Jump to content

Cerakote trestokk?


rotorhead

Recommended Posts

Jeg har brukt Cerakote på laminatstokk. Det ble ganske bra, men det er to ting jeg merket meg. Som han over sier, treet bør mettes med noe annet først, fordi det trekker mye maling. Jeg ville kanskje brukt trelakk? Og så pusset den med sandpapir etterpå. Det bør uansett pusses først.

 

Dersom det er nettskjæringer, må du passe på å ikke sprøyte for tykt, da det fyller utskjæringene. Det blir ikke pent. Spray heller flere lag.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Noen som har gjennomført lakkering av CeraKote på trestokk og har en god arbeidsoppskrift? Tørr ikke gå til verks på min nye KKC før jeg vet hva jeg gjør. Nevnes mye mulige løsninger her, men ingen som har rapportert om at det ene eller det andre har fungert. Si gjerne ifra om du har erfaring på dette. Trenger råd! :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg pusset stokken grundig, først med grovt og deretter med fint pussepapir. Deretter lakket jeg direkte på. Holdbart og meget slitesterkt. Må kanskje påregne litt ekstra lakk. 

 

Her er et utdrag fra mail jeg fikk fra Durano:

"Forarbeid er nedpussing og avfetting - grundig! Du bør påføre over rent 
treverk, altså ikke treverk som er oljet/lakket. Du bør pusse såpass ned 
at du er på rent/nytt treverk.
CeraKote vil forsegle hele stokken slik at fukt og vann ikke kan trenge 
inn. Det krever at du lakkerer både innvendig og utvendig. Du bør 
beregne ca 100ml CeraKote til 1stk trestokk. Med løp/låskasse i tillegg 
vil det blir lite med kun 120ml."

 

Har brukt denne fremgangsmåten på to stokker, og skal til med en tredje... 

Edited by rotorhead
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Cerakotet en GRS stokk, for snart et år siden. Forarbeid bestod av pussing med 240 og 400 slipepapir. Jeg spøytet direkte på, det blei 5 strøk til slutt. Brukte ikke mer enn 60ml med cerakote C. Muligens airbrush bruker mindre mengde enn en lakksprøyte, og jeg føler å ha bedre kontroll med airbrush. Lagene har holdt seg kjempebra, det eneste som ble slitt er undersiden av kolbedelen. Det er nok grunnet bruk på steinete underlag. Det sies at ceracote er dårlig egnet til å "lappe" med, men nå har jeg kjørt på med nye 3 lag, pluss litt ekstra lag der den flekket, forarbeidet bestod av å "matte" ned cerakote med 3M skuresvamp samt vaske med bremserens(ikke det at man får mattet ned ceracote noe særlig). Dette ble gjort for en uke siden. Tok samme svampen tidlige i dag og skulle sjekke om de nye lagene "datt" av eller om det sitter like bra, jeg fikk i alle fall ikke slipt de av. Så min erfaring så langt at ceracote C på ceracote C fungerer bra.

 

Stokken er også lettere (badevekt viser 1.2kg nå, men det er ettermontert både versapod spigot, søylebedding, javelin feste og QD fester) enn da den var ny og behandlet med olje. Men har verken sett sprekkdannelser eller myke partier som kan tyde på fuktighet. Børsa blir brukt i all slags vær. Så jeg har ingenting ondt å si om å cerakote laminat stokk. I alle fall med Ceracote C.

 

Jeg gir den i alle fall par år til før jeg sliper ned alt og oljer stokken inn igjen, kanskje.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Stokken var oljet inn ca 3 mnd før lakkering. Husker ikke hvor mye, men til den ble mettet. Var faktisk redd for at det skulle påvirke ceracote resultatet, men tror nok at rensingen med bremserens gjorde at oljen i ytterste lagene ble fjernet. Noe annet kan ikke forklare at ceracote sitter fortsatt.

Brukte forresten 2 bokser med bremserens på hele rifla, sånn i tilfellet man kjøper bare en :P Også kjekt å ha ekstra for å rengjøre lakke utstyret.

Edited by glockss
La til antall bremserens bokser
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...