Jump to content

S&W model 41 nytt løp


shun

Recommended Posts

Har en godt brukt S&W model 41 fra tidlig 70-tall. Har siste dagene googlet og funnet et par forumtråder hvor det har blitt bytta løp til et lothar walther løp og man får da bedre presisjon. Noen snakker om under 1" samling på 10 skudd @ 50 yards men det høres nesten for godt ut til å være sant?

 

Variasjon på skytter (meg) er jo naturligvis en del større enn hva forbedringen her vil være, men tanken min er at om man først skal klusse med det og søle bort noen tusenlapper så er det for å få det så bra som mulig. Hvem bør man eventuelt kontakte for å få utført en slik jobb her i landet? Når den først er inne kunne jeg tenkt meg å fått cerakote på hele våpenet.

 

Hadde jo vært moro å hatt en 22LR som var såpass presis at man kunne skyte fyrstikk esker på 50 meters hold...

Link to comment
Share on other sites

Å lage en ny pipe til en M41 er en ganske heftig maskineringsoppgave, og det vil nok koste deg mer enn du gav for pistolen å få arbeidet utført. Dessuten har du jo ingen garanti for at børsemakeren ikke gjør en tabbe eller to underveis...

 

Hvordan har du teste pistolen, siden du vet at den ikke allerde er presis?

 

Å få boret og gjenget originalløpet for en kikkertmontasje bør være overkommelig for de fleste børsemakere, og antagelig også lommeboka di. Da kan du montere en kikkert, og teste forskjellige ammunisjonstyper ved skyting i benk med sandsekker...

Link to comment
Share on other sites

Enkleste måten å få superpresisjon i pistol er å skaffe seg en Hi Standard Citation. Så kjøper man et brukt Anschutz matchgevær for en billig penge. Så kapper man av korrekt pipelengde fra munning på geværet. Tilpasning til HiSt. er veldig enkelt for en børsemaker. Matchkammer i pipa. Vips har man en pistol som skyter 10-15mm grupper på 50m. Man får ganske mange pistolpiper av et 70 cm Anschutz supermatchløp men det er munningsdelen med litt trangboring som gir det lille ekstra. Det har blitt jukset med slike piper i metallsiluett i Dan Wesson revolvere også. Ikke akkurat produksjon..

Link to comment
Share on other sites

Å lage en ny pipe til en M41 er en ganske heftig maskineringsoppgave, og det vil nok koste deg mer enn du gav for pistolen å få arbeidet utført. Dessuten har du jo ingen garanti for at børsemakeren ikke gjør en tabbe eller to underveis...

 

Hvordan har du teste pistolen, siden du vet at den ikke allerde er presis?

 

Å få boret og gjenget originalløpet for en kikkertmontasje bør være overkommelig for de fleste børsemakere, og antagelig også lommeboka di. Da kan du montere en kikkert, og teste forskjellige ammunisjonstyper ved skyting i benk med sandsekker...

 

Pistolen kjøpte jeg brukt for kr 2500,- så det vil nok definitivt koste mer enn jeg gav ja. Men om det skulle koste noen tusenlapper er jeg forberedt på det. Får jeg jobben for kr. 5000,- eller i sona er det helt innafor. Nytt original Smith & Wesson løp koster jo kr 4000,- og uansett blir det billigere enn å kjøpe en matchpistol til 25000,-

 

Jeg spør her, for det var nærliggende for meg å tro at en eller annen hadde erfaring med børsemakerverksted som kunne tatt på seg en slik jobb. Det er å få borra ut originalløpet til dimensjonen på en barrel liner fra lothar walther, som man da får montert inni, og så maskinert ut til utkaster og materampe.

 

Trenger ikke kikkert for å skyte godt på 25 meter. Presisjon er jo relativt, selv om jeg skyter jevnt 45-48 på 25 meter standard 50cm skive, betyr det litt for meg å kunne ha mulighet til å plukke et poeng eller to ved bedre samling i hver serie. 2 poeng i hver serie blir til slutt 24 poeng på sluttsummen. Det er ganske mange plasser på resultatlista.

 

https://www.ssusa.org/articles/2015/9/9 ... -model-41/

Link to comment
Share on other sites

Hvordan har du teste pistolen, siden du vet at den ikke allerde er presis?

 

Jeg spør igjen.... fordi presisjonspotensialet antagelig er høyere enn du tror i den originale pipen.

Har selv testet noen .22-pistoler med måten jeg beskrev, kikkert og sandsekk, og presisjonen som er mulig å oppnå er ofte langt bedre enn man skulle vente.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan har du teste pistolen, siden du vet at den ikke allerde er presis?

 

Jeg spør igjen.... fordi presisjonspotensialet antagelig er høyere enn du tror i den originale pipen.

Har selv testet noen .22-pistoler med måten jeg beskrev, kikkert og sandsekk, og presisjonen som er mulig å oppnå er ofte langt bedre enn man skulle vente.

 

Pistolen er original uten mulighet for kikkertmontasje. Er lite interessert i å få den jobben gjort, da jeg ikke har bruk for kikkert på den. Brukes både på feltstevner og 25m stevner, og der er det jo som kjent ikke lovlig med annet enn åpne sikter. Får ta med ei skrustikke på skytebana på lørdag og finne på noe lurt og få spent den fast på et vis. Har ikke testet presisjon på den måten, kun ved sittende skytestilling med skytebag som skytestøtte. Målte ikke diameter på samlinga men var ikke fornøyd.

 

En Volquartsen Scorpion (basert på Ruger Mk3) klarer tydeligvis samling på en halv tomme på 100 yards..

Link to comment
Share on other sites

TS. Dette tror jeg du bør glemme. :) Er ganske sikker på, at egenpressisjonen i våpnet er mye bedre enn du klarer å utnytte, med rett ammo. Skulle ikke forundre meg om den samler på 25 - 35 mm, på 25m. Få klarer utnytte det, i en slik pistol.

 

Din teori om at du vil tjene 2 poeng/seie, med et mer pressist våpen, er jeg tvilsom til. Kan hende du tjener 1 - 3 poeng på 30 skudd, men jeg tviler på det også.

 

Ikke for å skuffe deg, men i mine øyne er ikke våpnet en "match" pistol, uansett pressisjon. Personlig betrakter jeg våpnet som en "plinker" og ikke noe match våpen. Dette til tross for at krefter i USA, markedsfører våpnet som et konkuranse våpen.

 

Match pistoler er lettere å skyte godt med. Hadde jeg vært i din situasjon, hadde jeg solgt våpnet og kjøpt et annet. Det er mange andre brukte våpen, som har veldig god pressisjon og som er lettere å skyte godt med. Da tjener du mange poeng. Finner du en High Standard (helst M. Citation), Ruger Mark 2 m/bull barrel, en god Hammerli, Sako, Fas/Domino, har du våpen som er både pressise og lette å "treffe" med.

Link to comment
Share on other sites

Å teste presisjon er ikke lett, jeg får sjelden bedre samlinger med anlegg enn jeg gjør på lang arm. Ransom Rest eller optikk er nok veien å gå om en vil teste ting ut før en blåser tusenvis av kroner på et nytt løp.

 

Hva som gjør en HS eller Ruger så mye bedre enn en M41 sliter jeg litt med å forstå, de havner vel i omtrent samme klasse mtp ergonomi og utførelse. Slike våpen vil aldri kunne måle seg med en real "rørtang" på det punktet, men det er ingen grunn til at en M41 skal stå tilbake for en HS så lenge pipe og avtrekk er bra.

Link to comment
Share on other sites

Å teste presisjon er ikke lett, jeg får sjelden bedre samlinger med anlegg enn jeg gjør på lang arm. Ransom Rest eller optikk er nok veien å gå om en vil teste ting ut før en blåser tusenvis av kroner på et nytt løp.

Da undrer jeg på din skyting, hvis du ikke kjenner forskjell i både balanse og avtrekk på nevnte våpen.

 

I tilegg til egen erfaring, kan jeg minne om en test bladet Våpen/Våpenjournalen gjorde en gang på slutten av 70-tallet, eller begynnelsen av 80-tallet.

 

Da ble det teste 3 stk HS, mot 3 stk GSP, fordi det var en del diskusjon om pressisjonen, i de to våpen typene. Det ble benyttet en Rasom Rest og et godt utvalg av ammo. Nå har jeg gitt bort bladene mine, så jeg vil kun refferede det jeg husker. Govt sett, hadde HS samlinger som var på halvparten, av det GSPene hadde. Best egenspredning var det på en av HS, med 12mm og jeg mener den dårligste var på 17mm. GPS hadde en på slutten av 20 tallet, resten 30 - 38mm. Pressisjonsmessig er det nok ikke masseprodusert mer pressise 22 LR pistoler enn HS. Og det er vel ingen, som har hatt flere rekorder.

 

Min klubb hadde på den tiden en Ransom Rest og vi testet mange pistoler (og ammo) både da og i påfølgende år.

 

Men begynner vi å "prate" om hurtigskyting, så faller HS i mellom, grunnet bl.a. for høy kjærnelinje. Da er det lettere å skyte godt med en "rørtang". Lav kjærneline og helst anatomisk skjefte. Men det har ingen ting med pressisjon å gjøre, men hva som er lettest å skyte raskt med. (Dette er også en av grunnene til, at jeg mener TS ikke vi tjene noe på å bedre presisjonen i sin M.41).

 

Hvis ikke folk klarer å skyte innefor 25 mm, på 25 m, med knestøtte, eller liggende. Tja... da er de kanske ikke dyktige nok. :) Men, en Ransom viser klare resultater.

Link to comment
Share on other sites

Balanse og ergonomi i disse våpnene vil aldri bli optimal, det er derfor rørtengene dominerer. At de ikke nødvendigvis er mer presise enn andre våpen er jeg enig i, presise pistoler har man kunnet lage lenge. Avtrekk på en M41 skal jeg ikke si for mye om, men slikt kan som regel ordnes. Mitt utgangspunkt var at med samme egenpresisjon og avtrekk burde en M41 gjøre samme nytte som en HS, er det så innmari feil?

Link to comment
Share on other sites

TS. Dette tror jeg du bør glemme. :) Er ganske sikker på, at egenpressisjonen i våpnet er mye bedre enn du klarer å utnytte, med rett ammo.

 

Om egenpresisjonen i våpenet er bedre enn hva jeg klarer å utnytte? Det skal ikke du bry deg om og det var heller ikke det jeg spørte om. Jeg tar heller et våpen som putter kula innafor 2 centimeter av hvor jeg har siktet når jeg trekker av, enn et våpen som putter kula innafor 5 centimeter av hvor jeg har siktet når jeg trekker av.

 

Jeg har sendt en forespørsel til Alm Våpen. De hadde prisliste på nett på forskjellig maskineringsarbeid, så blir interessant å se svaret fra dem.

 

Balanse og ergonomi i disse våpnene vil aldri bli optimal, det er derfor rørtengene dominerer. At de ikke nødvendigvis er mer presise enn andre våpen er jeg enig i, presise pistoler har man kunnet lage lenge. Avtrekk på en M41 skal jeg ikke si for mye om, men slikt kan som regel ordnes. Mitt utgangspunkt var at med samme egenpresisjon og avtrekk burde en M41 gjøre samme nytte som en HS, er det så innmari feil?

 

Avtrekket er jeg godt fornøyd med. Balansen er ok, men med grepsvinkelen blir det selvfølgelig noe bevegelse ved munningen. Det er ikke verre enn at jeg klarer å sette 10 skudd på 10 sekund innafor 8 på 25 meter.

Link to comment
Share on other sites

Skal forsøke en gang til sittende med anlegg på lørdag og måle diameter på samlingen. Eventuelt teste med å skyte fra skrustikke eller lignende. Det at skytteren ikke utnytter våpenets egenpresisjon mener jeg er en floskel. Enhver ± må jo minimeres, det sier jo seg selv!

Link to comment
Share on other sites

Det er sant, selv om en må se ting i sitt rette perspektiv. Om du skyter 10cm samlinger og egenpresisjonen er 2cm vil det ha lite for seg, da vil ting som nytt grep og en avtrekksjobb sannsynligvis gi deg mer valuta for pengene. Husk at riktig ammo kan utgjøre mye, så test med noen gode merker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har K. Nill sport grep på pistolen, og avtrekket er etter min mening meget bra. Skyter kun CCI Standard. Om noen har andre konkrete anbefalinger til hvilken 22LR ammunisjon som er mest presis, kan jeg kjøpe en boks for å teste, men den generelle oppfatning er vel at CCI Standard er god nok til match skyting.

 

Ingen vits for meg å teste ørten forskjellige merker ammunisjon når det allerede er gjort.

 

http://www.accurateshooter.com/guns-of- ... ison-test/

 

2cm som du nevner var vel hva jeg nevnte at jeg ønsket å oppnå. Klarer man 10cm samlinger ± 2 centimeter (noen i 8'er) vil jo det selvfølgelig gi mer poeng enn en 10cm samling ± 5 centimeter (9'er blir ofte 8'er, også 7'ere). Det er 25mm mellom poengsonene på en presisjonsskive.

Link to comment
Share on other sites

Ingen vits for meg å teste ørten forskjellige merker ammunisjon når det allerede er gjort.

 

Jo, det er det. Ingen løp er like, og med .22lr er det ofte variasjon i hvilken ammo det enkelte løp går best med.

 

Når det er sagt er det ingen vits å teste alt som finnes. Det kan være en idè å holde seg til europeisk ammunisjon, Eley, RWS, Lapua, og å styre unna amerikansk billigammunisjon om du er ute etter å finne noe som går godt.

Link to comment
Share on other sites

Noe variasjon i produksjon og sortering er det i all ammunisjon. 22LR ammunisjon til over kr. 3,- per skudd er forbeholdt mesterskap eller rekordjaging etter min mening!

 

Må tilstå at jeg ser ikke helt poenget med å overprøve grundige tester av 22LR ammunisjon i høypresisjonsrifler. Dette er jo 25 meters avstand det er snakk om, og når CCI Std samler på gjennomsnitt 0,3" (7,5 millimeter) på 45 meters avstand så er det innafor det for min del. Det blir å kjøpe en pakke med Tenex for å måle presisjon før og etter ny Lothar Walther liner er på plass.

 

Da er det løpet det står på. Jeg ønsker å få gjort dette: http://www.nxtbook.com/nxtbooks/nra/ssu ... tid=22#/22

Link to comment
Share on other sites

Skjønner at blant enkelte er ikke denne idèen min noe de ville ha gjort selv. Og det er naturligvis helt greit. Jeg spørte i utgangspunktet om anbefalinger til valg av børseverksted jeg kunne kontakte for å få prisoverslag på jobben, og få tatt en prat med fagfolk om dette. Jeg bryr meg fint lite om hva en eller annen tilfeldig tastaturkriger skulle mene hva mitt nivå som skytter er, eller hva jeg har bruk for. Eller at jeg heller bør selge dette våpenet og kjøpe et annet. Pdd er innkjøp av et matchvåpen uaktuelt.

 

Torf, jeg tipper det blir mye større utfordringer å få maskinert feste for pipa fra en Anschutz i en model 41. Må jo da til med samme jobben som å bruke en ferdigprodusert Lothar Walther blank, bare at man må maskinere ned pipa fra Anschutzen og bruke den som innlegg.. Tror ikke det er veien å gå.

 

Som nevnt er løpet slitt. Man ser merker innvendig av børster som har blitt brukt, og munningen har sett sine bedre dager. Tipper en del pussestenger har kræsja på vei inn der. Chiefen.v-2, ditt forslag er også et alternativ, samt å få krona munningen. Da sitter jeg fortsatt med en 45 år gammel pipe men sannsynligvis med bedre presisjon.

 

Det er tre alternativer;

 

1. Bruke våpenet som det er, søke om reservevåpen og kjøpe en matchpistol når økonomien åpner for det. Det blir nok en Feinwerkbau AW93. M41 beholdes som en plinker, mulig jeg da putter rødpunkt på den.

2. Kjøpe ny original Smith & Wesson pipe. Det florerer på nett med poster angående problemer med nye piper, og varierende kvalitet. Dette frister lite!

3. Kjøre på med denne planen, finne en smed som kan re-line pipa med en Lothar Walther blank av matchkvalitet. Dette passer meg bra siden jeg liker dette våpenet veldig godt. Grepsvinkel lik 1911, design, at det er en klassiker som fortsatt produseres etter over 50 år, tilgang på deler og tilbehør.

 

Jeg hadde kjøpt en matchpipe fra Clark eller EWK hvis de ikke skar bort baksiktet. Våpenet skal brukes i konkurranser og er jo derfor naturligvis avhengig av å ha åpne sikter på våpenet. Tror jeg blir disket om jeg kommer med rødpunkt eller kikkert på neste konkurranse! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Mitt ankepunkt er ikke prosjektet i seg selv, selv om det nok vil koste flesk. Å sette en pris på go'følelsen når en skyter er ikke lett. Problemet er at du konkluderer med at pipa er problemet på veldig mangelfullt grunnlag, og setter en del urealistiske premisser. CCI Standard er ikke en match-patron, og jeg tviler på at noen vil gi en god garanti på presisjonen i en ny pipe med den ammoen. Jeg har testet en del ammo i min 10/22, og patroner som Eley Club, SK+ og liknende yter jevnt over bedre enn alskens standard-ammo. Forskjellen fra de til topp-ammo som Tenex, Lapua Dominator etc er liten, til det er nok ikke våpenet godt nok. Men å snakke om match-ytelse uten å teste noe over billig treningsammo blir litt meningsløst.

 

Å re-line den eksisterende pipa ville vært en fin løsning, men det er ikke helt uproblematisk det heller. Å dreie ned et match-emne ned til en liner er ikke heldig, det er vanskelig å unngå at ting slår seg litt i den prosessen. Ferdige match-linere ser heller ikke ut til å være lett tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

Var på skytebanen i dag og testet tre typer ammunisjon. Var ikke særlig forskjell. Topshot, CCI SV og Fiocchi Subsonic. Har ikke tilgang på dyrere match ammo uten at jeg må bestille. Brukte en pakke av hver.

 

Jeg skjøt 5- skudd serier stort sett med 47-49 poeng, men ingen 50. Samlinger med diameter på 4-6 centimeter, med alle tre typene ammo. Det var ingen skudd som gikk mer enn et par centimeter utafor samlinga, med mindre jeg gjorde personlige feil.

 

Trenger en ransom rest for å se hva våpenet egentlig klarer, samt måle vitenskapelig forskjell på ammunisjonen.

Link to comment
Share on other sites

Trenger en ransom rest for å se hva våpenet egentlig klarer, samt måle vitenskapelig forskjell på ammunisjonen.

 

Du klarer deg fint med en stabil skrustikke godt montert på stabilt underlag. Pipa har jo fine flate sider som passer rett i skrustikka(kraftig papp eller lignende for å unngå skader på pipa er fint).

 

Ransom rest spenner på ramma(om du ikke lager noen spesielle greier) og dette gir til tider presisjonsproblemer med pistoler som ikke har pipa totalt fast i ramma, jeg ville stolt mer på en skrustikke.

 

Uansett, sålenge våpenet ikke er fastspent, og du ikke monterer optikk, tester du ikke noe annet enn deg selv.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...