av att gå från 222 till 223.

 

Personligen ser jag inte nyttan med att gå från 222 till 223 eftersom den senare inte ges ngn fördel givet att stigning ju blir den samma, det huvudsakliga argumentet är ju att kunna gå upp lite i kulvikt som jag ser det. Men det är min högst personliga åsikt. Att vissa "bieffekter" som ovan sannolikt skulle bli fallet hade jag inte brytt mig speciellt mycket om ärligt talat.

 

/T

Link to comment
Share on other sites

Har sjekka litt mer rundt ammopriser..... Og det er jo billig treningsammo som bare er billigere i 223.

Rynka litt på nesa da jeg så prisen på 222 tomhylser for lading .....

 

Hvor får dere tak i PPU i 222 ?

 

Noen som har prøvd Alvestads partizanhylser i 222 eller lada S&B hylser på nytt ?

 

PPU eller partizan som det også heter kan kjøpes fra Landrø. Hylsene er helt greie i andre kaliber så tror de kan brukes i .222rem også :wink: S&B hylser kan også lades, men kan være litt sprø så de holder ikke like lenge som dyrere hylser. Men har du først kjøpt S&B ammo bruker du opp hylsene der også :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har sjekka litt mer rundt ammopriser..... Og det er jo billig treningsammo som bare er billigere i 223.

Rynka litt på nesa da jeg så prisen på 222 tomhylser for lading .....

 

Hvor får dere tak i PPU i 222 ?

 

Noen som har prøvd Alvestads partizanhylser i 222 eller lada S&B hylser på nytt ?

Høh? Er jo samme prisen for hylser til 222 som 223?

Jeg kjøpte Lapua Match hylser for å drepe reven ultrapresist, de kom på 8,90 pr stk nye.

Det samme koster de til 223, akkurat samme hylsa.

 

222 har forøvrig større presisjonspotensiale. Edit: i retrospekt vil jeg faktisk si at det er en nødvendighet forbi 250 meter. Der ER det forskjeller.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

222 har forøvrig større presisjonspotensiale, det trenger du for å jakte rev og kråke.

 

Bare må svare på en slik kommentar :P

 

Presisjonen er ingen problem, det er avstanden du skal bruke det på. Har selv skutt rev på 100meter med 357magnum i bøylerifle ingen problem. Kråke på 70meter gikk også bra. Og dette er jo patron/våpen som ikke er kjent for å måle presisjon i mm men cm :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Vel, enten skyter vi reven på veldig korte eller veldig lange hold her vi jakter. Er sjelden den stiller seg på 100metern med bredsida til for et perfekt hjerteskudd.

Presisjon for jakt bør være halvparten av vitalt område eller mindre. Legg til krøkkete skytestillinger så begynner det å summere seg opp med marginer.

På 250 meters hold på både rev og kråke begynner det å bli særdeles smått...

Link to comment
Share on other sites

Jeg påstår ikke at presisjon er uviktig, kun at få vil merke forskjell på 222 og 223. Snakker vi om presisjon i match- eller BR-klassen, javel. Der kan det kanskje gi skytter en marginal fordel. Men i et normalt jaktvåpen med ferdigrulla ammo? Sorry, da vil jeg gjerne se en skikkelig test før jeg tror på det.

Link to comment
Share on other sites

Nå skrev jeg at det er større presisjonspotensiale i 222 enn 223, ikke at det nødvendigvis var absolutt kritisk for jakt om vi nå absolutt skal ha pissekonkurranse i flisespikking.... :roll:

 

Edit: På hold forbi 250 meter vil jeg faktisk si det er nødvendig, da er ikke 223 bedre enn 222 på noe vis hvor 222 er merkbart bedre. Potensielt.

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode svar og veiledning.....

 

Men når vi er så godt i gang..... hva ville dere kjøpt av 222 rifler hvis en sjekker bruktmarkedet (finn).......??

 

Kunne sikkert lest meg opp og ned i eksisterende tråder, men spør nå likevell . Jeg har ikke klådd

på noen 222 rifle før ,,, det har dere.

Link to comment
Share on other sites

222Rem sitt rykte for presisjon har den fra da den var noenlunde ny, og før PPC patronene, og egentlig før noen særlig utbredelse av 223, og denne i dessuten stort sett var kamret i aldeles tvilsomme ur-M16...

Med innføring av 223 i presise customrifler, kvalitetshylser, og faktisk utbredelse av kvalitetskuler til flere enn BR-skyttere - så kanskje er det et bittelite presisjonspotensial i 222?

Når du er på 3-4mm samlinger på 100m, og skulle hatt den en mm til liksom, da kanskje kan du se en forskjell.

 

Hva vet vel jeg, jeg har bare skut en 4-5000 skudd med 223 de siste 7-8 årene (faktum er at det er veldig lite å bygge erfaring om slike ting på) men de to løpene jeg har brukt har forholdsvis uten videre, og med lite innsats sammenlignet med 6.5x55 og 308 - skutt samlinger ala denne.

2111a6ec.jpg

 

Det er sikkert lett å skyte bedre med 222 :wink: , men jeg tror dette holder på reven. Det er 5 skudd. 3 skuddssamlinger rundt tommen på 300m er vel ca normen for denne rifla, og det er med kuler en 222 ikke kan skyte, i vind der kuler en 222 kan skyte, ville vært all over the place...

 

Men teori, myte, rykter og synsing til side. Dersom du ikke har planer om å skyte veldig langt, type over 300m, og derved ikke trenger riflestigning til de tunge kulene med høy BC - ja da er det ganske sikkert helt likegyldig om det står 2 eller 3 til slutt.

Iallefall om du ikke skal mengdetrene med Barnaul.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nettopp. Selv om BR-folket er mesterne innen presisjon betyr ikke det at alt de gjør er relevant for folk flest. Tvert i mot, det meste der er helt uvesentlig gi et vanlig våpen. Det blir som å sette racing-dekk på en Lada og tro at du får F1-egenskaper.

Jeg mener at 222 er en bedre og (langt viktigere) penere patron enn 223, men skal du merke forskjell i presisjon må du nok samle godt under 10mm.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 223. ,men kunne egentlig heller tenkt meg en 222. med 1:7 el. 8 stigning, noe som egentlig ikke finnes i standard rifler. Begrunnelsen min er nok mere sykelig enn rasjonell, og typisk for en lidende ladenerd :roll: Grunnen er at 222. er bitte litt kortere, 1,5mm? ca?, og gir litt mere rom for kuler som trenger å stikke ut. Smultring blir heller aldri en problemstilling. Også liker jeg den lange halsen hvor man som hjemmelader har litt mere spillerom med hvor kula skal stå. Bruker man lange tunge kuler i en 223. blir det lille ekstra volumet i hylsa fort spist opp av kuler som må stå langt ned i patronen om magasinlengden setter begrensninger for patronens totallengde. Noe som ekstra små og korte låsekasse ofte gjør. De setter begrensninger :trist: Men bruker man lette korte kuler kan man vinne litt ekstra fart med 223., som av og til kan være en fordel :wink:

Bortsett fra dette er det hipp om happ, og for en som ikke er nerd på patroner ville jeg ikke tenkt tanken på å bytte fra det ene til det andre. Og en ladenerd bør besinne seg. Jeg sliter selvfølgelig :roll: Det å bytte 2 mot 3 eller 3 mot 2 er nok en helt unyttig øvelse som neppe kommer til å vise seg positivt på pappen på noe som helst vis, men den holder nok liv i børsemakeren :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Bruker man lange tunge kuler i en 223. blir det lille ekstra volumet i hylsa fort spist opp av kuler som må stå langt ned i patronen

Med samme totallengde vil en 223 alltid ha større effektivt hylsevolum, selv om kula stikker ned i hylsa. Volumet rundt kula er fremdeles der. Ellers er jeg helt enig, lang hals og penere form er verdt mye for en lett autistisk hjemmelader :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

De setter begrensninger :trist: Men bruker man lette korte kuler kan man vinne litt ekstra fart med 223., som av og til kan være en fordel

Ja jo... I en Vixen eller noe, så ja. 223 med lange kuler blir lang, eller en bruker opp volumet som du sier. Til den sykdommen vi har - så kan en bruke en 308-kasse, og ha allverdens plass til lange kuler, uten å sette dem ned i hylsa. Pipa er uansett custom tipper jeg, så kammer og kulesylinder er uansett tilpasset patronen en skal skyte. I mitt tilfelle 65mm lange patroner med 80gr Amax fremst.

Skal du nerde andre veien - så må du vel nesten bruke en 221 Fireball ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

...... og blir det bra ?

.......

 

Sådär.....

 

En 222 har 32,13mm upp till skuldran som har ett mått på 9,07mm (+0,20).

En 223 har 36,52mm upp till skuldran som är 9,00mm (+0,20).

 

För att det skull gått ihop måste 223an vara minst 9,07mm i skuldran.

 

Det är med andra ord en ganska stor risk att du får en valk på hylsan.

 

/T

 

Den forsto jeg ikke. Du må jo måle 223-hylsa på 32,13mm for å se om du får en bule. Det får du ikke. Hylsa er kon. Federal fabrikkammo måler 9,09mm diameter på 32.13mm. Du får ikke bule på hylsa ved omkamring. Det har jeg aldri sett eller fått. Har du uflaks kan du få en grad på hylsehalsen ved 43mm hvis halsen i det gamle 222-kammeret måler mer enn halsen på ny 223 kammerbrosj.

 

5,56x50mag er designet spesielt for å omkamre 222 ved at hele de gamle 222-kammeret blir borte. Helt ny hals blir kamret.

 

Jeg skyter ca 2-3000 fabrikkskudd i året i denne kalibergruppen på trening og konkurranse. Valget mellom 222 og 223 er nobrainer. Skal man skyte "kråke" er Fiocchi 50gr HP mer enn god nok. Den koster ca 1kr mer enn 55fmj. Jeg pleier å holde utkikk etter spesialtilbud på 223-ammo og har stort sett alltid greid å komme under 3kr pr skudd de siste årene for høvelig ammo (ikke østblokk). Alternativet er Norma jaktmatch i 222. Nå må jeg vel egentlig si alternativet VAR 222 Jaktmatch med dagens priser..

Link to comment
Share on other sites

Til den sykdommen vi har - så kan en bruke en 308-kasse, og ha allverdens plass til lange kuler, uten å sette dem ned i hylsa.
Mange gjør jo det, men personlig synes jeg det blir feil fordi jeg tenker at skaffer man seg 222/223 så er det nettopp for at låsekasa skal være så liten som overhode mulig.
Skal du nerde andre veien - så må du vel nesten bruke en 221 Fireball ;)

Jeg synes den blir litt vel liten. Jeg regner med at det blir vanskelig å sende av gårde en 80 gr'er med fart nok?

 

Uansett så har Schultz & Larsen laget den ultimate 223. rifla, "Legacy", hvor de har tatt høyde for at patronen skal kunne utnyttes optimalt, med tanke på løpstwist og magasinlengde. Det er synd de er alene om dette :?

Link to comment
Share on other sites

Den forsto jeg ikke. Du må jo måle 223-hylsa på 32,13mm for å se om du får en bule. Det får du ikke.

Korrekt. Med de oppgitte målene vil 223 være 9,07mm 32,5mm opp på hylsa. Dette er marginalt innenfor, så i ekstreme tilfeller (romt 222-kammer, trang 223-brotsj) kan det kanskje bli en liten bul. Men neppe nok til å skape problemer. Erfaringsverdier trumfer uansett teori :wink:

Link to comment
Share on other sites

 

Den forsto jeg ikke. Du må jo måle 223-hylsa på 32,13mm for å se om du får en bule. Det får du ikke. Hylsa er kon. Federal fabrikkammo måler 9,09mm diameter på 32.13mm. Du får ikke bule på hylsa ved omkamring. Det har jeg aldri sett eller fått. Har du uflaks kan du få en grad på hylsehalsen ved 43mm hvis halsen i det gamle 222-kammeret måler mer enn halsen på ny 223 kammerbrosj.

 

Vad hylsan på en oskjuten patron mäter är oväsentligt, det är patrolägenas mått som styr. Och jag skrev inte att man säkert får en valk på hylsan, jag skrev att risken att man får en valk är ganska hög. Kolla på CIPs måttritningar.

 

5,56x50mag er designet spesielt for å omkamre 222 ved at hele de gamle 222-kammeret blir borte. Helt ny hals blir kamret.

 

Ja - och därför är det ett långt bättre val om man ska kamra om pipan. Men det var nu inte frågan......

 

/T

Link to comment
Share on other sites

jfr CIP vil der være en forskel i diametermål på 0,004 mm ved skuldermålet hvor en 222 slutter, i forhold til diameteren på samme længdekode på en 223

Så mon ikke det henhøre under kategorien "petitesser" , og har næppe væsentlig betydning på hylstrets levetid :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja, men det är några om där....

 

OM nuvarande patronläge är enligt CIP eller mindre.

OM brotchen är enligt CIP eller en aning större.

OM existerande patronläge är exakt rakt skuret.

 

Välj sedan billigaste möjliga småklantiga smed så är de marginalerna borta och du får en valk.

 

Har träffat mer än en som blivit besviken på em ombrotchning.

 

T

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...