Jump to content

Hagle til frue og frøken!


ko-stens

Recommended Posts

Nå har jeg sikkert driti på draget, men pyttsann, det er bare en halvauto...

 

Har i lengre tid planlagt å fikse hagle til både frue og frøken. Det beste hadde selvsagt vært èn hagle som de to kan bytte på å bruke. Men, det er jo egentlig lettere sagt enn gjort. Fruen er ca 160 cm, mens frøkna (14 år) er ca 153 cm (vokser nok litt til, men neppe til mer enn 160 cm). Fruen skyter med høyre, mens frøkna har prestert å bli links.

 

Èn hagle er ikke lett å få til da. Men, så har jeg en "vraket" hagle i skapet. Kjøpte meg drømmehagla for en måned siden, og halvauten har jeg ikke ofret et blikk siden. Kanskje jeg kunne gjøre noe med den?

 

Vel, det begynte vel egentlig med at jeg har pusset, gnikket og gnukket på Merkel'en, og når den omsider var ferdig (begynte med den rett før jul), slo ADHD'en til igjen. Ut med Berettaen, halvautoen altså, og lempe i henda på både frøken og frue. AAAAAltfor langt frem til avtrekkeren. Da ble det litt sånn ca-mål, og det ble kapping på ca tre cm i DeWalt'en. Deretter ble det å leke med Dremel og lage til nyt hull til kolbekappa. Denne er selvsagt for stor, og resultatet etter pussing ble ikke akkurat pent, men det er da en kolbekappe der, om ikke annet.

 

Har montert i hop alt sammen nå, og heldigvis, den passer fint til fruen. Til frøkna er den en drøy halvcentimeter for lang enda, men til neste høst vil jeg tro den kan passe bedre. Begge klarer å "montere" hagla, så det ser greit ut foreløpig. Har ellers shimset kolba slik at den er så rett som mulig. Da går det an å bruke den fra begge sider.

 

Perfekt blir det vel aldri. Halvauto er ikke laget for korte armer. Forskjefte er jo langt p...er i vold frami der! Frøkna må jo holde hagla på strak arm. Passe håpløst, men en får nå prøve først.

 

Her er nå svineriet, nedkortet litt. Berettaen er for øvrig 20/76 og Merkelen 16/70. :

2016-01-02%2022.26.59_zps8rkhzi8m.jpg

 

Legg merket til hvor langt foran forskjeftet begynner på Berettaen i forhold til Merkelen. "Length of pull" eller hva det nå heter, er på ca 32,5 cm på Berettaen, mens den er 37 cm på Merkelen (skal bytte kolbekappe og få den en cm kortere). Avtrekkeren er, som man ser på bildet, langt bakenfor hva det er på Merkelen. Enda begynner forskjeftet mye lenger frem enn på sistnevnte.

 

Dette er i grunn noe jeg har mislikt fra starten av på Berettaen, og det er jo samma ulla, alle halvautoer. Jeg blir ikke fortrolig med det, men får håpe de to i heimen finner det greit, selv om jeg tviler veldig.

 

En får teste litt utover våren og svi av noen pakker med leirdueammo. Er det bare trasig, får en selge Berettaen og finne noe som kan passe litt bedre, om noen vil ha noe slik da...

Link to comment
Share on other sites

TS. Jeg er ingen hagle ekspert, men stusser litt over det du skriver. Du får sikkert råd fra folk som kan dette mye bedre enn meg, men jeg kommenterer litt.

 

Langde på kolbe, er det letteste å tilpasse. Og i ditt tilfelle bør du velge "kolbelengde" for "frøkna" og benytte mellomstykke (skims), når "fruen" skal benytte hagla. De er å få kjøpt fra 3mm og tykkere, eller kun benytte flere tynne, ved behov. For øvrig er det lite problem å skyte med ei hagle som har litt for kort kolbe, det kan justeres med hvor langt frem en holder på fortreet. Mine hagler har for kort kolbelengde for sommerbruk, er likevel ikke noe problem sommerstid på skytebanen. På høst- og vinterjakt, har jeg mer klær på og det er det viktigste.

 

Undrer på hvorfor du nevner lengde på/til fortre, det har da ingen betydning. Bare å holde lengere tilbake, på fortreet.

 

Problemet er "cast off" og "fall" og det får du ikke tilpasset hverken for en, eller to personer, på en auto. Der må skytteren tilpase seg hagla og det er noe dritt. Krever myyye trening på bane. Best er det jo med egne hagler (med trekolbe), så det er mulig å tilpasse haglene til personene. Og fortrinsvis av en proff.

 

Hvordan fant du kolbelengde?

 

Editt: Selv om frøkna er venstrehendt, så kan det likevel hende hun kan skyte "reks", som frua. Bare litt tilvenning. Kommer mer ann på øyet, enn det fysiske ellers.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...