Jump to content

Sikring går når jeg kutter strømmen?


Recommended Posts

Tillater meg å poste denne her siden det gjelder verkstedet. Jeg har maskinene på en egen kurs med en hovedstrømsbryter, og opplever at sikringene (automatsikringer, C15) går når jeg kutter strømmen med denne. Det som er koblet til er en kina-benk på 1kW og en Bridgeport fres med frekvensomformer. Sikringene har enda ikke gått under belastning, men noen ganger kommer jeg til "død" kurs. Sist sjekket jeg etter at jeg kuttet strømmen, og da hadde de jaggu gått igjen. Jeg kan ikke si for sikkert om det skjer i det jeg kobler inn eller ut, men det kan virke som om det er ved utkobling (skal testes nøyere).

Er det noen som har en forklaring? Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne å lete en gang. Hadde det vært ved innkobling kunne jeg enda forstått det, men ved utkobling?

Link to comment
Share on other sites

Ikke noen jordfeilbryter i systemet, og jeg ser ingen grunn til at bryteren skulle generere en jordfeil under betjening. Men jeg skal dobbeltsjekke det.

Bryteren er denne: http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk ... 000021057/

 

Om det skjer ved innkobling kan det være "inrush" strøm til trafoene i fresen, den er litt tilfeldig av natur. Skal gjøre noen tester i morgen for å provosere frem feilen mens noen ser på sikringene.

Link to comment
Share on other sites

Merkelig, i dag klarte jeg ikke å fremprovosere feilen, slo av og på strømmen gjentatte ganger uten at noe skjedde. Det er problemet, det er ikke noen forutsigbarhet i dette. Skal ta en grundigere gjennomgang til uka, men hvis jeg ikke kan provosere frem feilen blir det vanskelig...

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke uvanlig og det er ikke alltid like lett å fremprovosere dette. Eksempelvis på jobben har vi en kaffetrakter som med ca hver 100 gang den blir skrudd på, tar sikringen.

 

Har du noen gang målt faktisk styrke på strømmen i ditt hus og da på kursen du har alt dette på? Spenningen hopper ganske høyt ved jevne mellomrom. I et eldre hus så hoppet den opp på ca 400v, mens "normalen" lå på 260v. Anbefaler å høre med en elektriker som har dette utstyret de måler disse hoppene med. Disse hoppene var nok til at bredbåndsrutere brant opp flere ganger.

Link to comment
Share on other sites

Merkelig, i dag klarte jeg ikke å fremprovosere feilen, slo av og på strømmen gjentatte ganger uten at noe skjedde. Det er problemet, det er ikke noen forutsigbarhet i dette. Skal ta en grundigere gjennomgang til uka, men hvis jeg ikke kan provosere frem feilen blir det vanskelig...

Er det noe som trekker strøm mens du skrur av bryteren? Eller har maskinene egen av og på bryter utenom? Hvis maskinene allerede er skrudd av, så burde det jo ikke være noen strømbelastning og heller ikke noe som skulle sprenge sikringer. Hvis maskinen er i gang når du skrur av bryteren, så kan det komme en peak i strømforbruket når du slår av bryteren. Det kan også være bryteren som ikke bryter alle tre fasene nøyaktig samtidig. Hvis den et øyeblikk bare bryter en av fasene, så vil strømtrekket på de gjenværende bli høyere. Kombinert med en rask sikring, så kan det være nok til å utløse sikringen.

 

Det kan være at du kan løse problemet med å bytte til en tregere sikring av samme styrke. Eller det kan være at bryteren fra Biltema rett og slett er av en kjip type som ikke fungerer tilfredsstillende.

Link to comment
Share on other sites

Sikringene går som kjent ved overbelastning av kursen, ved kortsluttning mellom faser eller ved jordfeil (kortsluttning til jord.

La en elektriker feilsøke på dette, potensielt farlig å berøre når en ikke har kontroll på hva som skjer.

Rett ofte er faser og jord mixed, ting lyser og snurrer, men chassis på ting er strømførende. Skjøteledninger er ofte inne i bildet.

Er flere kurser m ulik "jord" fremført til et rom, kan det bli riktig slitsomt.

Kontroller at jord er jord i alle kurser.

Link to comment
Share on other sites

Heier på siste taler! Kan virke som det er en litt jalla dings for å låse av en kurs før man foretar en jobb.

 

Gir samtidig nok ett sukk i retning Tviltema, kommer ikke tydelig frem hva dette er.

Revurder om det er riktig sted å kjøpe elektromatriell Erlend Meyer ;)

Link to comment
Share on other sites

Enig med MorganKane, det koster ikke veldig mye ekstra å kjøpe elektromateriell som er "greit nok".

F.eks fra http://www.elektroimportoren.no/elektromateriell/bryter-og-dimmer/sikkerhetsbryter/001014082/Catalog.html?Event=shopmenu

 

Som det sies her, så er ikke en skillebryter beregnet på å bryte strømmer. Selv små strømmer kan skape gnist / lysbue, polene blir brent og sikring kan gå.

Helst bør du slå ut sikring FØR du slår av skillebryteren.

 

Hvis du tar av lokket på bryteren din kan du muligens se at kontaktflatene er brent, i så fall er skillebryteren sannsynligvis synderen, og bør byttes :(

Link to comment
Share on other sites

Joda, men hva er den faktiske forskjellen? En vanlig bryter skal fint takle 16A og er ikke akkurat fylt med voodoo og magi, så hva er spesielt med en skillebryter? Jeg sier ikke at du tar feil, jeg skjønner bare ikke hva forskjellen innebærer og hvordan det skulle forårsake kortslutning, jordfeil eller spenningspulser.

Link to comment
Share on other sites

En bryter som er beregnet for last vil ha en beskyttelse mot lysbue, dvs en mekanisme (voodoo og magi) som forhindrer gnistdannelse. På større brytere brukes ofte vakuum, på mindre er det gjerne utforming som gjør at lysbuen avbøyer, og/eller hurtighet, dvs den brenner ikke kontaktene. Det er også betraktelig bedre materiale i kontaktpunktene på en bryter som er ment for last.

 

Og, det er ikke snakk om spenningspulser, jordfeil eller kortslutning... Det er brudd i elektrisiteten som forårsaker lysbuen, den korte tiden fra du slår av og til det elektriske bruddet er ett faktum.

 

Vet ikke om du noen gang har lest litt elektrofag? I så fall har du sikkert hørt om ohms lov: U=R*I (dvs spenning i Volt = Motstand i ohm * Strøm i Amper)

 

Du har en sikring som bryter på 15 Amper og du har spenning på ca 220V.

Formel for effekt er P=U*I, det gir for din del: 220V * 15 A = 3300 Watt

 

Men du ser at du kun har 14 og 2/3 ohm (R=U/I)

 

Motstand er lasten du legger på kursen din, men også internmotstand i anlegget ditt. Ledninger brytere kontakter, alle har en viss motstand. Desto dårligere kontakt, desto mer motstand.

 

Og her kommer den dårlige bryteren inn :!: Hvis bryteren din utvikler en lysbue (selv om den er rimelig kort i tid) øker motstand betydelig over bryteren, og sikringen din tripper hvis dette varer lenge nok.

 

 

Håper dette ble en nogenlunde grei forklaring

Link to comment
Share on other sites

Har greit med elektro-kunnskap. At en dårlig (eller uegnet) bryter slites fortere har jeg ingen problemer med, men dette stemmer ikke:

Hvis bryteren din utvikler en lysbue (selv om den er rimelig kort i tid) øker motstand betydelig over bryteren, og sikringen din tripper hvis dette varer lenge nok.

 

Økt motstand gir lavere last, ikke høyere (P=U^2/R).

 

Jeg kan selvfølgelig ikke frikjenne bryteren før jeg finner en annen forklaring, men jeg ser ikke hvordan en liten lysbue i utkoblingen skulle forårsake høy nok strøm til å trippe trege sikringer. Vi snakker uansett ikke om store laster her, kun tomgangsstrøm på trafoer etc og en liten halogenlampe.

Link to comment
Share on other sites

Sansynligvis verte det lysbue i bryteren som skaper kortslutning mellom fasene. Dette på grunn av kort avstand mellom kontaktsetta i skillebrytaren. Det trenger ikkje om å vere stor last, som gjer at du før lysbue heller.

Link to comment
Share on other sites

*KLASKE*

 

Den hadde jeg helt glemt. Den er koblet mellom inntaket på fresen og motoren, og jeg pleier å slå av fresen når jeg stenger. Men jeg kan ha glemt det en gang eller to, det vil også forklare hvorfor jeg ikke klarte å replikere feilen. Litt rart at den ikke gir krøll når jeg kutter strømmen til den via kontaktorene i fresen, men det kan jo være summen av den og noe annet som gir problemer.

Link to comment
Share on other sites

VFDen er koblet mellom styring og motor, så neste gang skal jeg koble ut den for å isolere kilden litt bedre. Men nå vet jeg i det minste hvor problemet ligger og hvordan å unngå det, så det viktigste er gjort. Men jeg begynner å mistenke at problemet ligger i fresen, det skjer jo ikke når jeg kutter strømmen til VDFen via styringen.

Link to comment
Share on other sites

VDFen har ikke noen trafo, det er en 220/220-modell. Men det er en betydelig trafo i fresen til likestrøms-forsyningen, den kan jo skape litt kluss. Jeg kjenner til at innkobling av en trafo kan gi store strømmer pga faseforskyvingen, men jeg har aldri tenkt stort over hva som skjer ved utkobling, skal gruble litt over det.

 

Kan alltids prøve å bryte strømmen med bryteren i en skjøtekontakt, de skal jo være laget for å håndtere effekt.

Link to comment
Share on other sites

aannddrreeaass er nok inne på noe her, og jeg har dobbelsjekket med min kjære trikker her på slagskipet. Det trenger ikke være noe som helst gale med fresen din. Så lenge du har et eller annet som trekker strøm så vil bryteren din kunne kortslutte med lysbue. Ved kortslutning så vil selv trege sikringer trippe umiddelbart. Bytt til en bryter som er beregnet for å bryte belastet, som nevnt, en effektbryter.

 

Du kan ha jordfeil i verkstedet ditt som fører til at kretsen trekker mer enn den skal selv om maskinene står. Men dette vil hvis bryteren ikke er laget for det også kunne føre til lysbue.

 

En annen ting er at bryteren din som ikke er laget for å bryte under belastning vil bli mer og mer brannfarlig etter hvert som kontaktsettene kokser seg. Til slutt vil kontakten bli så dårlig at den vil stå med konstant lysbue over en og samme fase. En slik lysbue vil ikke sikringen din detektere og du har branntilløp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vegrer meg litt for å bytte bryter av to grunner. Den første er at jeg er en sterk tilhenger av diagnose fremfor "vilkårlig" delebytting. Jeg skal bytte hva som helst, men jeg vil vite at det er nødvendig. Den andre er at en ny bryter garantert ikke passer. Enten det er plassering, oppkobling eller fandens oldemor kan du ta gift på at det blir en mye større jobb enn å bare bytte bryteren :evil:

 

Jeg har som sagt en plan på hvordan jeg kan teste ut ting litt, men tar gjerne i mot flere forslag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville åpnet bryteren og kikket på kontaktsettene i den.

Noe som ofte kjennetegner brytere som er ment for å bryte last er at de er tung å opere når kretsen sluttes. Når man bryter kretsen(skrur av) så er det mindre kraft som skal til fordi du har fjærer/mekanisme som assisterer deg i å åpne kretsen.

 

Er sikringen din gammel er det ikke sikkert den er helt frisk heller. Men da vil jeg tro den faller ut når du legger inn bryteren din. Har du trafoer på forbruksiden din så trekker disse en del når det settes strøm på dem. Frekvensomformere har som regel en trafo på supplysiden, den er der for å isolere omformeren i fra "støy" på nettet. Dette er da en trafo som har lik primær og sekundærside, f.eks 220/220. En slik vil også ha en startstrøm etter at den har vært strømløs.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...