Jump to content

stokkemne av obskure treslag (Svensk Asal)


3006swift

Recommended Posts

Hei!

jeg har muligens fått tilgang til et ferskt stykke tre av arten sorbus intermedia, eller Svensk Asal, som den heter på norsk.

 

er det noen der som vet hvordan dette treslaget egner seg til stokkmaking, og hvordan jeg evt. bør gå fram for å tørke det på best mulig måte, for et godt sluttresultat.

 

tror at det har en tetthet omkring valnøtt (høyere enn bøk og eik), men der stopper også kunnskapen min. :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

hvordan jeg evt. bør gå fram for å tørke det på best mulig måte, for et godt sluttresultat.

 

Lim det i endene og bark tre -fire striper i helee stokkens lengde. Har lagt tre i saggflis for tørking og i svart plast med huller i. Poenget er at det må tørke sent slik at det ikke danner seg sprekker i treverket. Så det må ligg i årevis.

Har hørt at noen stabiliserer treet med et stoff de kaller peg. Sikkert noen her inne som vet mer om den metoden.

 

@ grautskallen:

Tror du må nok tenke på å laminere for å hindre at emne vrir seg. Det blir jo flott hvis du avslutter sidene med kjerneveden :smile:

Link to comment
Share on other sites

Når min far døde så ble det ryddet i garasjen der han hadde et lite snekkerverksted (han var egentlig utdannet modellsnekker) da ble det kastet et stykke med rød bøk......den var ca20cm tykk og 150cm lang.......denne hadde han hatt i sikkert 40 år så den skulle jeg gjerne hatt i dag.

Link to comment
Share on other sites

Er foreløpig i tenkeboksen, både jeg og selger av potensielt emne. veden ligger i Bergen, mens jeg sitter i Østerdalen.. :roll:

Emnet er alt kløvd, sa vi snakker her en plankebit med 7cm tjukkelse og ca 1m lengde. Lurer egentlig på om dette er noe å satse på. Er klar over at det blir et prosjekt noen år fram i tid, på grunn av tørking, men interessert i framgangsmåte (forsegling, press, innpakking osv.) Har en gammel låve, hvor ting kan få ligge i fred i laaang tid. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...