Erlend Meyer Posted March 5, 2016 Share Posted March 5, 2016 Tillater meg å poste denne her siden det gjelder verkstedet. Jeg har maskinene på en egen kurs med en hovedstrømsbryter, og opplever at sikringene (automatsikringer, C15) går når jeg kutter strømmen med denne. Det som er koblet til er en kina-benk på 1kW og en Bridgeport fres med frekvensomformer. Sikringene har enda ikke gått under belastning, men noen ganger kommer jeg til "død" kurs. Sist sjekket jeg etter at jeg kuttet strømmen, og da hadde de jaggu gått igjen. Jeg kan ikke si for sikkert om det skjer i det jeg kobler inn eller ut, men det kan virke som om det er ved utkobling (skal testes nøyere). Er det noen som har en forklaring? Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne å lete en gang. Hadde det vært ved innkobling kunne jeg enda forstått det, men ved utkobling? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Måfåtølleiv Posted March 5, 2016 Share Posted March 5, 2016 Er automatsikringen kombinert med jordfeilbryter? Kan det oppstå ei jordfeil i kretsen eller hovedstraumbrytaren når denne blir kobla frå? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted March 5, 2016 Author Share Posted March 5, 2016 Ikke noen jordfeilbryter i systemet, og jeg ser ingen grunn til at bryteren skulle generere en jordfeil under betjening. Men jeg skal dobbeltsjekke det. Bryteren er denne: http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk ... 000021057/ Om det skjer ved innkobling kan det være "inrush" strøm til trafoene i fresen, den er litt tilfeldig av natur. Skal gjøre noen tester i morgen for å provosere frem feilen mens noen ser på sikringene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mro Posted March 6, 2016 Share Posted March 6, 2016 Koble frå alt utstyr og test bryteren først. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted March 6, 2016 Author Share Posted March 6, 2016 Merkelig, i dag klarte jeg ikke å fremprovosere feilen, slo av og på strømmen gjentatte ganger uten at noe skjedde. Det er problemet, det er ikke noen forutsigbarhet i dette. Skal ta en grundigere gjennomgang til uka, men hvis jeg ikke kan provosere frem feilen blir det vanskelig... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rausheim Posted March 7, 2016 Share Posted March 7, 2016 Dette er ikke uvanlig og det er ikke alltid like lett å fremprovosere dette. Eksempelvis på jobben har vi en kaffetrakter som med ca hver 100 gang den blir skrudd på, tar sikringen. Har du noen gang målt faktisk styrke på strømmen i ditt hus og da på kursen du har alt dette på? Spenningen hopper ganske høyt ved jevne mellomrom. I et eldre hus så hoppet den opp på ca 400v, mens "normalen" lå på 260v. Anbefaler å høre med en elektriker som har dette utstyret de måler disse hoppene med. Disse hoppene var nok til at bredbåndsrutere brant opp flere ganger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KydeX Posted March 7, 2016 Share Posted March 7, 2016 Merkelig, i dag klarte jeg ikke å fremprovosere feilen, slo av og på strømmen gjentatte ganger uten at noe skjedde. Det er problemet, det er ikke noen forutsigbarhet i dette. Skal ta en grundigere gjennomgang til uka, men hvis jeg ikke kan provosere frem feilen blir det vanskelig... Er det noe som trekker strøm mens du skrur av bryteren? Eller har maskinene egen av og på bryter utenom? Hvis maskinene allerede er skrudd av, så burde det jo ikke være noen strømbelastning og heller ikke noe som skulle sprenge sikringer. Hvis maskinen er i gang når du skrur av bryteren, så kan det komme en peak i strømforbruket når du slår av bryteren. Det kan også være bryteren som ikke bryter alle tre fasene nøyaktig samtidig. Hvis den et øyeblikk bare bryter en av fasene, så vil strømtrekket på de gjenværende bli høyere. Kombinert med en rask sikring, så kan det være nok til å utløse sikringen. Det kan være at du kan løse problemet med å bytte til en tregere sikring av samme styrke. Eller det kan være at bryteren fra Biltema rett og slett er av en kjip type som ikke fungerer tilfredsstillende. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted March 7, 2016 Author Share Posted March 7, 2016 Det er snakk om trege automatsikringer (C15), de burde jo tåle litt. Maskinene er tilkoblet, men det er selvfølgelig ikke gange på de. Mao kun en liten halogenlampe og evt tomgangsstrøm fra trafoer og evt. elektronikk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KydeX Posted March 7, 2016 Share Posted March 7, 2016 Måtte bare spørre... Det høres veldig merkelig ut da. Sent fra min C6903 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
balter Posted March 7, 2016 Share Posted March 7, 2016 Sikringene går som kjent ved overbelastning av kursen, ved kortsluttning mellom faser eller ved jordfeil (kortsluttning til jord. La en elektriker feilsøke på dette, potensielt farlig å berøre når en ikke har kontroll på hva som skjer. Rett ofte er faser og jord mixed, ting lyser og snurrer, men chassis på ting er strømførende. Skjøteledninger er ofte inne i bildet. Er flere kurser m ulik "jord" fremført til et rom, kan det bli riktig slitsomt. Kontroller at jord er jord i alle kurser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aannddrreeaass Posted March 7, 2016 Share Posted March 7, 2016 Den biltema bryteren er ein skiljebrytar, den er laga for å bryte eit ubelasta anlegg. Du bør bytte den ut til ein lastskiljebrytar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted March 7, 2016 Author Share Posted March 7, 2016 Huh, kan du forklare hva forskjellen på de to egentlig er? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aannddrreeaass Posted March 7, 2016 Share Posted March 7, 2016 lastskiljebrytaren er laga for å kunne bryte når der går ein straum igjennom den, det er ikkje ein skiljebrytar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MorganKane Posted March 7, 2016 Share Posted March 7, 2016 Heier på siste taler! Kan virke som det er en litt jalla dings for å låse av en kurs før man foretar en jobb. Gir samtidig nok ett sukk i retning Tviltema, kommer ikke tydelig frem hva dette er. Revurder om det er riktig sted å kjøpe elektromatriell Erlend Meyer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MacJoJo Posted March 7, 2016 Share Posted March 7, 2016 Enig med MorganKane, det koster ikke veldig mye ekstra å kjøpe elektromateriell som er "greit nok". F.eks fra http://www.elektroimportoren.no/elektromateriell/bryter-og-dimmer/sikkerhetsbryter/001014082/Catalog.html?Event=shopmenu Som det sies her, så er ikke en skillebryter beregnet på å bryte strømmer. Selv små strømmer kan skape gnist / lysbue, polene blir brent og sikring kan gå. Helst bør du slå ut sikring FØR du slår av skillebryteren. Hvis du tar av lokket på bryteren din kan du muligens se at kontaktflatene er brent, i så fall er skillebryteren sannsynligvis synderen, og bør byttes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted March 7, 2016 Author Share Posted March 7, 2016 Joda, men hva er den faktiske forskjellen? En vanlig bryter skal fint takle 16A og er ikke akkurat fylt med voodoo og magi, så hva er spesielt med en skillebryter? Jeg sier ikke at du tar feil, jeg skjønner bare ikke hva forskjellen innebærer og hvordan det skulle forårsake kortslutning, jordfeil eller spenningspulser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aannddrreeaass Posted March 7, 2016 Share Posted March 7, 2016 effektbrytarar (lysbrytar, lastskiljebrytar, sikraingsautomatar ol.) er fjørbelasta slik att kontaktene opnar og lukkar seg raskt og hindrar att det blir lysbogar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MacJoJo Posted March 7, 2016 Share Posted March 7, 2016 En bryter som er beregnet for last vil ha en beskyttelse mot lysbue, dvs en mekanisme (voodoo og magi) som forhindrer gnistdannelse. På større brytere brukes ofte vakuum, på mindre er det gjerne utforming som gjør at lysbuen avbøyer, og/eller hurtighet, dvs den brenner ikke kontaktene. Det er også betraktelig bedre materiale i kontaktpunktene på en bryter som er ment for last. Og, det er ikke snakk om spenningspulser, jordfeil eller kortslutning... Det er brudd i elektrisiteten som forårsaker lysbuen, den korte tiden fra du slår av og til det elektriske bruddet er ett faktum. Vet ikke om du noen gang har lest litt elektrofag? I så fall har du sikkert hørt om ohms lov: U=R*I (dvs spenning i Volt = Motstand i ohm * Strøm i Amper) Du har en sikring som bryter på 15 Amper og du har spenning på ca 220V. Formel for effekt er P=U*I, det gir for din del: 220V * 15 A = 3300 Watt Men du ser at du kun har 14 og 2/3 ohm (R=U/I) Motstand er lasten du legger på kursen din, men også internmotstand i anlegget ditt. Ledninger brytere kontakter, alle har en viss motstand. Desto dårligere kontakt, desto mer motstand. Og her kommer den dårlige bryteren inn Hvis bryteren din utvikler en lysbue (selv om den er rimelig kort i tid) øker motstand betydelig over bryteren, og sikringen din tripper hvis dette varer lenge nok. Håper dette ble en nogenlunde grei forklaring Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted March 7, 2016 Author Share Posted March 7, 2016 Har greit med elektro-kunnskap. At en dårlig (eller uegnet) bryter slites fortere har jeg ingen problemer med, men dette stemmer ikke: Hvis bryteren din utvikler en lysbue (selv om den er rimelig kort i tid) øker motstand betydelig over bryteren, og sikringen din tripper hvis dette varer lenge nok. Økt motstand gir lavere last, ikke høyere (P=U^2/R). Jeg kan selvfølgelig ikke frikjenne bryteren før jeg finner en annen forklaring, men jeg ser ikke hvordan en liten lysbue i utkoblingen skulle forårsake høy nok strøm til å trippe trege sikringer. Vi snakker uansett ikke om store laster her, kun tomgangsstrøm på trafoer etc og en liten halogenlampe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mro Posted March 7, 2016 Share Posted March 7, 2016 Sansynligvis verte det lysbue i bryteren som skaper kortslutning mellom fasene. Dette på grunn av kort avstand mellom kontaktsetta i skillebrytaren. Det trenger ikkje om å vere stor last, som gjer at du før lysbue heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted March 7, 2016 Author Share Posted March 7, 2016 Det er en mulighet som kan sjekkes. Etter det jeg kan huske var det god avstand mellom fasene, men det skal dobbeltsjekkes. En slik lysbue vil nesten garantert være synlig og gi tydelige svimerker i plasten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slurry Posted March 7, 2016 Share Posted March 7, 2016 Tipper det er frekvensomformeren som lager trøbbel.. Koble den fra og test til du blir blå.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted March 7, 2016 Author Share Posted March 7, 2016 *KLASKE* Den hadde jeg helt glemt. Den er koblet mellom inntaket på fresen og motoren, og jeg pleier å slå av fresen når jeg stenger. Men jeg kan ha glemt det en gang eller to, det vil også forklare hvorfor jeg ikke klarte å replikere feilen. Litt rart at den ikke gir krøll når jeg kutter strømmen til den via kontaktorene i fresen, men det kan jo være summen av den og noe annet som gir problemer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slurry Posted March 7, 2016 Share Posted March 7, 2016 Er jo en strømforsyning i frekvensomformeren.. Det er fort 20 år siden det var pensum for min del, men syns å huske at den kan være temmelig farlig ei stund etter at den blir frakoblet.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aannddrreeaass Posted March 7, 2016 Share Posted March 7, 2016 Ei slik straumforsyning består som regel av ein trafo, ei diodebru, nokre glattekondensatorar og ein spenningsregulator. Ein år ikkje sendt straumen tilbake gjennom diodebrua utan å bytte om på + og -. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted March 7, 2016 Author Share Posted March 7, 2016 Nei, i teorien skal vel ikke noe gå i retur. I praksis er jeg ikke like sikker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aannddrreeaass Posted March 8, 2016 Share Posted March 8, 2016 Visst straumen kunne gå feil vei i diodane hadde du hatt ei kortsluttning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
toaal Posted March 8, 2016 Share Posted March 8, 2016 Jeg ville hørt på aaannnddreaaas. Selv om han er litt ordknapp så har jeg en mistanke om at han har litt kunnskap utover synsing.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted March 11, 2016 Author Share Posted March 11, 2016 Problemet ligger med all sannsynlighet i fresen, med den avslått skjer det aldri, med den innkoblet skjedde dette på 1. forsøk (flere forsøk neste gang). Det er jo ikke gitt at det er frekvensomformeren, det er en del elektronikk i fresen, bl.a. strømforsyning til matemotor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
protto Posted March 11, 2016 Share Posted March 11, 2016 Filter før vfd'en? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted March 11, 2016 Author Share Posted March 11, 2016 VFDen er koblet mellom styring og motor, så neste gang skal jeg koble ut den for å isolere kilden litt bedre. Men nå vet jeg i det minste hvor problemet ligger og hvordan å unngå det, så det viktigste er gjort. Men jeg begynner å mistenke at problemet ligger i fresen, det skjer jo ikke når jeg kutter strømmen til VDFen via styringen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aannddrreeaass Posted March 11, 2016 Share Posted March 11, 2016 Har du undersøkt om det er lysbogar i bryteren? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted March 11, 2016 Author Share Posted March 11, 2016 Nei, det skal også gjøres. Men det ser ikke ut som om det er årsaken til at sikringene går. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aannddrreeaass Posted March 11, 2016 Share Posted March 11, 2016 i følge den siste informasjonen du har gitt så går sikringa berre når du bryt kretsen medan det går ein straum i den med biltema bryteren, det tyder på att den er problemet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted March 11, 2016 Author Share Posted March 11, 2016 Dreiebenken (med halogenlampe) er fremdeles tilkoblet, planen var å koble av fresen og sette en 1000W varmeovn på kursen for å eliminere bryteren om en visuell inspeksjon ikke avslørte noe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aannddrreeaass Posted March 11, 2016 Share Posted March 11, 2016 Når trafoen i frekvensomformaren mistar spenning så forsvinn magnetfeltet og da blir det indusert ei spenning som ofte er høgre enn nettspenninga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted March 11, 2016 Author Share Posted March 11, 2016 VDFen har ikke noen trafo, det er en 220/220-modell. Men det er en betydelig trafo i fresen til likestrøms-forsyningen, den kan jo skape litt kluss. Jeg kjenner til at innkobling av en trafo kan gi store strømmer pga faseforskyvingen, men jeg har aldri tenkt stort over hva som skjer ved utkobling, skal gruble litt over det. Kan alltids prøve å bryte strømmen med bryteren i en skjøtekontakt, de skal jo være laget for å håndtere effekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hydrox Posted March 12, 2016 Share Posted March 12, 2016 aannddrreeaass er nok inne på noe her, og jeg har dobbelsjekket med min kjære trikker her på slagskipet. Det trenger ikke være noe som helst gale med fresen din. Så lenge du har et eller annet som trekker strøm så vil bryteren din kunne kortslutte med lysbue. Ved kortslutning så vil selv trege sikringer trippe umiddelbart. Bytt til en bryter som er beregnet for å bryte belastet, som nevnt, en effektbryter. Du kan ha jordfeil i verkstedet ditt som fører til at kretsen trekker mer enn den skal selv om maskinene står. Men dette vil hvis bryteren ikke er laget for det også kunne føre til lysbue. En annen ting er at bryteren din som ikke er laget for å bryte under belastning vil bli mer og mer brannfarlig etter hvert som kontaktsettene kokser seg. Til slutt vil kontakten bli så dårlig at den vil stå med konstant lysbue over en og samme fase. En slik lysbue vil ikke sikringen din detektere og du har branntilløp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted March 12, 2016 Author Share Posted March 12, 2016 Jeg vegrer meg litt for å bytte bryter av to grunner. Den første er at jeg er en sterk tilhenger av diagnose fremfor "vilkårlig" delebytting. Jeg skal bytte hva som helst, men jeg vil vite at det er nødvendig. Den andre er at en ny bryter garantert ikke passer. Enten det er plassering, oppkobling eller fandens oldemor kan du ta gift på at det blir en mye større jobb enn å bare bytte bryteren Jeg har som sagt en plan på hvordan jeg kan teste ut ting litt, men tar gjerne i mot flere forslag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aannddrreeaass Posted March 12, 2016 Share Posted March 12, 2016 slik du bruker den er bryteren brannfarleg og visst det begynner å brenne i den får du ikkje penger med forsikringsselskapet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted March 12, 2016 Author Share Posted March 12, 2016 Hvordan avgjør man om dette er en skillebryter eller lastbryter? Å si at "det ser ut som en skillebryter" er ikke et fullgodt svar etter min mening. Jeg skal sjekke med Biltema, men det er jo greit om en kan få en separat bekreftelse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aannddrreeaass Posted March 12, 2016 Share Posted March 12, 2016 for å finne ut kva det er så må du finne informasjonder det står kva det er, for å finne ut kva denna biltemabrytaren var måtte eg lese samsvarserklæringa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted March 12, 2016 Author Share Posted March 12, 2016 Samsvarserklæringen er her: http://www.biltema.no/BiltemaDocuments/ ... 01_DoC.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hydrox Posted March 12, 2016 Share Posted March 12, 2016 Jeg ville åpnet bryteren og kikket på kontaktsettene i den. Noe som ofte kjennetegner brytere som er ment for å bryte last er at de er tung å opere når kretsen sluttes. Når man bryter kretsen(skrur av) så er det mindre kraft som skal til fordi du har fjærer/mekanisme som assisterer deg i å åpne kretsen. Er sikringen din gammel er det ikke sikkert den er helt frisk heller. Men da vil jeg tro den faller ut når du legger inn bryteren din. Har du trafoer på forbruksiden din så trekker disse en del når det settes strøm på dem. Frekvensomformere har som regel en trafo på supplysiden, den er der for å isolere omformeren i fra "støy" på nettet. Dette er da en trafo som har lik primær og sekundærside, f.eks 220/220. En slik vil også ha en startstrøm etter at den har vært strømløs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.