Jump to content

Gjenging av Mini 14 hos XXL


Recommended Posts

Jeg tok en telefon til XXL Haugesund i dag for å høre om de kunne gjenge løpet til min Mini 14.

Dette kunne de gjøre, men da måtte jeg enten kjøpe en lyddemper hos dem, eller sende med lyddemperen som jeg skulle bruke.

 

Det var ikke nok å oppgi hvilken type gjenger en ønsket da de tidligere hadde slitt med at lyddemperen ikke hadde passet når kunden skulle skru den på.

 

Er det bare jeg som syns at dette høres merklig ut?

En skulle da tro at så lenge de gjenget i de rette dimensjonene så ville lyddemperen passe?

Link to comment
Share on other sites

I en perfekt verden ville alle fulgt ISO-standarder på gjenging.

 

Dessverre kjører mange demperprodusenter og børsemakere sin egen fjøsnissestandard som skal "sitte bedre", "være taitere" elns.

Hvis alle kjørte samme dim ville alle dempere og rifler vært "taite"..

 

XXL vil vel tilpasse rifla di den demperen du skal ha. Be dem kjøre det til standard, hvis ikke så kan du sitte med skjegget i postkassen den dagen du skal bytte demper/sette på noe annet og det du har ikke passer med XXLs egen gjengestandard..

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk gjenget en rifle hos en børsemaker som sa jeg måtte ta med demperen, ellers var det ikke sikkert den ville passe. Selvsagt glemte jeg demperen, men ba han gjenge likevel. Resultatet var at ingen av de to demperne jeg hadde med denne dimensjonen passet.

 

Klarte å få gjenget på litt, men så gikk det trangere og trangere. Fikk ikke demperen helt inn. Imidlertid stemte jo gjengedimensjonen (14:1 på denne), så det jeg gjorde var å kjøpe ventilslipepasta og ha på gjengene på rifla. Det ble veldig mye skruing av og på, men litt etter litt kom demperen innover, og til slutt passet demperen. Nå er det null problem.

Link to comment
Share on other sites

Amatør. En kan gi demper-produsentene litt pepper for å ikke oppgi toleranser bedre, men å få slikt til å passe er uansett ikke rakettforskning. Jeg har vel enda til gode å oppleve en gjenge som ikke passer om de kjøres til -0,1mm på toppdiameter med fullprofil-skjær. Jeg pleier å legge meg på -0,05mm, og det har vel også gått bra i de aller fleste (om ikke alle) tilfeller. Ikke at jeg har gjenget tusenvis av løp, men jeg har da slått litt gjenger etterhvert til diverse ting.

Link to comment
Share on other sites

Personlig ville jeg avventet litt med å legge for mye penger i en halvautomat nå om dagen, da man fort

kan ende opp med å måtte levere den fra seg.

 

Ref. viewtopic.php?f=8&t=118586

 

Denne type ting tar selvfølgelig alltid tid, men så vidt jeg skjønner kan det skje ting allerede i løpet av måneden,

da det skal stemmes over forslaget 20. April.

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg utdannet innen jus, men er det ikke slik at nye lover ikke har tilbakevirkende kraft?

Det finnes flere våpen i lovlig eie, men som er forbudt og selge/erverve.

F.eks S&W 500 og rifler i .50 BMG.

 

Jeg er heller ingen jurist, men etter å ha lest tråden jeg linket virker det som det er en reell bekymring for

tvungen innlevering av våpen som faller utenfor det nye regelverket, uten noen som helst form for

kompensasjon.

 

Jeg har selv en Mini og en 10//22 (kraftig oppgradert med kidd 2stage etc), så jeg håper selvfølgelig

at du har rett, og en eventuell innstramming av loven ikke vil være tilbakevirkende.

 

Men EU er presset til å ta grep nå, og jeg har vanskelig for å tro at en gradvis utfasting av halvautmater i løpet av neste generasjon signaliserer nok handlekraft.

Link to comment
Share on other sites

Fortsatt off topic.

Når en ser hva som foregår I EU for tiden mhp lovgivning må jeg si det begynner å klø alvorlig("Løp og kjøp alt en kan mens det ennå går an!") I hamstringsgenet. Får kule'n litt til og se hva som skjer.

 

Jeg fikk en veldig fart på meg til å handle inn det jeg lenge har hatt lyst på. Endte opp med 3 halvautomater på 3 uker, til samboerens store fortvilelse :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...