Jump to content

Hvordan montere Voere M98 oppspenner kammerlås


Morgan Cane

Recommended Posts

Hei.

 

Har fått tak i en Voere oppspennersikring til min M98.

Ifølge bruksanvisningen virker selve oppspennersikringen grei å montere, siden den leveres komplett.

 

Når det gjelder monteringen av selve kammerlåsen(chamber lock) er jeg veldig usikker da bruksanvisningen ikke forklarer dette på en god måte med tekst og bilde.

Kammerlåsen er en ca 6 mm stor hylse med en skrue inni. Denne skal limes inn i et hull som skal borres i selve sluttstykket.

 

Har noen her på Kammeret montert en slik Voere kammerlås på sin M98?

Hvor borret dere og hvordan kan en slik liten hylse med skrue inni virkelig låse sluttstykket når ikke oppspenneren er oppspent?

Må jeg montere denne kammerlåsen, eller fungerer oppspennersikringen greit uten?

 

Setter pris på tilbakemld og evt bilde...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ikke helt grei den bruksanvisningen nei...

 

Det jeg har kommet frem til men ennå selv ikke gjort er at "pilten" skal monteres i senter av bakre "låseklakk" på bolten. Er et spor i oppspenneren som "pilten" bare kan passere når sluttstykket enten er delvis eller helt spent.

 

Jeg har forøvrig måtte ta av oppspenneren der denne ligger an mot avtrekk ettersom oppspenneren hang litt på avtrekk når den ikke var spent opp. Hvis jeg kom borti avtrekker uten at sluttstykket var spent kunne jeg ikke etterpå spenne opp uten å ta nytt ladegrep.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar jjrckd.

 

Trodde disse oppspennersikringene fra Voere var "plug-and-play", men må vel ta kontakt med en børsemaker for å få på plass

kammerlåsen. Blir ikke noe borring i sluttstykket på "frihånd" nei...

 

Noen som vet om en dyktig børsis med erfaring med å montere og justere Voere oppspennere på M98?

Link to comment
Share on other sites

Det er egentlig ganske rett frem så lenge en har tilgang på en søylebor. Største utfordringen blir å gjenge hullet på frihånd. Ethvert normalt utstyrt mekanisk verksted burde kunne hjelpe deg. Eneste grunnen til at jeg ikke har gjort det ennå er at jeg helt hadde glemt det bort..

 

Hadde samme oppspenneren på en rem700. Der måtte en kutte et lite spor i bakkant på bolten for å få kammerlås. Likte egentlig denne løsningen bedre og skjønner ikke hvorfor de bruker samme greia på m98. Ut over det må jeg si at jeg er strålende fornøyd med oppspenneren. Anbefales på det sterkeste!!

 

Edit: jeg vil bruke mindre enn 10min på å montere kammerlåsen hvis jeg tar med bolten og bruker verkstedet på jobb. Pris hos børsemaker burde ikke overstige 300kr.

Link to comment
Share on other sites

Litt usikker på hvorfor hullet må gjenges, på mitt kit er kammerlåsen en glatt hylse med en gjenget skrue som sitter inni. I instruksjonen står det at den skal limes i det 6 mm store hullet som må borres i bolten.

Hadde kanskje vært en fordel med gjenger?

 

Lurer på å prøve oppspennersikringen uten å montere kammerlåsen i første omgang. Så får vi se hvor lett sluttstykket åpner seg med nedspent mekanisme og patron i kammeret.

Har hatt 2 Remingtonfrøkner som ikke har kammerlås på sikringen, gikk jo greit det å....

Men nå sitter det 3-posisjons M70 skyvesikring på begge...

 

Har tatt noen bilder av selve oppspennersikringen, men får ikke til å legge ut de.

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det! Skal kun bores og limes. Sikkert fordi det er køddent å gjenge så små hull for hvermannsen. Jeg konkluderte med at jeg skulle lage en egen lås som ble festet med en skrue. Må få gjort det en dag.

 

Fungerer forøvrig bra uten låsen også.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen.

 

Fikk nylig dette svaret fra en hyggelig og hjelpsom børsemaker fra Trondheims området med god erfaring med både M98 og Voere oppspennersikring:

 

"«Kammer lås» er det samme som låsing av hevarm?

Denne funksjonen på oppspenner mekanisme er valgfri, ved montering av denne funksjonen må det borres et hull i sluttstykket, sluttstykket er herdet slik at det må anløpes for at stålet skal bli mykt nok til å bearbeides.

Dette kan gjøre at sluttstykket blir bøyd som igjen gjør at sluttstykke vandringen blir dårlig, samt påvirke våpenets egenskaper.

 

Min anbefaling er å la være å montere sluttstykke sperren og bruke den som en vanlig oppspenner."

 

 

Velger å følge denne børsemakerens råd...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en voere oppspenner på min mauser i en god del år nå, og brukt den mye på jakt. Hadde jeg skulle valgt igjen hadde jeg tatt modellen med låsing av hevarm. Hevarmen blir veldig slapp når den ikke er oppspent, noe som fører til at man lett mister patroner når man går i skogen. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har løftet børsa og sluttstykket er åpent med kammeret tomt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Hei igjen.

 

Fikk nylig dette svaret fra en hyggelig og hjelpsom børsemaker fra Trondheims området med god erfaring med både M98 og Voere oppspennersikring:

 

"«Kammer lås» er det samme som låsing av hevarm?

Denne funksjonen på oppspenner mekanisme er valgfri, ved montering av denne funksjonen må det borres et hull i sluttstykket, sluttstykket er herdet slik at det må anløpes for at stålet skal bli mykt nok til å bearbeides.

Dette kan gjøre at sluttstykket blir bøyd som igjen gjør at sluttstykke vandringen blir dårlig, samt påvirke våpenets egenskaper.

 

Min anbefaling er å la være å montere sluttstykke sperren og bruke den som en vanlig oppspenner."

 

 

Velger å følge denne børsemakerens råd...

 

Den kjøper jeg ikke! Når de klarer å bore og gjenge kassa for montasje så kan jeg ikke fatte og begripe hva problemet med å bore ett hull i sluttstykket skulle være. Kassa anløpes ikke før boring/gjenging så hvorfor skulle dette være nødvendig for sluttstykket?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...