Jump to content

endring av originalstokk 10/22


trombone

Recommended Posts

Hei.

Jeg er en av de mange som har en 10/22 som ikke er take-down. Og som nesten alle andre? har jeg en bukett kolber til denne artige lille børsa. Jeg jakter mest på og ved sjøen, og bruker kajakk til transportmiddel. Da er selv en original 10/22 litt lang til å gå i lasteluka. Jeg har "løst" dette ved å ta børsa ut av stokken, men det er en litt klønete løsning selv om det bare er en skrue. Det jeg lurer på er å kappe ned originalstokken til nærmest et chassis med avtagbar skulderkolbe. Jeg er klar over at stumpen ikke kan ha pistolgrep eller håndtak på noen måte slik at våpenet kan brukes som "pistol". Men vil det være lovlig å løse det slik? total lengde uten skulderstokk vil være under de berømte 84 cm, men børsa vil ikke ha mer grep eller støtte enn bare låskasse/løp. De fleste salongrifler lar seg jo avfyre ute av stokken, det bare har ikke noe for seg. Slik vil det være her også.

Jeg er naturligvis klar over at jeg kan sjekke hos nærmeste våpenkontor, men har ikke lyst til å stille for kreative spørsmål der. Dette er ikke motivert i å finne noen gråsoneløsning for å ha "pistol" jeg har det jeg trenger av slike helt lovlig.

Har også vurdert AR-15aktige kolber, men liker ikke frittstående pistolgrep og tacti-skinner overalt til mitt bruk. tenker meg at børsa blir seende så "normal" som mulig ut med grep/skulderstøtte montert, og at den blir rett og slett hendigere i transport.

Tanker?

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar. i mellomtiden har jeg tenkt på egenhånd (ikke alltid like lurt) at transport av mekanisme ute av stokken er lovlig, derfor gikk jeg videre med prosjektet. Dette er i utgangspunktet et original Ruger padleåre, så noen eksklusiv kvalitetskolbe er det ikke snakk om å sette saga i. Like greit, for når jeg har saget og tenkt, og saget litt til er selve kolbebladet ikke brukbart lenger. Kikket litt på Rafdal-børsa det ble linket til her, og hadde i utgangspunktet lignende men mindre elegant ide. Men jeg var ikke happy med "halvpistolgrep", så jeg kappet igjen ca to cm bak låskassa, slik at jeg fikk loddrett vegg i bakkant av låskassa. Etter litt roting i i skuffene fant jeg en setepinne til sykkel som så passende ut til kolberør.. Hmm. jo, en 12,7 rødplast passer veldig godt inni jo! Så etter å ha kortet ned rødplasten og banket ut tennhetta borret jeg opp tennhettekanalen og baksiden av "Chassiet" til 4mm. maskinskrue. Voila, chassi med avnappbar rørkolbe.

Foreløpig er svineriet så ulekkert at noen bilder ikke kommer på tale! Nå skal jeg prøve "herligheten" litt, for jeg regner med at videre nennsomme justeringer må til.

har forresten tredd på en bit rørisolasjon for å få rett høyde til siktene, det hjalp helt fint, men ikke på utseende. Har foreløpig ikke noe pistolgrep, men tenker egentlig å unngå dette. Mye av formålet med denne kolben er å få våpenet så hendig som lovlig mulig til transport, men allikevel kunne klargjøre det for bruk enkelt og uten verktøy. Da er ikke bare lengde, men også høyde på børsa og delene et tema. Kan nok trenge litt støtte for skytehånden, men det skal bli så lite som mulig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...