Jump to content

Sterkeste Loctite/annet produkt


dreagle

Recommended Posts

Er ute etter et kraftig lim jeg kan ha på hylla som kan benyttes til å lime inn ei lining I ei pipe, eventuelt andre ting der pasning mellom hann/hunndeler er optimal.

Har 283 (tror jeg) og denne er vel ikke the best for the buck. Tips mottas!

Link to comment
Share on other sites

Lagerlåsing mener jeg den heter hos Loctite. Sjekk hvor mye varme den tåler, om det ikke er lagerlåsing har Loctite et "lim" som du må varme opp til ca 350 grader før det løsner. Men vær bare sikker på at det du limer ikke skal opp igjen, ser for meg at om du limer ei lang pipe med den så er det ikke bare å skille dette igjen.

Link to comment
Share on other sites

Loctite 638 er vel blant de sterkeste i deres sortiment, og egnet for det meste av sammenføyning.

Dette høres ut som det jeg er ute etter

jo sterkere jo bedre. Om konkurrenter har samme sak med annet navn er det også fint

kommer til å bestille ei flaske på eBay snarest.

Link to comment
Share on other sites

Daa må du nesten sjekke spesifikasjonene, 638 skal på stål gi 29N/mm^2 etter 7 dager@22°C. Jeg tipper andre produsenter har liknende kvaliteter, jeg har vært borti lim med 32-35N/mm^2 bruddstyrke. Men sjekk også hvilken spalteåpning de håndterer, selv om alle lim taper seg ved store spalter kan det variere hvor mye. Feks er tallene for 638 oppgitt ved 0,05mm spalte, ved 0,15mm er den redusert til ca 60%.

 

Til sammenlikning gir Loctite 603 bare 22,5N bruddstyrke ved 0,05mm, men det er på 24 timer. Og ved 0,15mm spalte oppnår den rundt 90% styrke etter 3 døgn. Så ved 0,15mm spalte skal faktisk 603 være sterkere enn 638. Lim er ikke så enkelt som det virker som ved første blikk...

Link to comment
Share on other sites

kommer til å bestille ei flaske på eBay snarest.

 

med dagens $ kurs + porto og greier så ville jeg også sjekket lokale verktøypushere - de kan gjerne ha velassorterte kjøleskap med loctite produkter - og er du riktig heldig kan du treffe en som har peiling og kan gi innspill på typer som er best egnet

Link to comment
Share on other sites

JB Weld er vel en stålforsterket epoxy? Epoxyer er nok sterkere, men jeg er skeptisk til hvor egnet de er for slike jobber. En god line-jobb forutsetter svært trange pasninger, det eliminerer nok partikkel-forsterkede typer.

 

Enig at loctite er best til pasninger. Bare kommenterte at j-b tåler varme bedre;)

Link to comment
Share on other sites

Joda, de sier så. Men jeg har ikke funnet noe datablad som beskriver egenskapene i detalj slik som Loctite gjør, og da blir jeg med en gang mer skeptisk.

Og uansett er et egnet anaerobisk lim mer enn godt nok om det gjøres riktig. Feks vil en 12mm liner, 100mm lang med 0,05mm spalte limt med 638 ha over 100kN skjærstyrke, det bør holde for det meste.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...