Jump to content

Kikkertmontasje til M98 med lave baser.


BPP

Recommended Posts

Hei! Er takknemlig for tips til kikkertmontasje med absolutt lavest mulig baser til M98. Jeg får frysninger mtp å borre hull i den originale Oberndorf kassa så, er også takknemlig for synspunkter på å kun lodde basene på broene.

Håpet mitt er å finne en forholdsvis nett montasje med som sagt meget lave baser. Dette for å ha minst mulig forstyrrelser i siktelinja. Det må være hurtig montasje, altså Hake/Sving eller er det andre løsninger der ute? Børsemaker vil lage H&H montasje men da blir det skruehull på siden...tanken får meg til å grøsse..

Rifla er bygget som en "nyklassisk" M98. Lett cast-off med forholdsvis lav 1/4 skinne. 1/4 skinna er forsåvidt klargjort for hakemontasje men så kommer "problem" nr. 2. KIKKERT! Skal evt hakemontasje festet til 1/4 skinne benyttes setter det krav til en lang kikkert. 16-17 cm rør minimum. Å sette en topptung stjernekikkert på denne er uaktuelt. Her er det kun aktuelt med en 1-4x variabel.

Fornuftige forslag mottas med takk.

 

BP

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips amatør. Jeg skal ha en nett kikkert feks 1-4x20. Dvs rett rør fra okularet. De fleste av disse er for korte til å monteres med fremre base i kvartskinna på en M98. Da må røret være 2-3 cm. lengre enn M98 kassa. Det er vel muligens bare et alternativ med 1" eller 26mm rør og det er den gamle Zeiss 1,1-4..?

Dermed ser jeg meg tvunget til å ha baser på broene på kassa.

Jeg skal sjekke ut Recknagels sving montasje. Er litt stæsj fra recknagel på den fra før så en ting til gjør ikke noe:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...