Jump to content

Bygge tammkatt-hvilken donor


Maxwatt

Recommended Posts

Jeg går og funderer på å bygge en tamkatt kalibret rifle for tiden, men er litt usikker på om det lar seg gjøre.

Donoren er en tikka m590 med 308 støtbunn (12,01), mens tamkatten har 10,7mm.

Burde jeg heller gå for en 222/223 og få bolten åpnet litt eller kanskje skaffe en bolt til 223 eller....??? hvis det er å få tak i til en m590

Er det uforholdsmessig mye mer jobb med en 308 bolt?

Magasin? 308 familien vs 223?

 

Er det noen her som har erfaringer med noe lignende?

Jeg skulle egentlig ha en småvilt rifle for et par år siden men endte opp med en 308. Nå har jeg kommet frem til det jeg egentlig mente hele tiden, nemlig at 308win har mer punch enn jeg trenger og mer rekyl en jeg synes er ok i treningsammenheng.

Det mest rasjonelle ville vell vært å kjøpe en 223 og bruke det kaliberet men...det er ikke like morro.

Link to comment
Share on other sites

Bruk rifla du har... Vurder mindre kaliber.

Rimelig sikker på at di låsekasse mater 6mm br.

Samme støtbunn.

Alternativene er 6,5grendel/6mmAR(samme hylse)/6ppc.

6br kan lades med 90g sako fmj fra 730-ca900 ms

100g kuler til ca 850.

Du trenger kun ei ny pipe. Muligens ett 22-250 magasin.

Link to comment
Share on other sites

"problemet" er at jeg har bestemt meg for å jakte med barnes tsx og det har liksom satt seg en tanke eller ide i hodet....og jeg vil helst slippe å ha 60+cm pipe for å få de opp i hastigheter som de fungerer i.

Mange villkatter er det vanskelig å finne kuler som fungerer godt i har jeg inntrykk av.

Jeg har gått flere runder med meg selv om kalibervalg uten å komme på bedre tanker. Det jeg ønsker er nemlig:

Gode blyfri kuler, passer i kort løp, kulevekt lavere enn 308 for mindre rekyl, hylser som jeg slipper å omforme selv, trenger ikke være langholdskaliber <300 som regel på jakt, og effekt (om man kan kalle det det) et sted mellom 6Br og 6xc og bra utvalg av kuler samt patron fasong som mater bra.Har lyst til å skyte norma sin halvbutte Helmantel i moderate hastigheter til fugl.

Hvordan er tilgangen på 6ppc hylser og hvor lange løp bør man ha på grendel eller 6Br for at tsx kuler skal fungere.

Det er ikke en 6x45 eller 6x47 men en 6.8x43 aka 6.8spcII som jeg vurderer.

Link to comment
Share on other sites

Du skriver ikke hva du skal jakte på, men antar det ikke er storvilt siden du snakker om 6br og TSX kuler?

 

7-08 passer jo bra på bolten, har mindre rekyl enn 308 og ikke mer rekyl enn 6.8spc om du lader samme kulevekt til samme hastighet. Og så får du ferdi lapua hylser. Kan bruke 140 grain tsx .

Og generelt, jo større kaliber jo mindre løpslengde trengs.

Link to comment
Share on other sites

7-08 hadde sikkert vært lettere å gjennomføre men den er mye større enn jeg trenger. Og valget er tatt (selv om andre kalibre ville vært mer økonomisk fornuftige og velprøvde) så det jeg egentlig spør om er:

Er det alltid lurere å starte med en rifle som har mindre støtbunn en det er å starte med en større når man skal bytte kaliber?

Det går vist Ann å bushe eller heter det sleeve bolten for å takle en mindre hylse. Men er det mye jobb? Og er det en ok løsning på en tikka bolt? Er snakk om 1,3mm forskjell. Er det for mye til at man kan bruke 308 bolten som den er tro?

Egentlig hadde jeg lyst på en sako 75 for der finnes det mer å "velge" i.

Link to comment
Share on other sites

Er det alltid lurere å starte med en rifle som har mindre støtbunn en det er å starte med en større når man skal bytte kaliber?

Uten å ha gjort det vil jeg si "ja". Legge inn en foring vil aldri være optimalt. Det er enda noe hvis en kan presse/lime inn en hel ring, men pga utdrageren blir det en splitt som svekker ting vesentlig. Jeg ville vurdert myklodding, men da kan ikke delen blåneres etterpå. Sølvlodding krever normalt for høy temperatur.

Link to comment
Share on other sites

Bare å teste, en 12mm støtbunn funker som regel helt fint med PPC hylser. I verste fall kan man bytte utdrager så den griper litt bedre eller ta ut litt metall på bolt eller utdrager så kloa flytter seg litt inn. Har selv hatt rem med stor støtbunn som funket på 22ppc og Kongsberg magnum bolt som funket med 6,5. Siste ble det byttet utdrager i til 12mm hylse, men magnum utdrageren virket feilfritt den også. Hadde ikke vurdert å fore opp på våpen med Sako type utdrager, bare mye unødig fikkel.

Link to comment
Share on other sites

No-brainer egentlig- kjør på med std sluttstykke, så har man også en retrett mulgihet om man vil bytte til noe annet senere... Så lenge ekstraktor får tak spiller det jo ingen rolle.

 

Får du noen til å sende deg 2-3 dummypatroner så får du jo sjekka både det og om de passer i magasin uten videre..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Nå er børsje klar. Det ble en 590 i 222 som R.Hansen pipet om til 6.8spc II. 

Han gjorde også div "småtteri" som ny rekylklakk og bedde den og resultatet ser lovende ut. Med halvfet flutet 50cm pipe, hausken jd184 og en litt for stor zeiss med skinne så ble vekta 4,55kg.

Jeg har ikke fått tak i fabrikk ammo og nosler hylsene jeg bestillte på nyåret har enda ikke kommet så den er foreløpig ikke testet. Jeg kommer til å prøve å lade med norma krutt og 115gr nosler CC etterhvert.

DSC_5101.JPG

DSC_5108.JPG

DSC_5106.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...