Jump to content

308win til 358win


msteiro

Recommended Posts

Men det var jo praktisk, har allerede snakket litt med han om noen andre løp :)

 

Tanken er kanskje å bruke riflen i 308 litt fremover, men bytte over til 358 hvis jeg får rotet meg til å lade selv.

Må ha et annet kaliber for å forsvare to like rifler, 3006 og 308 blir litt vel likt, selv om praktisk med samme kuler.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke prøve med en 9,3-08?

 

Ein grunn er at det er betydelig bedre utvalg i kuler i .358. Her finnes også mykje revolverkuler som er egna som rimelige treningskuler.

 

Ellers er vel 9,3-308 enda mindre utbredt enn 358win, om målet er å ha noe som andre ikkje har :-)

Link to comment
Share on other sites

For å utvide spekteret ennå litt, så kan man jo velge 338 Fed. (ei 308 hylse åpnet til 338). Nisi gjør ikke piper i 338, men patronen kan anbefales. Rimelig enkel å skaffe fabrikkammo til også. Selv har jeg bare ett års erfaring med patronen, så jeg skal ikke uttale meg om så mye annet enn at den er enkel å lade til god presisjon og utvalget av komponenter er godt.

Ønsker du noe ennå mindre brukt, så er 8-08 også et alternativ :-)

Når det gjelder åpning av hylser fra 308, så har jeg litt ymse erfaring med 338 Fed. Remington og Winchester var greie. Norma var ikke greie. Litt av skuldra blir med som hals og Normahylser har visstnok (i flg innlegg i en annen tråd om nettopp slike problemer) litt tykkere gods i skuldra. Da blir det litt konflikt nederst på halsen når hylsa er åpnet. Vet om et par som har hatt det samme problemet med 358 Win. Sikkert litt krøkkete forklart, men om dere legger godviljen til så vil jeg tro det var forståelig.

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men jeg vet at .358 er basert på .308-hylsa. Vil det si at man kan bruke de .308-hylsene man har fra før? Er det bare å dytte hylsa oppi .358-dien uten noe om og men?

 

Hei.

 

Med S&B og Federal hylser går det greit. Norma hylser får en ekstra "bulk" ved skulderen, så de har jeg ikke fått til å bruke.

Har RCBS dier til .358win, disse diene har en veldig kon ekspander, så med god smøring går dette fint.

Ser at feks Redding diene har en buttere ekspander, så det er ikke sikkert de hadde gått like fint.

 

R

Link to comment
Share on other sites

Lapua hylser i 308 lar seg også fint presse om til 358. Og Lapua-hylser er jo kjent for noe av det aller beste innen hylser.

Ompressede Lapua har litt mindre volum enn originale Winchester 358-hylser.

 

Lapua-hylsene har eg bare ladet noen få ganger men tipper dei har god holdbarhet.

Originale Winchester 358-hylser har vert minst 10-12 ganger gjennom pressa og eg har kanskje kassert 1-2 hylser, ikkje trenger lengden justeres så ofte heller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...