Jump to content

Kopifrese stokk


TorB

Recommended Posts

Stabilitet er et stikkord. Jeg har laget noen utgaver i rent trevirke, finér, tre-finér-alu og til sist i stål/alu. Linjære lager og 18mm akslinger er greit når vandringen blir +130cm. Skinnesystem fungerer greit til det kommer flis oppå skinna[WINKING FACE]

Pinnefres som de aller fleste bruker er greit nok. 12mm er 500x bedre enn 8mm. Men en fresekrans/S fungerer perfekt. Da er det enkelt å lage mating også. De siste detaljene får man selvfølgelig ikke med en krans, men det gjøre man heller ikke med pinnefreser. Dvs det er enklere å se for seg ferdig resultat. Uansett er en kopifres kjekt å ha, og det er morro å bygge selv. Selv ender jeg hele tiden opp med å bruke flapdisk på en liten vinkelsliper og former ut ifra eget hode. Raskere...i alle fall når du har laget noen[sMILING FACE WITH SMILING EYES]

Link to comment
Share on other sites

Hva med å lagre opp mal og emne slik at disse kan rotere rundt senteret. Koble de sammen med kjedehjul/kjede og sett på låsing. Da kunne du frest fra alle tenkelige vinkler på en oppspenning. Løs låsen, drei malen og lås. Bare en tanke..

 

Ser forøvrig bra ut, dette skal prøves en gang!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har laget meg to gradeskiver som sitter festet på hver aksling. Samme patenten som du nå bruker med fire låseposisjoner. Veldig enkelt å løsne stokken for inspeksjon f eks, og jeg slapp å mikke til med drev, kjeder og fandens oldemor:) Jeg fikk forresten tak i en 8mm, 800w Makita fres hos Pinderud og Sørensen i oslo. Drømmebutikk for hjemmeprosjektøren. Sylinder på nesten 70mm dia og derfor enkelt å feste på hjemmprosjekter. Ikke koster den all verden heller. 1400,-?? Gustavsenas.no skaffer egnet fresebits og forlengere. Sistnevnte er gull verdt til kopifresing. Samme kvalitet, men til litt mindre penger får du hos CMT (C.Dahm Maskinforretning som forhandler disse) CMT-katalogen er forresten verdt portoen;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...