Jump to content

Messingull


Recommended Posts

Jeg skal forsøke meg på å renovere en gammel Hans Larsen rifle, og har blitt anbefalt å blant annet bruke messingull på rustne flater (sammen med våpenolje).

 

Men - jeg finne ringen utsalgssteder som fører messingull her i landet, bare (til nå) på eBay.

 

Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt messingull (fin)?

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen på kammeret :smile:

Messingull er kanskje noe som ikke selges i noe særlig volum her i landet, men du finner forhandlere her: http://nordicsuppliers.com/no/search/co ... -id=213324

Om så galt skulle være at de ikke har så er jo det du har funnet på eBay en løsning. Ser at en liten pakke koster omttrent 250 kroner levert - så man må pusse med om hu. Biltema har noen messingkoster som er godt brukende til overflatearbeid på gamle smellerter :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Man får en slags stålull for våpenpuss. Ser akkurat ut som skrubben til kjøkkenet.

 

Den tar ikke blånering. Har selv skrubbet en gammel hagle til jeg så mannen med ljåen bare for å teste. En slik skrubb er uendelig mye bedre enn kobberbørster som legger busta flat straks man gnukker i vei.

Merket.. tja.. jeg har ikke tatt vare på embalasjene, så det må i såfall kreve litt research. Men det er kanskje ikke så mye å velge blant.

Slike skubber er også fin til å ta løpet med, bare rive av en bit og linne rundt en sliten børste.

Vet om et par våpensamlere som også bruker slike, de vil neppe risikere utseendet på våpnet.

Link to comment
Share on other sites

Man får en slags stålull for våpenpuss. Ser akkurat ut som skrubben til kjøkkenet.

 

Den tar ikke blånering. Har selv skrubbet en gammel hagle til jeg så mannen med ljåen bare for å teste.

Vanlig stålull til gryter, er nok mye grovere, enten den er med såpe, eller ikke. Og det finnes minst 4 graderinger på stålull, men tror det er ennå flere.

 

Men du tenker på "Stålull No. 0000". Eks; "Polerull/Stålull No. 0000" fra Liberon.

 

Antall "nuller" forteller om graderingen og den fineste er den med 4 nuller. Har brukt den forsiktig med olje, på små rustantydninger og da har den ikke tatt bruneringen. Men det blir riper i bruneringen, så en må være nøye med olje etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Man får en slags stålull for våpenpuss. Ser akkurat ut som skrubben til kjøkkenet..
Kan det være en slik?

Dette er en klasisk grov Gryteskrubb og nummeret 11000, er et varenummer! Slikt skal selvfølgelig ikke brukes, hvis en ønsker å beholde noe av bruneringen. I alle fall, ville ikke jeg gjort det.

Link to comment
Share on other sites

Snill som jeg er, gravde jeg i rotet mitt og fant en slik dott.

 

Jeg har virkelig tatt i med en slik. Surret dotten rundt ei pipe, dratt den hardt opp og ned som ...eh.. en som pusser våpen.

Like fin blånering, virkelig en løp og kjøp sak synes jeg.

 

"Will not harm the finest blued surfaces"

normal_2016-04-22_21_23_35.jpg

Link to comment
Share on other sites

Snill som jeg er, gravde jeg i rotet mitt og fant en slik dott.

Ser du fant embalasjen. :) Men, jeg ser ikke innholdet. Er dette virkelig stålull, alla Gryteskrubber og med like grov steinull?

 

Ville tro at slik grov steinull, ikke var bra for bruneringen. Men kan du avkrefte, så kan sikkert flere prøve. :)

 

Jeg holder meg til den fineste stålullen. Den har både jeg og flere av mine bekjente brukt før. Selv med den, blir det noe matt (og noe lysere, etter gnikking) brunnering, når stålet er tørrt. Men vanskelig å se, med litt olje på stålet.

Link to comment
Share on other sites

Kun kildevann her du!

Søk og les om Chore boy til øyet blir stort og vått på amerikanske forum.

 

Chore boy er jo en kobberfarget skrubb.. den fra Big45 har en helt annen stålfarge.

Så blir ikke helt overbevist ;)

 

Den er forøvrig lettere å rive av dotter fra enn kjøkkenskrubben min, veldig lite vitenskapelig. Men om ikke annet har Bill Nelson ikke kjøpt skrubben på Bunnpris.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...