Jump to content

Modifisering av javelin tofot og montering


glockss

Recommended Posts

Jeg har hatt tofoten i par måneder nå, generelt helt grei. Vekten er nok den største fordelen (133gr), kanting og "swivel" er også fint å ha. Par ting jeg er misfornøyd med eller savner : *Større vinkel på beina *hurtig lås av "kant"

 

Monteringen ble gjennomført kjapt med medfølgende flat adapter, hullet etter reim festet ble fylt med epoxy. Det skulle jeg ha ventet med, men men.

IMG_20151216_162645_edited_zpsilyag2zp.jpg

 

Tofoten gjør jobben, men rifla ble kanskje litt topptung for dette oppsettet. Siden tofoten har mulighet for kanting, så tipper denne lett over på en av sidene, dumt å deise dyr optikk i bakken dersom man er uopmerksom. Basen/beina til javelin har smalere vinkel enn Harris eller Atlas.

 

Uansett hvor mye jeg prøvde å skru til låseringen, så kantet rifla. Her kom jeg også på en ting til, justeringen burde vært mot skytteren!!! Sånn går det når ting monteres kjapt å gæli :) Heldigvis går det å snu kantblokka, men her burde produsenten hatt logoen sin på den andre siden, eller begge.

 

Sendte mail til Javelin direkte, med spørsmål om det finnes andre løsninger for å låse kantblokka (pod-loc eller s-lever for Harris tofot). Overaskende så fikk jeg svar ila 2 minutter. Ja det finnes produkter, men de veier for mye og er generelt stygge. Dessuten så skal kantblokka kunne låses med eksisterende låseskrue. Jeg sendte han bilde av oppsettet, det resulterte med at han skulle sende meg skive samt en adapter som kunne felles inn i stokken, gratis. Så, tre dager senere var delene hos meg (fra UK!!!), da var det bare å begynne med arbeidet:

 

Ut med flat adapter. Her måtte jeg bruke skru uttrekker da umrakofeste i skruen røk (siden jeg valgte å bruke epoxy :roll: )

IMG_20151229_182347_zpsifokef4d.jpg

 

Lage en 19mm dia hull, jeg valgte å gå for 11mm dybde, ikke helt innfelt løsning selvom det er mulig

IMG_20151229_194924_zpsyp2wv54r.jpg

Prøvde med en 19mm trebor(flat) først, det resulterte i flising av GRS stokken :( Så da ble løsningen 16mm trebor og frese ut resten med dremel

 

Fylle på med Epoxy, og montere adapteren. Som sagt, fullt mulig å ha en usynlig montering (innfelt), men jeg ville ha den synlig. Smak og behag, men jeg tror det er lettere å treffe hullet uten å begynne å lete etter den for montering. Brukte ca 1 time på dette.

IMG_20151229_200119_zpsirjfdfee.jpg

IMG_20151229_200234_zpstnnqyz4w.jpg

IMG_20151229_201302_zpsoatmxfqa.jpg

IMG_20151229_222849_zpsjpjo9kw9.jpg

Ja, jeg vet at remfestet mitt er montert skeivt :)

 

Resultatet kommer i morgen, når epoxy har fått herdet ferdig.

 

Så til selve tofoten. Skiven jeg fikk er en 0.15mm tykk skive. Denne monterte jeg mellom kantblokka og selve ramma. Jeg har også byttet ut original bolt til M4 bolt, siden jeg har plan om å bytte ut låseskruen med en spake ala pod-loc, men mindre. Har funnet noen kandidater fra Ganter og KIPP, det tar litt tid før de kommer, disse er standarisert M4 mens Javelin bolten er 3.8mm, så den ble byttet ut da jeg ikke orker å ødelegge gjengene når den strammes. Finurlige bolten til Javelin, ble byttet ut med hjemmesnekret løsning.

M4 Umbrako <-> skive <-> M4 mutter slipt til 2mm, slik at denne låses i javelin rammen. Ikke endelig løsning.

 

IMG_20151229_201832_zpslw3uxum3.jpg

Her er skiven montert mellom blokka og ramma

IMG_20151229_235107_zpsgah7xxjy.jpg

Min løsning som erstatning for javelin bolten, kommer nok til å bytte ut til en med flat hode

IMG_20151229_235224_zps30glogwm.jpg

Her er original bolten

 

Kommer til å oppdatere når spakene ankommer. Jeg er veldig spent på Kapita løsningen fra Javelin, har ikke så veldig lyst til å montere picatinny skinne på GRS stokken for å bruke Atlas tofoten.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Innfestingen burde vært motsatt. Tappen burde sittet i forskjeftet og hylsa integrert i tofoten, for å få minst mulig avstand mellom bunnen av forskjeftet og tofoten, noe som motvirker tendensen til at rifla, spesielt om den er topptung, vipper "av" tofoten og i bakken.

Kunne med fordel være enda større vinkel mellom bena på mkII modellen, for ytterligere å motvirke at rifla vipper av pinnen.

 

Så må prisen ned for at dette skal slå an. Aaalt for dyr.

Link to comment
Share on other sites

Eneste jeg er enig i er at den er alt for dyr :)

 

Jeg bla, praktiserer med diverse skytestillinger og vurderer faktisk å felle denne helt inn, å ha en tapp som stikker ut av skjefte er uaktuelt i mitt tilfelle, det fungerer med versapod og andre bajonett fester som stikker ut foran, men ikke under.

 

Oppsettet slik den er nå, oppdateringene ble borte når db ble resatt, er ikke topptungt og er veldig stabilt, dog med MKII og hendel for å låse kanting.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...