Jump to content

Søylebedding med "vanlige" verktøy?


KristerF

Recommended Posts

Har planer om å søylebedde min CZ 455 når den kommer. Det jeg er redd for er at jeg ikke får boret riktig.

Jeg har helt vanlig verktøy og kanskje litt mer enn en vanlig husstand men stort sett vanlig verktøy.

Hvordan gjør dere dette uten benkboremaskin og andre svære verktøy?

Tips og triks mottas med stor takk. En komplett DIY for Dummies guide mottas også!

Link to comment
Share on other sites

Tenker du på borring i treet? Det gjør jeg på frihånd, jeg borrer så store hull at hylsene ikke røret treverket. Det er det epoxyen er til for. Søylene skal rette seg mot kassa, uten å stå i spenn mot treverket, derfor så store hull.

 

Om du tenker på å lage selve hylsene, så har jeg stor sett prøvd å finne diverse metallbiter hvor jeg bare trenger å kappe rett lengde, ikke dreie/bore hull.

 

Edit: sist brukte jeg en slik bor http://www.clasohlson.com/no/Karmskruebor/30-9550 og hadde teip på lillediameteren slik at den rettet seg etter det eksisterende hullet. Pluss en vanlig batteridrill.

Link to comment
Share on other sites

Boringen i stokken kan gjøres på frihånd i fylla med altfor stort bor. Det er jo nettopp det som er poenget med søylebedding. At søylene blir plassert akkurat der de skal være. "slarken" mellom søyle og stokk blir jo beddet så her er det ingenting å bekymre seg for. Skulle en være bekymret for noe i denne prosessen så er det mangel på klaring mellom stokk og søyle.

Link to comment
Share on other sites

Da skjønner jeg ingenting. De videoen som ligger ute på youtube og beskrivelsene ellers rundt om kring forklarer akkurat denne prosessen som en ikke helt enkel affære. MidwayUSA bruker faktisk en voldsom klamandus for å borre sin stokk på Youtube.

Hvilken epoxy bruker dere?

Link to comment
Share on other sites

Nei fy. Jeg hater den tynne acraglassen. Bare griseri, renner over alt. Jeg bruker acraglass gel, evt Biltema to-komponent epoxy om du er på budsjett. Begge er tykke nok til at de holder seg på plass i stokken og ikke renner ut.

 

Hva som er best finner du en hel masse diskusjoner om her på kammeret, smaken er som baken i dette tilfellet.

Link to comment
Share on other sites

Rundt søyler, så er det jo en fordel at massen flyter.

Til "vanlig" bedding, så er jeg enig i at det fort blir mye griseri. Jeg foretrekker den tykke acraglas massen selv, men om jeg skulle hatt noe rundt søyler hadde jeg gått for den tynne :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...